ارزش گذاری کالا - دکتر راشدی
ارزش گذاری کالاهای صادراتی به موجب قانون و مقررات گمرکی به وسیله گمرک تعریف میشود، ولی در عمل با توجه به مقررات صادرات و واردات توسط کمیسیون نرخ گذاری مستقر در سازمان توسعه تجارت انجام میگیرد.
در قیمت گذاری ارزش صادراتی کالاهای صادراتی به طور قطع بازارهای هدف و ارزش معاملاتی کالاهای مشابه دیگر صادرکنندگان از سایر کشورها به این بازارها اهمیت زیادی دارد و مورد توجه ویژهای قرار میگیرد. همچنین بهای عمده فروشی در درون کشور، هزینههای ارزی که در زنجیره تولید صرف شده و سایر عوامل تعیین کننده به لحاظ بازاریابی کاربرد دارد.
کالاهای صادراتی چون عمدتاً از حقوق صدوری معاف هستند، بنابراین از این لحاظ در گمرک حساسیتی بروز نمیکند، ولی در هر حال برای استفادههای دیگر، مثلاً در زمینه تسهیلات بانکی، جوایز صادراتی، یارانههای صادراتی و همچنین امتیازاتی از قبیل استرداد، واردات در مقابل صادرات، تعهدات ارزی، که ممکن است تعهد ارزی باشد مورد توجه قرار میگیرد.
همه توضیحات ...