تست و بررسی ام وی ام ایکس 55 پرو X55 Pro

خودرونویس
خودرونویس
امروز صبح در آخرین روز فروردین سال 1401 فرصتی پیش آمد تا با ام وی ام ایکس 55 پرو (X55 پرو) مدیران خودرو در پیست آزادی یک تست درا ...
امروز صبح در آخرین روز فروردین سال 1401 فرصتی پیش آمد تا با ام وی ام ایکس 55 پرو (X55 پرو) مدیران خودرو در پیست آزادی یک تست درایو مختصری داشته باشیم. در ادامه تجربه رانندگی خود و همچنین تغییرات ام وی ام ایکس 55 پرو (X55 پرو) نسبت به مدل معمولی را بیان می کنم. ام وی ام ایکس 55 پرو (MVM X55 Pro) در واقع نسخه فیس لیفت همان ایکس 55 پیشین بوده که تغییرات ظاهری جزیی در آن اعمال شده است. در نمای جلو شاهد تغییر جلو پنجره هستیم. جلوپنجره نصب شده در ام وی ام ایکس 55 پرو طرحی موسوم به کهکشانی مانند دارد که چنین طرحی را پیشتر در محصولات دیگری از مدیران خودرو اعم از ایکس 22 پرو، آریزو 5 فیس لیفت، تیگو 8 پرو و تیگو 7 پرو هم مشاهده کرده بود. از دیگر تغییرات صورت گرفته در نمای جلو می توان به تغییر دیزاین قسمت پایینی سپر و اضافه شدن یک تریم قرمز رنگ به لبه زیرین آن و همچنین تغییر چراغ های LED تعبیه شده در سپر اشاره کرد. یکی دیگر از تغییرات ظاهری ام وی ام ایکس 55 پرو نسبت به نسخه قبل، استفاده از چراغ های LED به جای هالوژن در این خودروست که البته با چشم قابل تشخیص نیست. ولی در لبه چراغ ها عبارت LED Tec نشان دهنده این تغییر بوده که موجب می شود نور چراغ ها و عمر آنها نسبت به نسخه قبلی بیشتر شود. در نمای جانبی تغییرات اعمال شده محدودتر هستند. در این قسمت رینگ های 17 اینچی آلیاژی جدید با تریم قرمز رنگ و دیزاین متفاوت و همچنین کالیپرهای ترمزی قرمز رنگ برای ایکس 55 پرو (X55 پرو) نصب شده اند. همچنین یک تریم قرمز رنگ مشابه آنچه در سپر جلو در ضربه گیر زیر درب ها دیده می شود. در نمای عقب ایکس 55 پرو هم تغییراتی زیرپوستی صورت گرفته است. در این نسخه نوار کرومی تنها دو چراغ عقب را به یکدیگر متصل کرده و به داخل دو چراغ وارد نشده. به همین دلیل گرافیک چراغ های عقب تا حد کمی در ایکس 55 پرو نسبت به نسخه قبلی تغییر کرده اند. ام وی ام ایکس 55 پرو دارای یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بوده که تقریبا همه خودروهای چینی حال حاضر در ایران از آن بهره برده اند. البته موتور 1.5 لیتری ایکس 55 پرو مهندسی شده توسط کمپانی AVL اتریش بوده و توربوشارژ هانیوال آمریکایی نیز برای آن نصب شده است. مشابه همین پیشرانه روی نسخه قبلی ایکس 55 هم نصب بوده، ولی توان تولیدی آن از 147 به 156 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن نیز از 210 به 230 نیوتن متر افزایش پیدا کرده که تغییر خوبی برای یک کراس اوور 1440 کیلوگرمی محسوب می شود. تغییر اصلی در مشخصات فنی ایکس 55 پرو به گیربکس آن مربوط می شود. به جای نصب یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته دو کلاچه خشک، یک گیربکس اتوماتیک CVT رابط موتور و چرخ ها بوده و نیروی تولیدی موتور را به چرخ های جلو منتقل می کند. این گیربکس قابلیت تعویض 9 دنده مجازی به صورت دستی را هم دارد. لازم به ذکر است که همین موتور و گیربکس دقیقا روی آریزو 5 فیس لیفت، آریزو 6 و فونیکس تیگو 7 پرو نیز نصب شده است. ام وی ام ایکس 55 پرو طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4318، 1830 و 1664 میلی متر دارد و فاصله بین دو محور آن نیز 2610 میلی متر است. بدین ترتیب جزو کراس اوورهای جمع جور و کامپکت دسته بندی می شود. من خبرنگار بی رحمی هستم! تمام سعی خودم را می کنم تا خودرو را در حین تست به چالش بکشم و اصلا اهل آرام و نرم رانندگی کردن نیستم! با ام وی ام ایکس 55 پرو نیز به همین صورت رفتار کردم تا مشخص شود عیار آن چقدر است. البته که تجربه رانندگی با تیگو 7 پرو که مشخصات فنی یکسانی با ایکس 55 پرو دارد را قبلا داشتم. تصورم درست بود. شتابگیری اولیه ایکس 55 پرو نسبت به تیگو 7 پرو بهتر بود که این به دلیل وزن کمتر این خودرو بود. در یک روز گرم و در حالیکه دمای هوا به 30 درجه و شاید هم بالاتر رسیده بود، شتاب صفر تا 100 حدود 10.2 ثانیه ای با بنزین معمولی برای ایکس 55 پرو رقم خورد. این یعنی اگر بنزین با اکتان بالاتر درون باک این خودرو بود و هوا هم مقداری خنکتر بود، امکان دست یافتن به شتاب صفر تا 100 زیر 10 ثانیه برای ام وی ام ایکس 55 پرو محقق می شد. در ابتدا پیچ ها را با سیستم کنترل پایداری روشن اما با سرعت بالا طی کردم تا عملکرد ESP ایکس 55 پرو مشخص شود. سیستم کنترل پایداری نه نگفت و خودرو را از دست من نجات داد! البته که ایکس 55 پرو به دلیل جلو محرک بودن مقداری کم فرمانی داشت که مشکل عمده تمام خودروهای جلو محرک است. ولی اگر با سرعت کمتری وارد پیچ می شدم این کم فرمانی را کسی متوجه نمی شد. شتابگیری اولیه و ثانویه ایکس 55 پرو بسیار خوب بود و هماهنگی موتور با گیربکس بسیار رضایتبخش بود. با وجود بنزین معمولی اصلا لرزش و صدایی از موتور شنیده نمی شد.

همه توضیحات ...