ارتباط علمی؛ اهمیت زبان مادری در فرایند یادگیری
سخنرانی دکتر علی فرازمند
استاد تمام دانشگاه تهران
پيشرفت و توسعه درست جوامع مستلزم جريان داشتن تفكر علمي در تمام سطوح و اركان آن است و عمق و گسترش اين جريان به نوعي ميتواند معيار تلقي از ارزشهاي علم در يك جامعه معتدل باشد. به عبارت دیگر آگاهي علمي نباید منحصر به سرآمدان و دانشمندان باشد، بلکه آنها ضمن برقراري ارتباط درست با يكديگر، باید راههایی براي ارتباط با عموم بيابند و براي اين فعاليت، صميمانه ارزش قائل شوند و درتحقق آن بكوشند.
ارتباط علمي بين دانشمندان و مردم كه طبق شواهد سنتي ديرين بوده است متاسفانه پا به پاي پيشرفت و گسترش علوم سير رو به رشد نداشته است و با تخصصي شدن موضوع كار دانشمندان علوم، فاصله آنها از مردم دورتر شده است. این گسست تبعات اجتماعی زیادی داشته و در مواردی شاید موجب بحران در پیشرفت خود علم و عدم پیشرفت شایسته جامعه شده و می شود.
موضوع ارتباط علمی اینک حدود دو سه دهه است در سطح جهاني اهميت یافته است و در تعدادي از كشورها و نيز برخي دانشگاهها به شكل جدی در دورهها و برنامههاي درسي طرح و دنبال ميشود. با توجه به پيشرفتهاي بي وقفه و شگفتانگيز علم و نيز كاربردهاي آن، امروزه بيش از هر زماني ضرورت ارتباط علمي بين دانشمندان، سياستمداران و سياستگزاران برنامههاي توسعه علمي و فني و نيز عموم مردم آشكار شده است. دنیاگیری بیماری کووید طی سه سال گذشته به خوبی نشان داد که مسئله ارتباط علمی چقدر حیاتی است. در غیاب یک ارتباط علمی درست و فراگیر راه بر شبه علم و ضدعلم باز میماند تا آنجا که رساندن خدمات پزشکی و بهرهمندی کامل و فراگیر از آن در جامعه حتی گاهی مختل میشود.
همه توضیحات ...