جهرم در مسیر کریدور شمال به جنوب
در عصر معاصر داشتن جادههای ارتباطی مهمترین برگ برنده در مناسبات اقتصادی است.
خارج کردن جهرم از بن بستی که در طی سدههای زیادی به وقوع پیوسته بود، آرزوی محال و ناممکنی به نظر می رسید. به خصوص که رقبای بزرگی چون فسا و داراب در پی ایجاد مسیری موازی به دنبال اتصال شیراز به بندرعباس از مسیر این شهرستان ها بودند.
شهرستان جهرم بعد از صفویان تا اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی در انزوا و بن بست جغرافیایی قرار داشت. روندی که اگر ادامه می یافت در دهه های آتی نام و نشان کمتری از جهرم در تاریخ اقتصادی کشور به چشم می خورد.
مسیر ترانزیتی شمال به جنوب، با دوبانده کردن جاده جهرم شیراز به طول ۱۶۵ کیلومتر و ایجاد بزرگراه جهرم - لارستان - بندرعباس و با تلاش های شبانه روزی دکتر رضایی نماینده شهرستانهای جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی خیلی زود احیا شد و توسعه پیدا کرد، تا اینکه در پایان دهه ۱۳۹۰شمسی به یکی از پرترددترین مسیرهای ترانزیتی جنوب کشور تبدیل گردید. در سالهای اخیر روزانه به طور متوسط بیش از ۸ هزار تردد در این مسیر به ثبت رسیده است که سیگنال معنی داری از آینده روشن شهرستان جهرم در حوزه ترانزیتی است.
روند فزاینده افزایش تردد خودروها، نشان میدهد که بهینهترین و کم مسافتترین جاده برای وصل شدن مرکز استان فارس به بندرعباس، مسیر جاده شیراز-جهرم-لارستان-بندرعباس است.
حضور جهرم در مسیر کریدور شمال به جنوب باعث شد جهرم به یکی از بزرگترین هابهای لجستیکی در جنوب فارس تبدیل گردد.
یکی از مهمترین دلایل این امر، قرارگیری این شهرستان در مسیر کریدور شمال-جنوب کشور ایران است. این کریدور مهم، کالا را از کشورهای حوزه دریای خزر به خلیج فارس میرساند، و نسبت به روشهای سنتی ۴۲ درصد کوتاهتر و ۳۰ درصد ارزانتر میکند. ظرفیت انتقال کالا از کریدور شمال جنوب ، ۱۴ میلیون تن در سال میباشد.
هماکنون ۱۶۰کیلومتر از بزرگراه جهرم به شیراز با اعتبار ۶۴۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به بهرهبرداری رسید و ۴۱۰کیلومتر بزرگراه جهرم - لار- بندرعباس نیز با اعتبار ۱۴هزار میلیارد تومان در حال اجرا میباشد که تاکنون ۱۰۵کیلومتر آن زیر بار ترافیکی رفته است.
همه توضیحات ...