اندام اثر حسین زنده رودی
حسین زندهرودی یکی از هنرمندان نوسنت گراست که در شکلگیری مدرنیسم ایرانی سهم به سزایی داشته. در دهه 50 شمسی پس از مهاجرت هنرمند به پاریس، روند تحولات تصویری در آثارش، باعث شد که هنر زنده رودی رو با جریان هنر نشانهگرایان، لتریسم و هایپرگرافیسم دهه هفتاد میلادی مقایسه کنند.
در آثار زندهرودی واژگان و حروف، فارغ از معنان و حالتی رمزگونه و نمادین دارن. او با رویکردی انتزاعی و مدرن به سنت سیاهمشقنویسی ایرانی نگاه می کنه و این گونه با احساسات و افکارش، ذات خط رو دگرگون میسازه. از این رو نقاش در ترسیم بداهه خطوط، کنشی آزادانه رو در پیش گرفته و به هیچ نظم ساختاری مقید نیست .
در اثر «اندام»، هنرمند، اشکال بصری حروف ثلث و نستعلیق رو با مبانی ارتباط تصویری هنر مدرن ترکیب کرده و انگار سفری رو از هنرهای سنتی و مذهبی شرقی به سوی هنر مدرن غربی طی کرده است.
زنده رودی در این اثر، به دنبال شکستن نظم موجود در هندسه حروفه .
او با استفاده از رنگ سرخ بر زمینه مشکی، در کار خطنگاری، در سنتهای تصویری و نمادهای شیعی در تزیینات پرچمها و علمهای تکایا به نوعی بازنگری کرده
همه توضیحات ...