سولوی نی انبان - قطعه ی مویه - بردیا بهرام نژاد

بردیا بهرام نژاد
بردیا بهرام نژاد
قطعه ی مویه جهت تکنوازی با ساز نی انبان طراحی شده که ترکیبی از سرپنجه و فواصل موسیقایی سنج دمام است، اما با ویژگی های: می دِ ...
قطعه ی مویه جهت تکنوازی با ساز نی انبان طراحی شده که ترکیبی از سرپنجه و فواصل موسیقایی سنج دمام است، اما با ویژگی های: می دِر شِنل (نوازندگیِ آهسته) مه دزُوتُواُونُو (استفاده از نت های نیم پرده) - چگونگی تبدیل فواصل؟ صدایی که ساز بوق در سنج دمام تولید می کند اکثراً از دو نت تشکیل شده و بین همان دو نت نوازنده بازی می کند، اگر اولین نتی که توسط نوازنده ی بوق نواخته می شود را (نت تونیک) بنامیم، دومین نت نواخته شده سه‌و‌نیم‌پرده با آن اختلاف دارد. با آگاهی از این جستار می‌توان فواصلی که با بوق نواخته می شود را با ساز های ملودیک مختلف نوازندگی کرد. البته که هیچکدام به دلیل تمر‌صوتی متفاوت نمی‌تواند مانند بوق باشد، به جز بعضی ساز‌های بادی‌برنجی. — در ادامه ی قطعه به ریتم و ملودی دمام قنبر می‌رسیم، اینکه بخواهیم با یک ساز ملودیکِ دیاتونیک ویژگی های یک ساز کوبه ای رو به نمایش بگذاریم یک امر عجیب و چالش برانگیز هست، اما زمانی که بدانیم دمام قنبر دارای دو صدای باس و تریبل هست که در بوشهر به آن دو قسمت (شمالی و جنوبی) میگوییم این کار اندکی برایمان راحت‌تر می شود.

همه توضیحات ...