آموزش پروژه محور طراحیسایت فروشگاهی دیجی کالا -مقدماتی در مورد شئ گرایی
لازم است که نیازهای واقعی و پیچیدهی زندگی را به صورت دستوراتی قابل فهم برای کامپیوتر مدل کنیم. در این زمینه نمونههای مختلفی داریم که میتوانند به ما در مدل کردن نیازهای تجاری به برنامههای کامپیوتری کمک کنند، مانند: برنامه نویسی رویهای (Procedural Programming)، برنامه نویسی شیگرا (Object oriented programming)، برنامه نویسی تابعی (Functional Programming) و غیره.
میخواهیم دربارهی یکی از همین نمونهها به نام برنامه نویسی شیگرا مطالبی بیاموزیم. برنامه نویسی شیگرا (OOP) نوعی فلسفه است و به زبان برنامه نویسی خاصی مربوط نمیشود.
برنامه نویسی شیگرا چیست؟
زبانهای برنامه نویسی قدیمیتر مثل COBOL و C دارای رویکرد برنامه نویسی رویهای بودند. برنامههایی که به این زبانها نوشته میشدند، مجموعهای از دستورات پشت سر هم بودند. این زبانها برای ماژولار کردن برنامه، از procedureها و subroutineها استفاده میکردند. این نوع از برنامه نویسی بیشتر روی منطق برنامه تمرکز میکرد، نه دادهها. برنامههای قدیمی، داده و منطق را با هم ترکیب میکردند.
زبانهای برنامه نویسی مدرن مثل جاوا و C# از رویکرد شیگرا استفاده میکنند. در برنامه نویسی شیگرا به جای نوشتن مجموعهای از دستورات که کاری را انجام میدهند، بیشتر به داده اهمیت داده میشود. یک شئ (object) ایده یا چیزی است که میخواهید در برنامهی خود مدل کنید. یک شئ میتواند هر چیزی باشد، مثلاً یک کارمند، حساب بانکی، ماشین و غیره.
کلاس (Class)، شئ (Object) اینها واقعاً چه مفهومی دارند؟
در شروع یادگیری برنامه نویسی شئگرا باید بدانیم کلاس و شئ چه هستند و تفاوت آنها در چیست. یک کلاس، درواقع نقشهی یک شئ است. دقیقاً شبیه نقشهی یک ساختمان.
دانلود از وبسایت www.heilton.com
همه توضیحات ...