آموزش تحریر در خوانندگی به زبان ساده
آموزش تحریر در خوانندگی به زبان ساده توسط استاد پرویز نجف پور
تحریر عبارت است از صدایی آهنگین در اجرای آواز که با کمک ماهیچههای حنجره به سرعت قطع و وصل میشود. به تحریر چهچهه یا چهچه نیز گفته میشود و اجرای تحریر را تقلیدی از چهچه پرندگانی همچون بلبل دانستهاند.تحریر صوتی است آهنگین که خواننده در زمان اجرای ان با کمک ماهیچههای حنجرهاش آن صوت را به سرعت قطع و وصل میکند. صدای تحریر در داخل حنجره (پایینتر از حلق) شکل میگیرد و حالت آن از نظر جنس و کیفیت صدا بر اساس تکنیک خواننده متفاوت است.تحریر معمولاً روی واکههای بلند (به خصوص «آ») اجرا میشود و اگر متن شعر آواز دارای چنین واژهای در محل اجرای تحریر نباشد، خواننده به دلخواه خود صدای «آ» یا «ها» یا «آی» یا مشابه آن را در زمان اجرای تحریر اضافه میکند؛به این افزودن صداها و واژههای خارج از شعر، ترنم گفته میشود.
دلیل تمرکز روی صدای «آ» در تحریرها آن است که مخرج این صدا در ته دهان (نزدیک به حلق) است و این امکان اجرای تحریر را (که خود از حلق شکل میگیرد) فراهم میکند.
اجرای تحریر و درست به کار گرفتن آن جزئی از زیربنای تکنیکی در موسیقی آوازی ایران دانسته میشود. برخی از صاحبنظران نظیر نلی کارون و داریوش صفوت معتقدند که تحریر از مشخصترین نشانههای آواز ایرانی است و در هیچ نوع موسیقی دیگری وجود ندارد. پیدایش تحریر در هالهای از ابهام قرار دارد اما احتمالاً خاستگاه آن در فلات ایران بودهاست. تحریر (به شکلی که در موسیقی ایرانی معمول است) در موسیقی آذربایجان نیز وجود دارد، و در موسیقی نقاط دیگری که تحت تأثیر موسیقی ایران بودهاند (همچون عراق، سوریه و نیز موسیقی فلامنکو در اسپانیا) نیز تکنیک آوازی مشابهی وجود دارد. همچنین در موسیقی هندی نیز تکنیک آوازی مشابهی به کار گرفته میشود.
اجرای تحریر در اوج دستگاه یا گوشه مرسوم است و هدف از آن نمایش تواناییهای خواننده است.برخی از خوانندگان به خاطر اجراهای تحریرها و غلتهایلطیف شهرت داشتند که از آن جمله میتوان به حسین طاهرزاده و میرزا حبیب اصفهانی (معروف به شاطر حاجی) اشاره کرد.
همه توضیحات ...