قرائتی / پیروی از علم، نه ظن و گمان 20 آذر 99
1.3 هزار بار بازدید -
4 سال پیش
-
موضوع: پیروی از علم، نه
موضوع: پیروی از علم، نه ظن و گمان
تاريخ پخش: 20/09/99
1- نه زودباوری، نه دیرباوری
2- مشکلات پیروی از خواب و خیالات
3- پیروی از سنتهای خوب نیاکان
4- خطر قضاوت عجولانه و بدون علم کافی
5- مسئولیت انسان در برابر گفتهها، دیدهها و شنیدهها
6- اشک قلّابی، قسم قلّابی، ایمان قلّابی
7- خطر اعتماد نابجا به شبکههای اجتماعی
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
درسهایی از قرآن در این جلسه نگاهی به این آیه هست، سوره اسراء آیه 36، «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» موضوع [پای تخته] اساس علم است نه حدس، نه خوش بینی، نه زودباوری، نه شایعه و نه و نه و نه این اجمال سر فصل بحث ماست.
«وَ لا تَقْفُ» پیگیری نکن، «ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» چیزی را که علم نداری دنبالش نرو. چرا؟ میگوید: «إِنَّ السَّمْعَ» گوش، «وَ الْبَصَرَ» چشم، «وَ الْفُؤادَ» دل، بعد میگوید: «كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا» آیه را بنویسم. [پای تخته] «وَ لا تَقْفُ» پیگیری نکن. «ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا»(اسراء/36)
میگوید: تا چیزی را ندانید دنبال نکن، چقدر تا حالا فتنه به پا شده براساس توهمات، براساس حدس، براساس سوء ظن، علم نداریم ولی براساس یک باور غلط، یک سوء ظن، یک شایعه، یک شیطنت، فتنهها برپا شده است و چقدر درگیریها شده است. چقدر قضاوتهای عجولانه شده است. نظریههای بدون تحقیق در موردشان گفته شده، حرفهای بی مدرک گفته شده است. عمل به این آیه جامعه را در برابر فریبها و خطاها بیمه میکند.
1- نه زودباوری، نه دیرباوری
خوشبینی بیجا ممنوع است، زودباوری ممنوع است. دیرباوری هم ممنوع است. زودباوری نشان دهنده سادگی و دیرباوری هم نشان دهنده یک رقم لجاجت و سوء ظن است. تقلید کورکورانه، حتی تقلید ما چهار رقم است. یک رقمش درست است و سه رقم تقلید غلط است. تقلید عالم از عالم غلط است. شما که خودت میدانی کفش و لباست چه سایزی دارد، چه کار داری به اینکه بدانی مد چیست؟ بپوش هر لباسی قد تنت است بخر. این غلط است. تقلید عالم از جاهل هم غلط است. تقلید جاهل از عالم، جاهل از جاهل، این هم غلط است. تنها تقلیدی که درست است تقلید جاهل از عالم است. این درست است.
عالم از عالم تقلید نکند، چرا؟ برای اینکه درونش حس خودکم بینی است. خودت میفهمی، فهم خودت را کنار بگذار ببین چه میگوید. تو که میفهمی چرا به فهم خودت ایمان نداری؟ این ممنوع است. عالم از جاهل که خیلی ممنوع است. جاهل از جاهل هم ممنوع است. آن چیزی که عقلی است تقلید جاهل از عالم است آن هم نه هر عالمی، تقلیدی که اسلام میگوید: تقلید ممکن است اسمش هم روانشناس باشد. کارشناس باشد، مشاور باشد، اما ممکن است بخاطر عقیدهای که ندارد، اعتقاداتی که ندارد، مشاوره غلط به انسان بدهد. ما داریم افرادی که چون مذهبی و مکتبی نیستند وقتی نزدشان مشاوره میگیری، یک چیزهای دیگر میگویند. میگوییم: این با قرآن نمیسازد. این کسی که خالق من است مرا منع کرده از این راهی که میگوییم. لذا تقلید جاهل از عالم، عالمی که متدین باشد، متقی باشد، دلسوز باشد.
2- مشکلات پیروی از خواب و خیالات
پیروی از خیالات؛ پیروی از خواب، من خواب دیدم. داشتیم که میگفت: خانم ما شش ماه است با ما قهر است. آخر گفتیم: چته؟ مشکلت چیست؟ میگوید: من خواب دیدم تو یک زن دیگر گرفتی. براساس خواب مثلاً، تبعیت از نیاکان، میراث فرهنگی جایگاه دارد؟ اگر خوب است بله جایگاه دارد. اینکه میگویند: «سِيرُوا فِي الْأَرْض» (نمل/69) بروید در زمین گردش کنید. این جهانگردی، بروید عبرت بگیرید. نه برویم مجسمه ببینیم یک فیلم و عکس هم بگیریم. عبرت بگیرید برای این است که تاریخ اینها را بررسی کنید. عوامل سقوطشان، عوامل صعود و عزتشان چیست؟ چگونه اینها عزیز شدند و چگونه آنها ذلیل شدند؟ هنر و حوصلهشان، تبعیت از این، میراث فرهنگی به خودی خود هرچه از میراث فرهنگی است ارزش ندارد. میراث فرهنگی که به نسل آینده پیام بدهد، علم بدهد و تجربه داده روی چشم است. اما صرف اینکه این میراث فرهنگی است.
امام به خانه کسی رفت دید خانهاش تنگ است. گفت: چرا در خانه تنگ زندگی میکنی؟ تو که وضعت خوب است یک خانه وسیعتری تهیه کن. گفت: چون خانه پدری و اجدادی است اینجا زندگی میکنم. امام کلمه تندی فرمود: حالا اگر اجداد تو بی خرد بودند تو هم باید بی خرد باشی. اجداد تو مشکل داشتند، پول و امکانات نداشتند، تو با این وضع خوبی که داری چرا به زن و بچهات بد میگذرانی؟ خانه پدری است این حفظ آثار اگ
4 سال پیش
در تاریخ 1399/09/20 منتشر شده
است.
1,395
بـار بازدید شده