تجارت در آنگولا؛ نگاهی به صنعت الماس، از استخراج تا پرداخت نهایی

Acontinentofopportunities
Acontinentofopportunities
تجارت الماس دومین منبع درآمد آنگولاست و این کشور ششمین تولیدکنندهٔ الماس جهان است. استخراج الماس با وجود بحران کووید در آنگولا ت ...
تجارت الماس دومین منبع درآمد آنگولاست و این کشور ششمین تولیدکنندهٔ الماس جهان است. استخراج الماس با وجود بحران کووید در آنگولا توسعه یافته و برای این کشور شکوفایی بیشتری فراهم کرده که البته این امر به پویایی اجتماعی آنگولا هم کمک می‌کند. در ایالت لونداسول آنگولا، در صنعت الماس سرمایه‌گذاری کلانی انجام شده است. شهر سوریمو به یاری انرژی‌های سبز درحال تبدیل شدن به کانون توسعهٔ صنعتی است. مجموعه‌ای از کارکنان بخش خصوصی و بخش دولتی صنعت الماس اینجا گرد هم آمده‌اند. هدف این طرح تقویت رشد این صنعت و تشخیص قابلیّت‌های کامل این بخش است. در مرکز اینجا کارگاه‌های الماس‌تراشی، و یک مرکز آموزش تخصصی قرار دارد. خوزه گانگا جونی‌یور، رئيس مرکز استخراج و تولید الماس «اندیاما» می‌گوید: «کشور ما عمدتا تولیدکننده و صادرکنندهٔ الماس خام بوده. اما با این مرکز داریم ارزش افزوده ایجاد می‌کنیم و مراحل تراش و پرداخت الماس را هم در خود آنگولا انجام می‌دهیم. هدف ما آن است که در آیندهٔ نزدیک ۲۰ درصد از تولید نهایی الماس کشور را همین‌جا انجام بدهیم.» به گفتهٔ شورای الماس آفریقا، صنعت الماس آنگولا سالانه ۱/۲ میلیارد یورو به تولید ناخالص داخلی این کشور کمک می‌کند. و هدف این مرکز و به‌ویژه آموزشگاه‌های آن‌ تربیت نیروی فنی فرداست تا آنگولا بتواند به اقتصاد خود تنوع ببخشد. هانریک کاردوسو، مدیر پروژهٔ عمرانی مرکز تولید الماس سوریمو دربارهٔ آموزشگاه حرفه‌ای این مرکز می‌گوید: «آموزشگاه ما حدود ۱۱ دوره دارد که به کار معادن الماس مربوط می‌شود. همچنین در این مرکز کارگاه‌هایی داریم که امر آموزش را تقویت و تسهیل می‌کنند. هنرجویان ما خوابگاه دارند و بنابراین تمام وقت در آموزشگاه هستند.» وی همچنین دربارهٔ تأثیر این مرکز در اقتصاد و اجتماع آنگولا می‌افزاید: «همانطور که از اسمش پیداست اینجا برای خود این منطقه و البته شرق و کلّ کشور یک مرکز توسعه محسوب می‌شود. این مرکزی است که از نظر ایجاد شغل و استخدام نیز برای منطقه مفید است. جوانان آموزش‌ فنی و حرفه‌ای می‌بینند و جذب بازار کار می‌شوند.» آنگولا سال گذشته در سیاههٔ شاخص «برند آینده» در جایگاه ۳۷ ام قرار گرفت. تمرکز مقامات این کشور بر مسئولیت‌پذیری و شفافیت اجتماعی به‌ویژه در صنعت الماس، کلید جذب سرمایه‌گذاران خارجی از بخش‌های دولتی و خصوصی بوده است.

همه توضیحات ...