سکانسی قابل تامل از فیلم ماجرای نیمروز
فیلم ماجرای نیمروز که که با موضوع ناامنی های دهه ۶۰ ساخته شد سرشار از صحنه های دراماتیک است و این صحنه یکی از آنهاست.
ماجرای نیمروز (فیلم ۱۳۹۵)
ماجرای نیمروز فیلمی به کارگردانی محمدحسین مهدویان است که فیلمنامهاش توسط محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی نوشته شده و تهیهکنندگی آن بر عهده سید محمود رضوی است. این فیلم محصول سال ۱۳۹۵ است.
این فیلم در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. همچنین بهزاد جعفری طادی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس شدهاست.
این فیلم در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. موضوع این فیلم به ترورهای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۶۰ و اتفاقات بعد از عزل ابوالحسن بنی صدر میپردازد.
دنباله این فیلم با نام ماجرای نیمروز: رد خون در سال ۱۳۹۸ اکران شد.
خلاصه داستان
فیلم به ترورهای سال ۱۳۶۰ به دست گروه مجاهدین خلق میپردازد. این درگیریها پس از برکناری ابوالحسن بنیصدر از ریاست جمهوری توسط مجلس شورای اسلامی شدت میگیرند. پس از برکناری ابوالحسن بنی صدر، گروههای ضد حکومت مانند گروه سازمان مجاهدین خلق ایران دست به ترورهای موفق مقامات ارشد حکومت میزنند. از سوی دیگر، سازمان وزارت اطلاعات کشور و اطلاعات سپاه با همکاری هم درصدد دستگیری اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق هستند. در این میان، این فیلم رابطهٔ بین یکی از اعضای سپاه و زنی از اعضای گروه سازمان مجاهدین خلق را که در گذشته در دانشگاه همکلاسی بودند، نشان میدهد.
بازیگران
بازیگر --------------------- نقش
مهرداد صدیقیان ------ حامد
احمد مهرانفر ---------- رحیم
هادی حجازیفر ------- کمال
جواد عزتی --------------- صادق
مهدی پاکدل ------------ مسعود کشمیری
حسین مهری ------------ عباس زریبافان
مهدی زمینپرداز ------- مسعود
لیندا کیانی --------------- طاهره
محیا دهقانی ------------ فریده
نامگذاری فیلم
ظاهراً نام فیلم از وسترن آمریکایی به نام نیمروز (High Noon) وام گرفته شده اما ماجرای اصلی فیلم، یعنی کشته شدن موسی خیابانی، تا ظهر طول میکشد و از همین رو نام فیلم بی مسما نیست.
بازخورد
حضرت آیت الله سید علی خامنهای در دیدار با عوامل فیلم ماجرای نیمروز گفت: «فیلمتان عالی بود. خیلی خوب بود. نشستیم استفاده کردیم و لذت بردیم. کار شما روی آن سکوی جشنواره هم بسیار بسیار خوب بود. اولاً کارگردانی عالی بود، بازیها عالی بود، قصه عالی بود، فیلم خوشُ ساخت بود، خیلی خوب بود. آن روزی که این قضیه اتفاق افتاد من دفتر امام بودم، همان ظهر. این بچهها از جمله این آقای سیفاللّهی و اینها که بودند در قضیه، (محاصرهٔ منزل موسی خیابانی) آمدند گفتند که قضیه تمام شد. آمده بودند به امام گزارش بدهند. حالا انشاءاللّه یک کاری برای آقای لاجوردی بکنید. لاجوردی از آن شخصیتهایی است که شایستهاست برایش کار بشود. لاجوردی کسی است که ما قبل از انقلاب توی دوستان مبارزی که عدهای از بازاریها هم در میان آنها بودند. به مرحوم لاجوردی میگفتیم «مرد پولادین»؛ آن روز، یعنی سالهای ۵۲ و ۵۳. یعنی واقعاً یک عنصر پولادین بود. گریم ها خیلی خوب بود. شهید بهشتی را خیلی خوب از آب درآوردید.»
دامون ترابی در ماهنامه سینمایی فیلم، ماجرای نیمروز را یک فیلم پلیسی/سیاسی میداند که از نظر فرم و فضاسازی با گرتهبرداری اصولی از فیلمهای مطرح جهان توانسته به این ژانر نزدیک شود.
احسان آجرلو در ماهنامه تخصصی فیلمنگار نقطه متمایزکننده فیلم ماجرای نیمروز از دیگر فیلمهای سینما ایران را رعایت اصل تخاصم در فیلمنامهنویسی میداند. این اصل منجر به قدرت بخشیدن به نیروی مخالف (مجاهدین) و در آستانه شکست قرار گرفتن قهرمانان (اطلاعات سپاه) داستان است که گیرایی و جذابیت داستان را افزایش میدهد.
نسیم مقرب، ماجرای نیمروز را—مانند تمام فیلمها و سریالهای تاریخی—فیلمی میداند که پایبندی کامل به واقعیت ندارد و برای نمایشی کردن تحلیل و روایت، دست به حذف و اضافههای فراوان زدهاست و روایتی حکومتی از تاریخ معاصر ارائه میدهد.
صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران، از لحاظ تاریخی این فیلم را یک کار کاملاً دولتی خوانده که فقط فضای اکشن آن جذاب است و درکی از دوره تاریخی آن به مخاطب نمیدهد.
جلیل سامان، فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در یادداشتی دربارهٔ ماجرای نیمروز گفت: «سینمای ما چهل سال از مردم کشورش عقب ماندهاست شاید ماجرای نیمروز را باید سالهای دهه ۶۰ میساختند که در تصمیمگیری خیلی از جوانها اثرگذار بود...
همه توضیحات ...