از 2 بخش اعتیاد کدام مهم تر است ؟ برای حفظ بهبودی چه باید کرد ؟
*اعتیاد پدیده پیچیده ای هست که مکاتب مختلف به شیوه های متعددی به آن پرداخته اند ولی در این آموزش سعی بر ساده سازی اعتیاد بوده :
-تا اولا مددجو با دو بخش اصلی اعتیاد ( بخش اول :اثرات مستقیم مواد ، بخش دوم: رفتار اعتیادی ) آشنا شود
-ثانیا بداند با ترخیصیش از یک مرکز درمانی اعتیاد ، تنها از بخش اول اعتیاد رهایی یافته و به عبارتی شروع درمان (یا شروع تغییر یا شروع بهبودی) در وی رقم خورده است
- و ثالثا با ترخیصش، هنوز از بخش دوم اعتیاد یعنی "رفتار اعتیادی" که قسمت اصلی و بدخیم اعتیاد هست رهایی پیدا نکرده است
به عبارتی مددجو بعد از ترخیص از یک مرکز درمانی اعتیاد نبایستی این تصور را داشته باشد که اعتیادش درمان شده، بلکه شروع درمان در وی رقم خورده است و بایستی جهت درمان بخش دوم اعتیاد خود( یعنی برای حفظ درمان یا حفظ بهبودی یا حفظ تغییر) فعالانه تلاش کند و از گروههای خودیاری،خانواده سالم و جامعه سالم نیز کمک بگیرد
بخش دوم اعتیاد، در واقع یک یادگیری سمج و معیوب ناشی از مواد در طی دوران مصرف مواد مخدر است (بصورت یک ازار ذهنی مکرر یا وسوسه گونه به منظور استفاده از مواد مخدر برای از بین بردن حسهای بد و یا استفاده از مواد مخدر برای ایجاد حسهای خوب و نشاط) که این یادگیری بتدریج با مصرف مواد مخدر در فرد مصرف کننده شکل گرفته و در طی دوران مصرف باعث استفاده مکرر از مواد مخدر و تداوم و عمیق شدن اعتیاد میشود و حتی پس از اینکه فرد مصرف کننده ، مواد مخدر خود را قطع کرد و کنار گذاشت این یادگیری او را تا مدتها پس از قطع مصرف (یعنی در طی دوران حفظ بهبودی) نیز، رها نمیکند و او را ازار میدهد و به نوعی علت اصلی لغزش و بازگشت مجدد مددجو به سمت اعتیاد میباشد.
که البته هم افراد مصرف کننده و هم افرادی که در دوران حفظ بهبودی هستند از این یادگیری سمج و معیوب با عنوانهای مختلفی از جمله "عنوان وسوسه" برای توضیح و بیان آن استفاده میکنند
و مددجو بایستی در دوران حفظ بهبودی خود که پس از ترخیص از مراکز درمانی هست با یادگیری های جدیدی که کسب میکند (از جمله با کمک از مراکز درمانی و مشاوره ای اعتیاد، از گروههای خودیاری ، از جامعه سالم و غیره)، آن یادگیری سمج و معیوب قبلی ناشی از مواد را، معکوس کند یعنی از راه و روشهایی که افراد سالم برای از بین بردن حسهای بد و ایجاد نشاط در خود استفاده میکنند بهره ببرد و انها را بیاموزد و در زندگی خود نهادینه کند
*و در واقع این آموزش به نوعی بر نقش و اهمیت "یادگیری های جدید و توانمندسازی مددجو پس از قطع مصرف مواد مخدر" در درمان بخش دوم اعتیاد تاکید میکند.
همه توضیحات ...