تست و بررسی وانت آریسان۲

50,475 بازدید
بیشتر
خودرونویس
خودرونویس
وانت آریسان 2 از موتور XU7P یا همان XU7 پلاس بهره می برد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران خودرو اعم از پژو پارس نیز نصب شده ...
وانت آریسان 2 از موتور XU7P یا همان XU7 پلاس بهره می برد که به تازگی روی برخی از محصولات ایران خودرو اعم از پژو پارس نیز نصب شده است. موتور XU7 پلاس نسخه ارتقا یافته همان موتور معروف 1.8 لیتری خانواده پژو 405 و پارس بوده که تغییرات مهمی در راستای کاهش مصرف سوخت، افزایش توان، افزایش عمر موتور، کاهش استهلاک، روغنکاری و در آن اعمال شده است. موتور XU7 پلاس وانت آریسان 2 قادر به تولید 100 تا 104 اسب بخار قدرت و حدود 155 تا 157 نیوتن متر گشتاور است. نیروی تولیدی این موتور توسط یک گیربکس 5 سرعته دنده ای BE که کاملا متمایز از گیربکس قبلی آریسان متمایز بوده به چرخ های جلو منتقل می شود. به عبارت دیگر وانت آریسان 2 ایران خودرو دیگر عقب محرک نیست و میل گاردان و دیفرانسیل عقب از این خودرو حذف شده و اکسل جلوی آن نیز متفاوت از نسخه قبل طراحی شده است. به لطف تغییر ضرایب دنده گیربکس BE نسبت به گیربکس قبلی وانت آریسان، کیفیت رانندگی در آریسان 2 و شتابگیری اولیه و ثانویه بهتر شده و تعویض دنده ها نیز نرم تر و ساده تر است. نسخه قبلی وانت آریسان دارای پیشرانه 1.7 لیتری بود که در واقع همان پیشرانه ارتقا یافته پژو روآ محسوب می شد. این پیشرانه قادر به تولید 86 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور بود. بدین ترتیب آریسان 2 نسبت به نسخه قبلی 18 اسب بخار قدرت و 17 نیوتن متر گشتاور بیشتری تولید کرده و به لطف انتقال قدرت موتور به چرخ های جلو هدر رفت انرژی به مراتب کاهش یافته است. یکی از انتقادهایی که به نسخهه قبلی وانت آریسان وارد بود، صدای زیاد موتور در دور بالا و تعویض سخت دنده ها بود. ولی همه این موارد در آریسان 2 به لطف بهره گیری از موتور و گیربکس جدید برطرف شده است. وانت آریسان 2 دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 بوده که به مراتب آلایندگی کمتر و مصرف سوخت پایین تری نسبت به نسخه قبلی دارد. این در حالیست که موتور جدید XU7P نسبت به موتور OHV II نسل قبلی آریسان به مراتب قدرتمندتر شده است. وانت آریسان 2 دارای ساختار شاسی یکپارچه بوده و ساختار بدنه و شاسی آن نسبت به نسخه قبلی مقاوم سازی شده است. هرچند آریسان 2 هم مانند نسخه قبلی دارای حداکثر ظرفیت باربری 750 کیلوگرمی با در نظر گرفتن وزن راننده و سرنشین است، اما در صورت حمل بار فراتر از حد مجاز، تغییر شکلی در شاسی آن رخ نمی دهد. قطعا این سوال برای شما به وجود می آید که ایران خودرو چگونه ضعف نسل قبلی وانت آریسان را در نسخه جدید برطرف کرده؟ لازم به ذکر است که آریسان 2 هم مانند نسل قبل دارای ساختار یونی بادی یا شاسی یکپارچه است. اما اتصال شاسی جلو و عقب کاملا نسبت به نسل قبل تغییر کرده است. در واقع اورلب شاسی جلو و عقب به مراتب بیشتر از نسل قبلی بوده و محل اورلب به جای اینکه در پشت کابین باشد، تقریبا در قسمت های جلویی اتاق صورت گرفته است. ضمن اینکه پروفیل مقاوم تری برای شاسی استفاده شده که ترکیب آن با طول اورلب بیشتر شاسی های جلو و عقب موجب افزایش استحکام ساختار بدنه نسبت به نسل قبلی شده اند.

همه توضیحات ...