دکتر قاسم کاکایی از «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی»می‌گوید

مرکز فرهنگی شهرکتاب
مرکز فرهنگی شهرکتاب
434 بار بازدید - 3 سال پیش - فرهنگ اسلامی هرجا كه بحث
فرهنگ اسلامی هرجا كه بحث تعارض «عقل و وحی» و يا «عقل و عشق» و «معرفت حصولی و معرفت شهودی» مطرح بوده است همه‌ی آن كساني كه «دين‌مدار»، «عشق‌محور» و یا «اهل شهود» بوده‌اند براي حمله به «عقل»، ریيس فلاسفه، ابن‌سينا، را هدف اعتراض خويش قرار داده‌اند. گاهی عارفان او را مورد بی مهری قرار داده‌اند و زمانی متكلمان به جدال با او برخاسته و عليه‌اش «تهافت الفلاسفه» را نوشته‌اند. اما آن‌جا كه عقلْ وزن و جايگاه شايسته‌ی خود را يافته است نام ابن‌سينا به عنوان رييس فلاسفه، بيش از هزار سال است كه بر تارك فلسفه‌ی شرق و غرب می درخشد. وی نه‌ تنها رييس مشاييان در جهان اسلام است بلكه فلسفه‌ی مشايی را آنچنان كه بايد حتی به غرب مسيحی شناسانده است. در اینجا، بحث از عارف بزرگ آلمانی، مايستراكهارت است كه شايد بزرگ‌ترين نظريه‌پرداز عرفان مسيحی باشد. قدرت و قوت اكهارت در زمينه‌ی فلسفه باعث می شودكه وی بتواند نوعی عرفان نظری را در عرفان مسيحی پی ريزی كند. اساس تعليمات عرفان او را، مانند بسياری از عرفای ديگر، ديدگاهی وحدت وجودی تشكيل می دهد. او در پرداختن نظريه‌ی وحدت وجودی خود، به غايت وامدار ديدگاه‌های ابن‌سينا است. اكهارت، به شهادت آثارش، همه‌ی كتاب «شفا»ی ابن‌سينا، از الاهيات تا طبيعيات، را به دقت مطالعه كرده و از آن پس، به‌قدری شيفته‌ی ابن‌سينا شده است كه همه جا از فلسفه‌ی او سود برده، او را به عنوان استاد و شيخ ستوده و در بعضی از موارد ابن‌سينای مسلمان را لطيف‌تر از آكويناس مسيحی دانسته است. اكهارت قرائتی نوافلاطونی و حتی اشراقی و عارفانه از ديدگاه‌های ابن‌سينا دارد.
3 سال پیش در تاریخ 1400/05/18 منتشر شده است.
434 بـار بازدید شده
... بیشتر