ماهک دنده چیست و چه کاربردی دارد؟
ماهک دنده چیست و چه کاربردی دارد؟
گیربکس خودرو از اجزای گوناگونی مانند پوسته، شفتهای ورودی، واسط و خروجی، یاتاقان، میل ماهک، کشویی، دندهبرنجی، کاسهنمد، چرخدندهها و… تشکیل میشود اما ما در این مقاله روی ماهک دنده تمرکز داریم. این قطعه اهرمی به شکل هلال است که روی انتهای میل ماهک قرار میگیرد و حرکتی خطی دارد. با حرکت این قطعه کشویی نیز حرکت خواهد کرد تا با دنده انتخاب شده توسط راننده درگیر شود. باید توجه داشت که کشویی دنده در قسمت داخلی و خارجی خود دارای شیار است به گونهای که شیار بیرونی برای ارتباط با ماهک دنده و شیارهای داخلی برای اتصال با چرخدندهها طراحی شدهاند.
زمانی که راننده دنده را تغییر میدهد قطعه موردبحث ما روی شیار بیرونی کشویی قرار میگیرد و به این ترتیب کشویی به چرخدنده متصل میشود و نهایتاً کشویی و چرخدنده سرعت مشابهی پیدا میکنند. شایان ذکر است تعداد میل ماهک و ماهک در گیربکس خودرو برابر خواهد بود. ماهک دنده انواع مختلفی دارد که بسته به نوع گیربکس متفاوت خواهد بود اما معمولاً انواع دستی و الکتریکی آن در خودروها بکار رفتهاند.
علائم خرابی ماهک دنده پژو
علائم خرابی قطعه موردبحث در اکثر خودروهای مجهز به گیربکس دستی مشابه هم خواهد بود. درصورتیکه چنین قطعهای آسیب ببیند شاهد مشکلاتی همچون شل شدن دستهدنده، درست جا نخوردن دندهها و حرکات غیرعادی آنها، سفت شدن دندهها و نهایتاً خلاص شدن دنده خواهید بود. واضح است که هرگونه سهلانگاری در تعویض ماهک دنده باعث آسیب دیدن سایر اجزا خواهد شد و هزینههای گزافی را به مالک تحمیل خواهد کرد. البته باید دقت داشت که سبک رانندگی تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر این قطعه دارد به گونهای که قرار دادن مداوم دست روی دستهدنده و فشار دادن به آن میتواند موجب کاهش عمرش شود.
گیربکس خودرو از اجزای گوناگونی مانند پوسته، شفتهای ورودی، واسط و خروجی، یاتاقان، میل ماهک، کشویی، دندهبرنجی، کاسهنمد، چرخدندهها و… تشکیل میشود اما ما در این مقاله روی ماهک دنده تمرکز داریم. این قطعه اهرمی به شکل هلال است که روی انتهای میل ماهک قرار میگیرد و حرکتی خطی دارد. با حرکت این قطعه کشویی نیز حرکت خواهد کرد تا با دنده انتخاب شده توسط راننده درگیر شود. باید توجه داشت که کشویی دنده در قسمت داخلی و خارجی خود دارای شیار است به گونهای که شیار بیرونی برای ارتباط با ماهک دنده و شیارهای داخلی برای اتصال با چرخدندهها طراحی شدهاند.
زمانی که راننده دنده را تغییر میدهد قطعه موردبحث ما روی شیار بیرونی کشویی قرار میگیرد و به این ترتیب کشویی به چرخدنده متصل میشود و نهایتاً کشویی و چرخدنده سرعت مشابهی پیدا میکنند. شایان ذکر است تعداد میل ماهک و ماهک در گیربکس خودرو برابر خواهد بود. ماهک دنده انواع مختلفی دارد که بسته به نوع گیربکس متفاوت خواهد بود اما معمولاً انواع دستی و الکتریکی آن در خودروها بکار رفتهاند.
علائم خرابی ماهک دنده پژو
علائم خرابی قطعه موردبحث در اکثر خودروهای مجهز به گیربکس دستی مشابه هم خواهد بود. درصورتیکه چنین قطعهای آسیب ببیند شاهد مشکلاتی همچون شل شدن دستهدنده، درست جا نخوردن دندهها و حرکات غیرعادی آنها، سفت شدن دندهها و نهایتاً خلاص شدن دنده خواهید بود. واضح است که هرگونه سهلانگاری در تعویض ماهک دنده باعث آسیب دیدن سایر اجزا خواهد شد و هزینههای گزافی را به مالک تحمیل خواهد کرد. البته باید دقت داشت که سبک رانندگی تأثیر به سزایی در افزایش طول عمر این قطعه دارد به گونهای که قرار دادن مداوم دست روی دستهدنده و فشار دادن به آن میتواند موجب کاهش عمرش شود.
همه توضیحات ...