مناقشات سیاسی سلامت و کارآمدی فرهنگ را از بین می‌برد! | در گفت‌وگوی علیرضا رضاداد و فریدون جیرانی

3,043 بازدید
بیشتر
TPM - Top Persian Media
TPM - Top Persian Media
در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هستیم، رویدادی که بیش از چهار دهه از قدمت آن می‌گذرد و مهم‌ترین گردهمایی اهالی سی ...
در آستانه برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هستیم، رویدادی که بیش از چهار دهه از قدمت آن می‌گذرد و مهم‌ترین گردهمایی اهالی سینما به شما می‌رود، جشنواره‌ای که فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته و تجارب فراوانی کسب کرده است.
اما اینکه در یکی دو سال گذشته این رویداد سینمایی توانسته توقع اهالی سینما را برآورده کند و از هویت خود دور نشود و محلی برای گردهمایی همه اهالی سینما باشد یا خیر، مهم‌ترین چالش پیش روی جشنواره به شمار می‌رود.
علیرضا رضاداد یکی از مدیران باسابقه سینما و کسی که ۶ دوره سکان مهم‌ترین رویداد سینمایی را بر عهده داشته و دوره‌های مدیریت او در جشنواره فیلم فجر حواشی و جنجال‌های زیادی را به خود دیده است در گفت‌وگو با فریدون جیرانی ضمن بررسی هویت و جایگاه جشنواره از سختی‌های دوران مسئولیتش گفت.

♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️

بخش‌هایی از این گفتگو:

🔸مناقشات سیاسی سلامت و کارآمدی فرهنگ را از بین می‌برد
🔹جشنواره فیلم فجر باید در جامعه سینمایی اعتماد ایجاد کند
🔹در ۳۰ سال گذشته هیچ رویدادی در کشور به اندازه سینما نام دهه فجر را زنده نگه نداشته
🔹جشنواره فجر به‌نوعی آینه قابل دفاع سینمای ایران است
🔹ریشه جریان روشنفکری یا ریشه جریان سینمایی بعد از انقلاب در کارگردانانی بود که قبل از انقلاب هم در این جریان فیلمساز بودند
🔹از سال ۷۳ و ۷۴ ارتباط سیمافیلم با جشنواره کمی ساختاری شد چون یا شریک بعضی از فیلم‌ها بودیم یا مالک بعضی از آنها
🔹بخشی از فشارها همیشه روی فعالیت‌های فرهنگی بوده و خیلی هم به دوره‌هایش ربط ندارد
🔹اگر دنبال تقویت صنعت سینمای ایران بودیم باید به جوایز فنی هم اعتنا می‌کردیم
🔹همان‌طور که در متن استعفایم هم هست، گفتم می‌روم تا سینما باقی بماند
🔹ما در جشنواره یک قاعده داشتیم، می‌گفتیم فیلمی که پروانه ساخت دارد به این معنی است که با مجوز ساخته شده حالا هر مضمونی که دارد
🔹«اخراجی‌ها» هم هندوانه دربسته بود که یکباره آمد و فضای پرمخاطبی ایجاد کرد
🔹فیلمی هنوز به شورا نرفته یک عده فیلم را می‌بینند یا از جایی پیدا می‌کنند و تفسیری می‌شنوند و نسبت به آن حساس می‌شوند؛ از این‌جور تفسیرها نسبت به «سنتوری» شده بود
🔹مساله «سنتوری» نقطه عزیمت فیلمنامه‌اش بود که مثلاً تعریضی به جریان مذهب یا خانواده‌های مذهبی دارد
🔹رأی مردمی همیشه در خانه سینما چالش ایجاد می‌کرد
🔹سال‌هایی که فیلم‌های متنوع و قابل بحث در جشنواره زیاد است خود به خود سال پرچالشی می‌شود؛ سال ۹۲ هم این‌طور بود
🔹یکی از عوامل استعفایم همان اتفاقی بود که برای نمایش «سنتوری» افتاد، ولی حس کردم که دیگر جای من در مدیریت سینما نیست
🔹معتقد هستم کسانی که از جایی می‌روند باید مسئولیت را ببوسند و کنار بگذارند و برگشتن آنها به لحاظ مدیریتی شاید نه صحیح باشد و نه به مصلحت
🔹آقای داروغه‌زاده گفتند سروصدای «عصبانی نیستم» زیاد است و من نگران هستم
🔹درمیشیان به من پیام داد که برای حفظ سینما و اینکه مناقشه‌ای ایجاد نشود انصراف می‌دهم
🔹سعی می‌کنم مدیر برنامه‌محوری باشم و همیشه فکر کردم ته ماجرا قرار است چه باشد
🔹تعبیر من از جشنواره یک تبصره اضافه‌تر دارد؛ اینکه جشنواره، جشنواره همه است
🔹جشنواره نمایش آثار برتر است و آن برتری ممکن است به هر دلیلی باشد

♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️

#علیرضا_رضاداد
#فریدون_جیرانی
#سینما25
#سینما_بیست_و_پنج
#گفتگو
#مصاحبه
#کمدی
#تئاتر
#جشنواره
#جشنواره_فجر
#جشنواره_فیلم_فجر

♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️

@top-persianmedia
❤️❤️❤️

همه توضیحات ...