نقد و برسی فیلم سینمایی دارکوب

100 بازدید
بیشتر
هومن اولیایی نویسنده و کارگردان
هومن اولیایی نویسنده و کارگردان
نقد و برسی فیلم سینمایی دارکوبکارگردان: بهروز شعیبی (بهروز شعیبی)نویسنده: حسین تراب‌نژاد,خلاصه داستان: ...
نقد و برسی فیلم سینمایی دارکوب

کارگردان: بهروز شعیبی (بهروز شعیبی)
نویسنده: حسین تراب‌نژاد,

خلاصه داستان:

زنی معتاد (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده و مجدداً ازدواج کرده‌است. زن معتاد (مهسا) که به او دروغ گفته شده‌است که فرزندش (باران/گلی) مرده، متوجه می‌شود کودکش زنده است. پی‌گیری‌های زن برای پس‌گیری فرزندش مشکلاتی را برای پدر دختر و زن

بازیگران:

جمشید هاشم‌پور

مهناز افشار

سارا بهرامی

امین حیایی

تصاویر فیلم:

نقد و بررسی فیلم دارکوب به قلم هومن اولیایی

مهمترین مولفه‌ای که یک فیلم اجتماعی باید دارا باشد، این است که آن قدر محکم و درست حرفش را بزند تا بیشترین میزان تاثیرگذاری را برای بیننده داشته باشد، زیرا سینمای اجتماعی اساسا نماینده تمام قد زندگی انسان‌هاست و هر اتفاقی که در آن روایت شود بخشی از تجربه افراد در جامعه است و بخشی از مردم این اتفاقات را با پوست و گوشت خود لمس کرده‌اند. حال وقتی درباره موضوع مهمی چون اعتیاد سخن گفته می‌شود، وظیفه تاثیرگذاری و درست و به جا حرف زدن بیشتر و سنگین تر نیز خواهد شد. برای مثال اولین فیلمی که از اعتیاد و اثرات مخربش در ذهن هر سینما دوستی نقش می‌بندد، فیلم «مرثیه‌ای برای یک رویا» اثر دارن آرونوفسکی است، فیلمی که دوست داریم دیدنش را هرچه بیشتر به تعویق بیندازیم، چون در بیان مضمونی خاص نمونه‌ای ترین است و دلیل این نمونه‌ای شدن هم فیلمنامه‌ای دقیق و فضاسازی درجه یکی است که باعث می‌شود بیننده با تک تک شخصیت‌ها زندگی کند و درد آن‌ها را لمس کند.

موضوعی که در آخرین فیلم بهروز شعیبی پیرنگ اصلی داستان فیلم است و از همان صحنه آغازین تلاش می‌کند تا بیننده را وارد فضایی کند که در آن بدبختی و استیصال موج می‌زند و مردم برای امرار معاش و البته ارضای نیازهای خودشان در بحث اعتیاد بچه‌های خود را می‌فروشند در نازل ترین سطح اجتماعی و اقتصادی زندگی می‌کنند. اما مهم‌ترین مساله‌ای که در فیلم «دارکوب» باید رخ دهد و رخ نمی‌دهد، همین است که فضاسازی فیلم به عنوان یک اثر اجتماعی که در حال نمایش یکی از بدترین بلاهای انسانی است، به خوبی شکل نمی‌گیرد و شخصیت‌ها و حال هوای آن‌ها نمی‌تواند روی بیننده اثر بگذارد و در واقع فیلم آن قوت و قدرت را در کلام خود ندارد تا بیشترین میزان تاثیرگذاری را دارا باشد.

اولین مشکل «دارکوب» که از پس مشکلات فیلمنامه‌ای آن می‌آید، این است که فیلم هنوز آغاز نشده، تمام می‌شود و این بدترین اتفاقی است که برای هر فیلمی می‌تواند رخ دهد .

همه توضیحات ...