❌متور اب کم میکنه اما جایی نشتی نداره علت چیه ؟⁉️!همراه من با✅

5,989 بازدید
بیشتر
Car Fixing(تعمیرات خودرو)
Car Fixing(تعمیرات خودرو)
...
#متور
#سیستم_خنک_کننده
#نشتی_ضد_یخ
اگر دوست داری ویدیو های بیشتری از چنل من مشاهده کنی روی لینک زیر کلیک کن   / @carfixing668

مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارتند از:

سوراخ شدن رادیاتور

وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها

خراب شدن واترپمپ

ورود آب به سیلندر

نشت آب از منبع انبساط

نداشتن ضدیخ و رسوب‌گیری موتور

نشتی آب از بخاری

نقص فنی ترموستات

اجزای سیستم خنک‌کاری

برای درک بهتر دلایل کم شدن آب رادیاتور بهتر است در ابتدا با اجزای تشکیل دهنده قلب سیستم خنک کننده خودرو یا همان رادیاتور آشنا شوید؛ مهم‌ترین اجزای سیستم خنک‌کاری در اغلب ماشین‌ها به شرح زیر است:
محل اجزای سیستم خنک کاری

رادیاتور: رادیاتورها به دو دسته افقی و عمودی تقسیم‌بندی می‌شوند و مخزنی از جنس مس و به‌صورت مشبک بوده و به خنک‌کاری آب کمک می‌کند. رادیاتورها با توجه به ماهیت مشبک بودن خود در معرض هوای زیادی قرار داشته و همین امر تبادل حرارتی را سرعت می‎‌بخشد. 

رادیاتور

فن: فن خودرو هوا را با فشار زیاد از روی رادیاتور عبور داده و به نحوی یک ابزار کمکی جهت خنک‌کاری آب رادیاتور به‌شمار می‌‌آید. شایان ذکر است که این فن‌ها انرژی موردنیاز خود را یا از موتور یا از الکتروموتور تعبیه‌شده در خودرو می‌گیرند.

فن سیستم خنک کننده

مجاری آب: عمل احتراق در داخل سیلندرها رخ می‌دهد و بیشترین گرما نیز در همین سیلندرها تولید می‌شود. مجاری آب سیستم خنک‌کاری در اطراف سیلندرها جای گرفته‌اند و گرمای حاصل از احتراق را به خود می‌گیرند.

ترموستات: در مسیر برگشت آب از موتور به رادیاتور قرار داشته و مهم‌ترین وظیفه آن نیز ثابت نگه‌داشتن دمای موتور است.

واتر پمپ: وظیفه این قطعه پمپاژ آب به مجاری اطراف سیلندرها است. واترپمپ انرژی خود را از طریق تسمه و از موتور دریافت می‌کند.

منبع انبساط: منبع انبساط مخزنی 2 لیتری است که در کنار رادیاتور نصب شده و چنانچه دمای موتور بیش از حد بالا رود؛ آب اضافی وارد آن می‌شود.

علت کم شدن آب رادیاتور چیست؟

هرگونه اختلالی در عملکرد سیستم خنک‌کاری می‌تواند عواقب بسیار وخیم و جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد که متاسفانه برخی از راننده‌ها نسبت به این مساله آگاهی کافی ندارند. یکی از مواردی که می‌تواند عملکرد صحیح سیستم را تحت‌الشعاع خود قرار دهد، کم شدن آب رادیاتور است.
چنانچه آب رادیاتور کم شود، موتور آنچنان که باید خنک نشده و می‌تواند حتی منجر به سوختن سرسیلندرها نیز شود که تعویض و تعمیرات آن، نیاز به صرف هزینه گزافی دارد.
مهم‌ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور عبارتند از:

سوراخ شدن رادیاتور

وجود نشتی در اتصالات و لوله‌ها

خراب شدن واترپمپ

ورود آب به سیلندر

نشت آب از منبع انبساط

نداشتن ضدیخ و رسوب‌گیری موتور

نشتی آب از بخاری

نقص فنی ترموستات

نشتی از در رادیاتور

خرابی فن

اضافه کردن آب به رادیاتور

به هر دلیلی که آب رادیاتور خودروی شما کم شده باشد نیاز به افزودن آب دارد، در غیر اینصورت موتور دچار آسب جدی خواهد شد. پس از آن‌که دلیل کاهش آب رادیاتور آشکار و اصلاح شد؛ می‌توانید به ترتیب زیر، آب به رادیاتور اضافه کنید.


خودرو را در جایی صاف و امن، پارک کنید.

خودرو را خاموش کرده و اجازه دهید موتور به اندازه کافی خنک شود. اگر برای مدت زمان طولانی رانندگی کرده‌اید حداقل 1 ساعت باید صبر کنید تا دمای موتور پایین آمده و پایدار شود.

میزان مایع داخل منبع انبساط را چک کنید.

ضدیخ و آب مقطر را به مقدار لازم با هم مخلوط کنید. میزان هر یک از این مواد را از دفترچه راهنما چک کرده و چنانچه به آن دسترسی ندارید یا چیزی در آن قید نشده است به میزان یکسان (50-50) از هر کدام را با هم مخلوط کنید.

منبع انبساط

درب منبع انبساط یا درب رادیاتور را باز کرده و مخلوط را اضافه کنید. هیچگاه پیش از خنک شدن کافی موتور، درب رادیاتور را باز نکنید؛ چراکه رادیاتور تحت فشار کار کرده و هر آن ممکن است آب با فشار زیاد به بیرون فوران کرده و منجر به سوختگی شود و از آنجایی که عمدتا سر افراد بالای رادیاتور قرار می‌گیرد، می‌تواند سوختگی چشم و صورت را در پی داشته باشد. لذا به شدت توصیه می‌شود اگر از پایین آمدن دمای موتور مطمئن نشده‌اید، اقدام به باز کردن درب رادیاتور نکنید.

موتور خودرو را روشن کرده و اجازه دهید مدتی روشن بماند.

لوله‌ها، اتصالات و… را چک کنید تا از وجود نشتی‌های احتمالی مجدد آگاه شوید.

همه توضیحات ...