سفرنامه حاجیمهندس سفرنامه فرش علیحصوری نشر چشمه قسمت اول ۱
سفرنامهی حاجیمهندس
(سفرنامهی فرش)
به قلمِ علی حصوری
نشر چشمه ۱۳۹۴
قسمت اول ۱
بخش نخست: شرق ایران
خراسان
هرات
خراسان امروز
طوس
دیگسنگی
نیشابور
سبزوار
قالیهای هراتی دارای نقشهایی از آیین مهر است به طوری که نقش خاصی از این آیین در فرش ما نام هراتی به خود گرفته است و امروزه بیشتر با نام ماهیدرهم و نوع اصیلتر آن با نام افشان معروف است.
هراتی پرکاربردترین نقشه و نقش در قالی ایران است. کمتر قوم ایرانی است که آن را نبافته باشد و کمتر شهری است که آن را نداشته باشد.
بر درگه خلق بندگی ما را کشت
وز بهر طلب دوندگی ما را کشت
فارغ نشدیم یک دم از رنج حیات
ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت
واعظ قزوینی
محمدعلی عطار هروی مرد هنرور و فرشتهخو مجبور به مهاجرت به جایی شده بود که قدرش را نمیدانستند و هنرش را نمیفهمیدند. او میراثٰدار سنتی باارزش بود که روزگاری شاهکارهای هنری پدید میآورده است اما در جایی افتاده بود که جایش نبود. او از زندگی شاکر بود اما همسنگ شعور و هنر خود زندگی نمیکرد.
هوای کوی تو از سر نمیرود ما را به یار گرامی،
احمد منصوری
این کتاب سفرنامهای متعارف نیست. در آن از سنتهای بافندگی در ایران، بخش مهمی از هنرهای ایران، رسمها، آداب و رسوم و گاه ریشهی تاریخی برخی از پدیدهها و حوادث سخن رفته است. همچنین از اتفاقاتی که در حین گردآوری اطلاعات اساسی در مورد فرش ایران برای نویسنده رخ داده یا به گوشش خورده که از بار فرهنگی یا تاریخی خالی نیست.
در این سفرنامه نویسنده به برخی از هنرهای کاربردی، ابزارها و فنون و گاه ریشهی تاریخی آنها یا نسبت آنها با شهرها و مناطق کشور پرداخته است.
اجرا و تنظیم شنیداری
#شهرزادفتوحی
هنروزندگیشهرزاد
Shahrzad Art&Life
@ShahrzadArtandLife
🧶🪢🧶
سفرنامهی حاجیمهندس(سفرنامهی فرش)
به قلمِ علی حصوری
نشر چشمه ۱۳۹۴
به دنبال کلاه، سفرنامهی فرش در مسیر باد
(سفرنامهی فرش)
به قلمِ علی حصوری
نشر چشمه ۱۳۹۴
قسمت اول ۱
بخش نخست: شرق ایران
خراسان
هرات
خراسان امروز
طوس
دیگسنگی
نیشابور
سبزوار
قالیهای هراتی دارای نقشهایی از آیین مهر است به طوری که نقش خاصی از این آیین در فرش ما نام هراتی به خود گرفته است و امروزه بیشتر با نام ماهیدرهم و نوع اصیلتر آن با نام افشان معروف است.
هراتی پرکاربردترین نقشه و نقش در قالی ایران است. کمتر قوم ایرانی است که آن را نبافته باشد و کمتر شهری است که آن را نداشته باشد.
بر درگه خلق بندگی ما را کشت
وز بهر طلب دوندگی ما را کشت
فارغ نشدیم یک دم از رنج حیات
ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت
واعظ قزوینی
محمدعلی عطار هروی مرد هنرور و فرشتهخو مجبور به مهاجرت به جایی شده بود که قدرش را نمیدانستند و هنرش را نمیفهمیدند. او میراثٰدار سنتی باارزش بود که روزگاری شاهکارهای هنری پدید میآورده است اما در جایی افتاده بود که جایش نبود. او از زندگی شاکر بود اما همسنگ شعور و هنر خود زندگی نمیکرد.
هوای کوی تو از سر نمیرود ما را به یار گرامی،
احمد منصوری
این کتاب سفرنامهای متعارف نیست. در آن از سنتهای بافندگی در ایران، بخش مهمی از هنرهای ایران، رسمها، آداب و رسوم و گاه ریشهی تاریخی برخی از پدیدهها و حوادث سخن رفته است. همچنین از اتفاقاتی که در حین گردآوری اطلاعات اساسی در مورد فرش ایران برای نویسنده رخ داده یا به گوشش خورده که از بار فرهنگی یا تاریخی خالی نیست.
در این سفرنامه نویسنده به برخی از هنرهای کاربردی، ابزارها و فنون و گاه ریشهی تاریخی آنها یا نسبت آنها با شهرها و مناطق کشور پرداخته است.
اجرا و تنظیم شنیداری
#شهرزادفتوحی
هنروزندگیشهرزاد
Shahrzad Art&Life
@ShahrzadArtandLife
🧶🪢🧶
سفرنامهی حاجیمهندس(سفرنامهی فرش)
به قلمِ علی حصوری
نشر چشمه ۱۳۹۴
به دنبال کلاه، سفرنامهی فرش در مسیر باد
همه توضیحات ...