کادیلاک سویل ، کشتی لوکس دهه 80 - نگاهی به اولین و آخرین خودرو کادیلاک ساخته شده در خارج از آمریکا

RingSportofficial
RingSportofficial
بدون شک کادیلاک سویل یکی از مهمترین نام‌ها در صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌رود. در این مستند کوتاه به کوشش تیم رینگ‌ اسپرت، ن ...
بدون شک کادیلاک سویل یکی از مهمترین نام‌ها در صنعت خودروسازی ایران به شمار می‌رود. در این مستند کوتاه به کوشش تیم رینگ‌ اسپرت، نگاهی انداخته‌ایم به این کشتی لوکس دهۀ ۸۰، همراه رینگ اسپورت باشید.


“کادیلاک سویل” فقط در ایران اسم و رسم ندارد، در تمام دنیا همه سویل را به نام نهایت هنر و ظرافت یک کمپانی می‌شناسند. اما خب در ایران این بحث “اسم و رسم” حساس‌تر می‌شود. چرا؟


کادیلاک سویل تنها خودروی کادیلاک است که ساخت آن در جایی غیر از خاک آمریکا شروع شده. در سال‌های قبل از انقلاب درایران بود که جعفر اخوان با ایدۀ مونتاژ خودرو، ابتدا اقدام به تاسیس “شرکت بازرگانی جیپ” نمود. این حرکت برای صنعت خودروسازی ایران بسیار استراتژیک محسوب می‌شد. زیرا تا آن موقع خودروسازی ایران و آمریکا چندان نقطه اشتراکی باهم نداشتند، با وجود شرکت بازگانی جیپ، جعفر اخوان اقدام به واردات یک نمونه از خودروهای جیپ کرد؛ “جیپ ویلیز”.


این خودرو یکی از کاربردی ترین خودروهای جنگ‌های جهانی بود. البته بهتراست بگوییم تمامی جنگ‌ها حتی جنگ ایران و عراق.


دوام بالای جیپ ویلیز یکی از نکات مثبت کلیدی آن بود. همچنین سبک بودن آن را نیز نباید از قلم انداخت. بدنه این ماشین فوق‌العاده سبک بود، به‌طوری که انگار روی شاسی ماشین صندلی قرار داده شده بود و افراد روی آن می‌نشستند.


اما بگذریم، چرا “واردات” جیپ ویلیز برای جعفر اخوان (یا به‌طور کلی برای خودروسازی ایران) بسیار مهم بود؟ علت خیلی واضح است. خودروسازی ایران و آمریکا همانطور که بالاتر اشاره شد چندان نقطه اشتراکی باهم نداشته‌اند. طبیعتا با شروع داستان از “جیپ” (یکی از خودروهای محبوب آمریکایی) جعفر اخوان می‌توانست مانور بیشتری برای جذب آمریکایی‌ها بدهد.

اما آن سوی داستان را هم ببینیم. میانه‎ های دهه ۷۰ بود که مرسدس بنز نسل جدید کلاس E یا همان اتاق W123 را به جهان عرضه کرد. این مدل ظرف مدت کمی به یکی از محبوب‌ترین خودروهای تاریخ تبدیل شد. انبوهی از امکانات با طراحی‌ای که در آن زمان برای خیلی‌ها نهایت رضایت را به ارمغان می‌آورد.

در جنرال موتورز اوضاع خوب نبود، کادیلاک طاقت نمی‌آورد که یک شرکت اروپایی آمار فروش را مال خودش کند.

دستور صادرشد. مهندسان کادیلاک باید نهایت توان خود را می‌گذاشتند که جلوی فروش مرسدس را بگیرند. البته این همۀ ماجرا نبود. کادیلاک دویل (کادیلاک Deville) کمی پیر شده بود و نیاز بود که جانشین لایقی داشته باشد. این شد که کادیلاک سویل ( (Seville معرفی شد.

سدانی متوسط که البته برای مردم جهان یک فول‌سایز حساب می‌شد. کشتی‌ای لوکس که شاید بتوان چندین ساعت راجع به امکانات آن صحبت کرد.

کارکرد آپشن‌های این خودرو عموما برای امروزه خیلی جالب هستند. مثلا چراغ‌های چک چراغ جلوی ماشین که درحقیقت با فیبر نوری کار می‌کنند یا سیستم تهویه مطبوع خودرو که بدون هیچ سنسور خاصی، باعث می‌شود ماشین همیشه همان بوی دهۀ ۸۰ را داشته باشد.
مستند کادیلاک تهیه شده، گریزی‌ست به کادیلاک سویل و میراثی که ازخود به جا گذاشت.

ما را در شبکه های اجتماعی  دنبال کنید

آدرس وبسایت : https://ringsportofficial.com/

آدرس اینستاگرام : Instagram: ringsportofficial

همه توضیحات ...