دوره ی آموزش جامع صادرات

AradBranding.com
AradBranding.com
آموزش جامع صادرات موضوعی است که قبل از هر اقدامی باید به آن مبادرت کنیم.هر انسانی برای ورود به هر عرصه و حرفة مهمی نیاز به آ ...
آموزش جامع صادرات موضوعی است که قبل از هر اقدامی باید به آن مبادرت کنیم.
هر انسانی برای ورود به هر عرصه و حرفة مهمی نیاز به آموزش دارد و نمی توان بدون آموزش وارد آن حرفه شود.


اهمیت آموزش جامع صادرات
آموزش جامع صادرات موضوعی است که قبل از هر اقدامی باید به آن مبادرت کنیم.
هر انسانی برای ورود به هر عرصه و حرفة مهمی نیاز به آموزش دارد و نمی توان بدون آموزش وارد آن حرفه شود.


صادرات چیست؟
صادرات در واقع یک فرآیند چند مرحله ای است که به صورت یک زنجیر به یکدیگر وصل می باشند.
یک صادرکننده احتمال دارد که چندین حلقه این زنجیر را خود انجام دهد و به حلقه های زنجیرهای دیگر نیز واقف باشد، زیرا که صادرات یک تجارت بین المللی است لذا یک صادرکننده می بایست برای آن که موفقیت لازم را در این مسیر کسب نماید حتما به یکی از زبان های زنده دنیا و قوانین و مقررات تجارت بین الملل، ویژگی های فرهنگی، اجتماعی، رفاهی و حتی سیاسی کشورهای هدف تا حدود زیادی آشنا بوده و یا از مشاوران بصیر، مطلع و کاردان استفاده نماید.


ادارات مرتبط با صادرات
یک صادرکننده باید بداند که برای صادرات به چه ادارات و نهادهایی باید مراجعه کند؛ ادارات مهم مرتبط با صادرات عبارتند از:
1- وزارت صمت.
2- گمرک جمهوری اسلامی ایران.
3- اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی.
4- سازمان توسعه تجارت.
5- وزارت امور خارجه ( کنسولگریها و سفارت خانه ها در کشورهای مختلف ).
یک صادرکننده باید بداند که هر کدام از این ادارات چه کمکی می توانند در رستای تجارت و صادرات به او کنند.


چگونه وارد عرصه صادرات شوید؟
برای ورود به حوزه صادرات دو راه وجود دارد
1- تاجر شخصا خودش صادرات کند.
اگر تاجر شخصا خودش می خواهد صادرات انجام دهد باید نسبت به اخذ کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی مبادرت کند؛ چون کلیه کارهای صادرات و واردات منوط به داشتن کارت بازرگانی است.
2- به صورت واسطه از طریق شرکت های صادراتی اقدام به صادرات کند.




وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت ( صمت )
وظایف وزارت صمت عبارتند از
1- وضع سیاست های تجاری ( داخلی و خارجی ).
2- وضع مأخذ تعرفه های گمرکی و عوارض صادراتی.
3- وضع قوانین و مقررات صادرتی.
4- تغییر فرآیندهای صادراتی.
5- صدور دستورالعمل ها و بخشنامه های صادراتی و وارداتی.
بنابراین صادرکنندگان می بایست همواره بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که این وزارتخانه توسط دفاتر و ادارات مختلفی که اکثریت آنها مربوط به بحث تجارت خارجی ( صادرات و واردات ) می باشد و بعضی از آنها هم به حوزه های صنعتی ( صنایع و معادن ) مرتبط است را مدنظر داشته و سرلوحه کار خود قرار دهند.


مهمترین واحد وزارت صمت در صادرات
از مهمترین واحدهای این وزارتخانه در صادرات عبارت است از ” دفتر مقررات صادرات و واردات ” که مهمترین وظیفه این دفتر بررسی درخواست صدور کارت بازرگانی، ابطال، تعلیق، تمدید و اقدام جهت سیاست گذاری و مقررات گذاری و مقررات زدایی در خصوص کارت بازرگانی می باشد.
همچنین این دفتر ناظر بر فعالیت بازارچه های مرزی، ساماندهی این بازارچه ها و چگونگی فعالیت تجاری در بازارچه ها بوده و در تعاونی مرزنشینان و صدور سهمیه های آنها سیاست گذاری می نماید.
این دفتر مهم ترین رسالتش تدوین آیین نامه، بخشنامه ها و قوانین صادراتی در همه زمینه های تجارت و ابلاغ آنها به سایر ارگانها و حوزه فعالان صادرات از طریق درج در سایت خود می باشد.


زیر مجموعه های دفتر مقررات صادرات و واردات
دفتر مقررات صادرات و واردات دارای زیر مجموعه هایی است که عبارتند از
1- ثبت سفارش کالا برای واردات قطعی کالا.
2- تنظیم مقررات صادراتی و وارداتی و ابلاغ آنها به سازمانهای ذی مدخل.
3- تنظیم مقررات مرزنشینان و بازارچه های مرزی و صدور کارت پیله وری مرزی.
4- تشکیل کمیسیون ماده 1 ( یک ) قانون مقررات صادرات و واردات با ارائه لوایح و پیشنهادات جهت سیاست راهبردی و همچنین صدور ثبت سفارش در موارد استثناء.
5- اصلاح مقررات صادرات و واردات.


سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی
وزارت صمت بازوهای اجرایی در تمامی استانها دارد که نام آن ” سازمان صنعت، معدن و تجارت استانی ” است.
صادرکنندگان می توانند با این سازمان ها در زمینه صادرات و واردات تعاملی سازنده داشته باشند.
بسیاری از مجوزهای صادراتی و وارداتی توسط این سازمانها صادر شده و مشاوره های تخصصی و تکنیکی در زمینه برخی خدمات دیگر مانند ارائه صادرات و واردات نیز توسط این سازمان ها صورت می گیرد.


سازمان توسعه تجارت
یکی دیگر از زیر مجموعه های وزارت صمت ” سازمان توسعه تجارت ” می باشد که از سازمان های مهم در بحث صادرات غیر نفتی به شمار می رود.
این سازمان می تواند به صادرکنندگان و تجار کمک کند و آنها را راهنمایی فکری نماید تا بهتر و آسانتر بتوانند قرآیند صادرات را انجام دهند.
سازمان توسعه تجارت در طول سال نشست ها، سمینارها و نمایشگاه های بین المللی مختلف در زمینه بازاریابی محصولات گوناگون و همچنین صادرات به کشورهای مختلف برگزار می کند که صادرکنندگان می توانند از این پتانسیل ها استفاده نمایند.
سازمان توسعه تجارت در بسیاری از کشورها دفاتری دارد که متخصصین بازرگانی و اقتصادی آن دفاتر می توانند کمک های قابل توجه ای در بحث شناخت پتانسیل های مثبت و منفی کشورها به تجار کنند؛ همچنین این سازمان همواره گروهی از تجار را در قالب هیات های تجاری به کشورهای مختلف اعزام می نماید.


ادامه در:
https://aradbranding.com/import-and-e...

همه توضیحات ...