نحوه سربندی الکتروموتور | سربندی موتور ستاره مثلث

2,860 بازدید
بیشتر
آموزش  برق صنعتی
آموزش برق صنعتی
سلام خدمت مهندسین عزیزم😍😍 من مهدی سلطانی هستم و تو این آموزش میخوام نحوه سربندی موتور سه فاز رو برای شما شفاف کنم🤍🤍ا ...
سلام خدمت مهندسین عزیزم😍😍
من مهدی سلطانی هستم و تو این آموزش میخوام نحوه سربندی موتور سه فاز رو برای شما شفاف کنم🤍🤍
اول از همه باید بگم که به کانال آموزش برق صنعتی و همچنین به جمل مهندسین برق یوتیوبی خیلی خیلی خوش آمدید🤩🤗
حالا بیایید پایین ببینیم چ خبر هست🤗🤗


پیش از شروع در نظر داشته باشید که:☝️

این آموزش برای تشخیص سربندی موتور در حالت ستاره یا مثلث یا ستاره-مثل است و موتورهای تک‌فاز یا راه‌اندازی تک‌ضرب یا راه‌اندازی توسط درایو را شامل نمی‌شوداستاندارد برق سه‌فاز در ایران به ۴۰۰ ولت تغییر کرده، منتها چون به کلاف موتور می‌توان تا ± ۱۰ درصد ولتاژ قابل‌تحمل کلاف را اعمال کرد و موتور بدون هیچ مشکلی کار می‌کند. یعنی مثلاً اگر ولتاژ قابل‌تحمل کلاف ۳۸۰ ولت باشد، موتور به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی با اعمال ولتاژ ۳۴۵ تا ۴۱۵ ولت نیز کار کند، لذا در ادامه هرجایی ۳۸۰ ولت عنوان شد، منظور ولتاژ شبکه برق سه‌فاز در ایران است.



در ابتدا بررسی کنیم که راه‌‎اندازی به‌صورت ستاره و مثلث، چه تفاوت‌هایی باهم دارند:

با توجه به نوع سربندی (ستاره ) ولتاژی که دو سر هر کلاف می‌افتد به‌اندازه رادیکال ۳ (رادیکال ۳ = ۱.۷۳ است)، افت می‌کند. به همین نسبت جریان راه‌اندازی و گشتاور موتور نیز افت خواهد کرد. اگر شنیدید که در ایران موتور به‌صورت ستاره راه‌اندازی شده است، کافی است سریع ۳۸۰ ولت را بر رادیکال ۳ تقسیم کنید و نتیجه ۲۲۰ ولت خواهد شد. یعنی حداکثر ولتاژ قابل‌تحمل کلاف موتور ۲۲۰ ولت بوده است.
با توجه به نوع سربندی (مثلث) ولتاژی که دو سر هر کلاف می‌افتد برابر با ولتاژ شبکه خواهد بود. به همین علت جریان بالاتری نسبت به راه‌اندازی ستاره از شبکه خواهد کشید و موتور گشتاور بالاتری خواهد داشت. اگر شنیدید که در ایران موتور به‌صورت مثلث راه‌اندازی شده است، یعنی حداکثر ولتاژ قابل‌تحمل کلاف موتور ۳۸۰ولت بوده است.

سربندی موتور سه‌فاز

دو مورد را به‌صورت پیش‌فرض در نظر داشته باشید:

روی پلاک حالت ستاره و مثلث را به یکی از حالت‌های زیر نمایش داده می‌شوداگر روی پلاک دو عدد درج‌شده بود و علامتی نبود ( مثلاً ۳۸۰/۲۲۰) عدد اول از سمت چپ، کوچک‌تر است و مربوط به مثلث است.

که در جلسه بعد مفصل تر در این باره خواهیم پرداخت.

نحوه پیدا کردن سر و ته کلاف در موتور سه فاز و سربندی موتور سه فاز روی تخته کلمپ

در صورتیکه موتور پس از سیم پیچی هیچ اتصالی به ترمینالهای تخته کلمپ نداشته باشد و ۶ عدد سیم در داخل تخته کلمپ باشد میتوانیم با توجه به توضیحاتی که در این فیلم داده شده است سربندی های لازم را انجام و موتور را راه اندازی نماییم.

پیدا کردن سیم بندی سر و ته کلاف های(سیم پیچ) موتور سه فاز روی تخته کلمپ یکی از مشکلات برخی همکاران گرامی میباشد که در این فیلم توضیح کاملی در مورد سربندی موتور به زبان ساده و سلیس داده شده

راه اندازی موتور سه فاز به روش ستاره مثلث

راه اندازی به روش ستاره مثلث روشی برای راه اندازی گشتاور پایین در موتور است. جریان راه اندازی در موتور سه فاز به ۶ تا ۷ برابر بار نامی موتور می رسد. در راه انداز ستاره مثلث جریان راه اندازی موتور تا حد زیادی کاهش می یابد و از صدمات ناشی از جریان راه اندازی بالا به موتور و سیستم برق جلوگیری می کند. اما چطور این اتفاق می افتد. برای اینکه به نحوۀ عملکرد راه انداز ستاره مثلث بپردازیم باید اول مدار ستاره و مثلث و روابط آن ها را معرفی کنیم.

که در ویدیو به آن اشاره کرده‌ایم.
تخته کلم موتور سه فاز

حالا که مفهوم اتصال ستاره مثلث را متوجه شدیم می توانیم یک موتور را با جریان راه اندازی کمتر با این روش راه اندازی کنیم. برای اینکار باید سیستم نیرو برای مدتی به صورت ستاره روی سیم پیچ موتور قرار بگیرد و وقتی جریان موتور به اندازه ۸۰ درصد بار نامی رسید به حالت مثلث تبدیل شود تا موتور کامل راه اندازی شود. پس سراغ جعبه ترمینال موتور می رویم.

روی همه موتورهای سه فاز یک جعبه ترمینال وجود دارد که شامل شش ترمینال هستند و با حروف و عدد مشخص می شوند. U1,V1,W1 و U2,V2,W2. ترمینال های U به فاز ۱، ترمینال های V به فاز ۲ و ترمینال های W به فاز ۳ متصل می شوند

و در پایان لازم است بگوییم که
در اتصال ستاره ترمینال های U2,W2 و V2 و در اتصال مثلث W1 به V2، ترمینال V1 به U2 و ترمینال U1 به W2 متصل می شود. برای اینکه مدار از حالت ستاره به مثلث برود لازم است که ابتدا تغذیه به طور کامل قطع شود، سیم بندی تغییر کند و دوباره تغذیه وصل شود که عملی نیست. به همین دلیل باید از راه انداز ستاره مثلث استفاده کرد. راه انداز ستاره مثلث با استفاده از سه کنتاکتور و یک تایمر به راحتی کار می کند. این مدار موتور را در حالت ستاره راه اندازی می کند تا جریان راه اندازی کاهش یابد، بعد از مدتی با فرمان تایمر مدار به حالت مثلث می رود. با ما همراه باشید تا مدار فرمان و مدار قدرت ستاره مثلث را در جلسات بعدی مورد بررسی قرار دهیم.🤍♥️🤍♥️🤗😍🤩👑


××××××××××

میدونم خیلی کلیشه‌ای هم هست، ولی شاید سابسکرایب و لایک شما براتون فقط یک کلیک باشه اما نتیجه‌ای توی حمایت از من و کانالم ایجاد میکنه که برام یه دنیا انرژی مثبت و حس خوب و انگیزه ادامه دادن میاره.

@user-dx2tq1lv8p

××××××××××

برای دیدن محتواهای بیشتر، و آموزش رایگان برق صنعتی و همچنین آموزش درآمد از برق صنعتی، میتونید روی لینک زیر کلیک کنید:

@user-dx2tq1lv8p

××××××××××
#سربندی_موتور
#سربندی_موتور_ستاره_مثلث
#سربندی_موتور_سه_فاز

همه توضیحات ...