فایل صوتی کامل گفتگوی کلاب هاوسی با پیروز حناچی، شهردار سابق تهران/ چرا باید نگران آینده تهران بود؟

140 بازدید
بیشتر
Sharghdaily | شرق
Sharghdaily | شرق
پیروز حناچی، شهردار پیشین پایتخت با حضور در کلاب‌هاوس در مورد حواشی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در تهران صحبت کرد و به این پرسش پاسخ د ...
پیروز حناچی، شهردار پیشین پایتخت با حضور در کلاب‌هاوس در مورد حواشی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در تهران صحبت کرد و به این پرسش پاسخ داد که چرا باید نگران آینده تهران بود؟
چرا نگرانیم؟    

اتفاقی که درخصوص دریاچه ارومیه و چاه‌سازی بی‌رویه را بیاد آورید. دلیل نگرانی ما همین است. شهرسازی و اداره شهر هم همینقدر حساس است. اگر حساسیت لازم وجود نداشته بود، ممکن است تصمیاتی گرفته شود که با هر هزینه‌ای قابل جبران نیست! اگر اشتباهی این چنین بکنیم ، امکان بازگشت وجود ندارد و با هزینه‌های وحشتناکی باید به دنبال اصلاح گذشته بروید.

شهر ارزان برای چه کسی؟ مردم یا بساز بفروش ها

اگر عوارض شهر به روز نشود، یعنی شهر را به نفع کسانی که ساخت‌وساز می‌کنند به حراج گذشتید.فضای شهری را برای کسانی ساخت و ساز می‌کنند، ارزان می‌شود. باید تعادل برقرار شود. عدم تغییر عوارض صدور پرونده به نفع بساز و بفروش‌هاست نه مردم.گاهی بیش از نیاز هم مسکن تولید کردیم، اما نیازمند بی‌مسکن مانده است و کسی مسکن داشته مسکن دوم، سوم و چهارم را تجربه کرده است.

ویروس شهرهای ایران

ما در شهرهایمان به ویروسی مبتلا هستیم، دهه ۶۰ مشخص نکردیم شهرها باید از طریق چه منابعی اداره شوند. آن زمان شهرها ظرفیت داشت. در کلانشهرها بیش از ۸۰ درصد منابع به شهرسازی (فروش تراکم، تغییر کاربری و ...)یک ناترازی عجیب و غریب و گرودنه‌ای باطل که نتیجه‌اش کاهش کیفیت زندگی در شهرهاست

دستگاه‌های نظارتی به شدت ما را رصد می‌کردند

یکی از  پرونده‌های ما در زمان شهرداری مربوط به دیوان محاسابات بود. ما اعتقاد نداشتیم که دیوان محاسبات به موضوع شهرداری‌ها ورود پیدا کند، چون شهرداری ها طبق قانون برایشان مکانیزم پاسخگویی دیده شده بود و باید به شورای شهر جوابگو باشد. دستگاه‌های نظارتی  موظفند دستگاه‌های اجرایی را رصد و کنترل کنند و در زمان ما به شدت این کار را می‌کردند.گاهی نیت خوانی هم می‌کردند، در دلمان نیت می‌کردیم، فردایش نامه دستگاه نظارتی را دریافت می‌کردیم! امیدوارم همه دوره‌ها این اتفاق بیافتد.

باز هم دوچرخه
موضوع دوچرخه برای ما تفننی نبود. هر دوچرخه که وارد خیابان شود، یک خودرو کم می شود. آیا این خلاف واقع و غیر منطقی است؟ همه کشورهای دنیا در خصوص افزایش دوچرخه‌سواری با هم رقابت می‌کنند. اما در کشور ما ابعاد دیگری هم داشت. اینکه یک عضو سابق دولت و کابینه خودش برای دوچرخه سواری پیش قدم شود، بخشی از برنامه ما برای کنترل آلودگی بود. این یک‌ موضوع تخصصی است و با یک‌جستجو ساده در اینترنت مشخص می شود. اما با این موضوع فقط در تهران مقابله می شود.دوستان ما حاضرند موتورهای دوچرخ بنزینی کاربراتوری در این خطوط حرکت کنند، که ۱۰ درصد الودگی هوای شهر تهران مربوط به ان‌هاست اما دوچرخه تردد نکند.

چالش‌های از جنس احمدی‌نژاد
زمانی که احمدی‌نژاد شهردار بود، تصمیمات بزرگی خارج از ضابطه می‌گرفت، ما در شورای عالی شهرسازی و معماری با ایشان قانونی برخورد می‌کردیم،ایشان هم واکنش نشان می‌داد،عمده اختلاف آن زمان هم بر سر میزان افزایش تراکم بود.وقتی هم که رئیس جمهور شد، یکی از اولین مدیرانی که برکنار شد، ما بودیم.


یکی از متهمان اصلی گرانی مسکن: فروش بی‌حساب و کتاب تراکم

گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری در دوره حناچی:
روشی که در دستور کار ما بود تغییر رویکرد در واگذاری تراکم بود.  ثابت شده است که اگر تراکم بدون اندیشه واگذار شود، موجب گرانی شهر می‌شود. واگذاری بی حساب و کتاب  تراکم در دهه ۹۰ باعث گرانی شهر تهران شده است. مطالعات مفصلی در شهرداری تهران انجام شد که نشان می‌دهد واگذاری تراکم موجب جذب سرمایه و در ادامه افزایش قیمت می‌شود.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید
telegram :https://t.me/SharghDaily
twitter: Twitter: sharghdaily
Instagram: Instagram: sharghdaily1
clubhouse:https://www.clubhouse.com/club/%D8%B1...

👈🏻از طریق لینک زیر، حامی باش:
https://hamibash.com/sharghdaily

همه توضیحات ...