جلسه ۱۹۱ | رویکرد تاریخمدار (٢)
#غدیر نقطه عطف انتقال از نهضت انبیاء به نهضت ائمه است.
عهد:
تاریخ ورای مفاهیم زمان و پارادایم، در نسبت با مفهومی بهنام «عهد» تعریف میشود. میثاق و قرارداد میان انسان و خدا، در عبودیت و ربوبیت، ادوار تاریخی از منظر شیعه را شکل میدهد. از اینرو روند تاریخ در اندیشهی شیعی، به دورهی «نبوت» از آدم (ع) تا خاتم (ص) و «امامت» از علی (ع) تا مهدی (عج) منحصر میگردد. عصر غیبت، عصر زعامت زعمای شیعه و عصر ظهور نیز در ذیل دورهی امامت تعریف میگردند.
#روند_عهد در نگاه شیعه، دارای دو گام است:
۱- از آدم(ص) تا خاتم(ص)
۲- از علی(ع) در غدیر تا عصر ظهور و پس از آن
🔸در عصر امامت امام دوازدهم، دو مرحلهی غیبت صغری و غیبت کبری واقع میشود که دوران غیبت کبری، با جریان وُلات شیعه تا عصر ظهور ادامه مییابد. (۶۱ زعیم شیعه که ما امروز در زعامت نفر شصت و یکم هستیم)
حضرت حجت(عج) به مثابه نخ تسبیح، ۶۱ #زعیم خود را از جایی که امکان حیات مادی امام شیعه نبود (آغاز غیبت) تا به امروز، طی هزار سال گذشته بهگونهای بهپیش بُردند که در زمان زعیم شصتم یعنی امام راحل(ره) وقت آن رسیده بود که نهضت علنی گردد؛ لذا انقلاب اسلامی سال ۵۷ رقم خورد.
#امام_خامنهای وقتی عهدهدار زعامت شدند، میراثدار نهضت همهی شصت نفر قبلی بودند. این روند تا عصر ظهور و پس از آن استمرار دارد...
پ.ن: در این جلسه، روند عهد، شامل نهضت انبیاء، نهضت ائمه و نهضت زعماء تبیین میشود
استاد حسن عباسی
کرسی نظریهپردازی دانش دکترینولوژی - کلبه کرامت
مرکز بررسیهای دکترینال - اندیشکده یقین
عهد:
تاریخ ورای مفاهیم زمان و پارادایم، در نسبت با مفهومی بهنام «عهد» تعریف میشود. میثاق و قرارداد میان انسان و خدا، در عبودیت و ربوبیت، ادوار تاریخی از منظر شیعه را شکل میدهد. از اینرو روند تاریخ در اندیشهی شیعی، به دورهی «نبوت» از آدم (ع) تا خاتم (ص) و «امامت» از علی (ع) تا مهدی (عج) منحصر میگردد. عصر غیبت، عصر زعامت زعمای شیعه و عصر ظهور نیز در ذیل دورهی امامت تعریف میگردند.
#روند_عهد در نگاه شیعه، دارای دو گام است:
۱- از آدم(ص) تا خاتم(ص)
۲- از علی(ع) در غدیر تا عصر ظهور و پس از آن
🔸در عصر امامت امام دوازدهم، دو مرحلهی غیبت صغری و غیبت کبری واقع میشود که دوران غیبت کبری، با جریان وُلات شیعه تا عصر ظهور ادامه مییابد. (۶۱ زعیم شیعه که ما امروز در زعامت نفر شصت و یکم هستیم)
حضرت حجت(عج) به مثابه نخ تسبیح، ۶۱ #زعیم خود را از جایی که امکان حیات مادی امام شیعه نبود (آغاز غیبت) تا به امروز، طی هزار سال گذشته بهگونهای بهپیش بُردند که در زمان زعیم شصتم یعنی امام راحل(ره) وقت آن رسیده بود که نهضت علنی گردد؛ لذا انقلاب اسلامی سال ۵۷ رقم خورد.
#امام_خامنهای وقتی عهدهدار زعامت شدند، میراثدار نهضت همهی شصت نفر قبلی بودند. این روند تا عصر ظهور و پس از آن استمرار دارد...
پ.ن: در این جلسه، روند عهد، شامل نهضت انبیاء، نهضت ائمه و نهضت زعماء تبیین میشود
استاد حسن عباسی
کرسی نظریهپردازی دانش دکترینولوژی - کلبه کرامت
مرکز بررسیهای دکترینال - اندیشکده یقین
همه توضیحات ...