جهان آرا | وضعیت نوشت افزار ایرانی

Iran Documentary
Iran Documentary
+سعید حسینی، رئیس هیات مدیره مجمع ایران نوشت:اینکه هم نوشت افزارمان خارجی باشد و هم محتوای فرهنگی آن، کودکانمان را ا ...
+
سعید حسینی، رئیس هیات مدیره مجمع ایران نوشت:

اینکه هم نوشت افزارمان خارجی باشد و هم محتوای فرهنگی آن، کودکانمان را از نظر هویتی با این سوال مواجه می‌کند که خودمان چه چیز داریم؟
قصد نداریم در همه شهرها نمایشگاه داشته باشیم، مردم به فروشگاه‌های نوشت‌افزار ایرانی مراجعه کنند.

در حوزه تولید دفتر ایرانی، حدود 500 تولیدکننده داریم؛ در زمینه دیگر لوازم تحریر شامل خودکار و مداد و ...، از دو یا سه تولیدکننده قدرتمند به 10 مورد رسیده‌ایم. اتفاقات مختلی رخ داد که صنعت نوشت‌افزار در ایران کاملا بومی شود.

برای نخستین بار یک صنعت داخلی، مسیر درست را برای بومی‌سازی طی کرد؛ قضیه از این قرار بود که یک حلقه میانی کنار حاکمیت قرار گرفت و مسائل مربوط به نوشت‌افزار را به درستی رصد و برای حل آنها کار پیگیرانه انجام داد.

از یک تولیدکننده قیچی پلاستیکی مخصوص مهدکودک‌ها حمایتی معمولی کردیم، تولید شکل گرفت و چند صد هزار دلار صرفه‌جویی ارزی صورت گرفت.

قیمت نوشت افزار ایرانی خوب است ولی گاهی کالاهای خارجی با برندهای فیک و کیفیت پایین اما قیمت ارزان‌تر وارد بازار می‌شوند که تصور گرانی برندهای ایرانی را به وجود می‌آورد.




👈ابوالفضل شیرزاد، عضو هیات مدیره مجمع ایران نوشت:

بعد از تجربه ناموفق دارا و سارا، تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی عقب‌نشینی کردند ولی از 10 سال پیش که مجمع ایران نوشت شکل گرفت و همچنین انیمیشن‌های خوبی همچون شکرستان و فیلشاه و همچنین شاهزاده روم اکران شدند، اتفاقات خوبی رخ داد.

هم در حوزه رسانه و هم در حوزه کسانی که در زمینه کاراکترسازی فعالیت می‌کنند ضعف داریم؛ یکی اینکه شخصیت‌ها و کاراکترهای سینمایی و تلویزیونی ادامه‌دار نیستند  و دوم اینکه فاصله میان ظهور این کاراکترها و جایگزین شخصیت قبلی زیاد است.

یک تولیدکننده بین‌المللی مداد، محصول پلیمری را جایگزین نوع چوبی کرد ولی با قیمت بالاتر، در ایران یک شرکت دانش‌بنیان همان مداد را تولید کرد یک سوم قیمت مداد چوبی؛ این به خاطر مزیت نسبی ما در حوزه پتروشیمی هم هست.

وزارت ارشاد، صدا و سیما، سازمان تبلیغات و همه سازمان‌های فرهنگی که طی این سال‌ها شکل گرفته‌اند، در زمینه تولید محتوای فرهنگی برای نوشت‌افزار ایرانی مسئولیت دارند ولی هیچ جایگاهی نیست که این حلقه‌ها را در یک زنجیره به هم متصل کند.

با مرغوب‌ترین کاغذ دنیا، دفتر و کتابی تولید می‌کنیم که چند ماه بیشتر استفاده نمی‌شود، این کار را در هیچ جای دنیا نمی‌کنند.
در کشورهای توسعه‌یافته، کاغذ کرم برای مطالعه روزمره استفاده می‌شود ولی در ایران به آن می‌گویند کاغذ کاهی بی کیفیت

همه توضیحات ...