سنسور دریچه گاز چیست و علائم خرابی آن - قطعه شناسی خودرو پارت۳
سنسور دریچه گاز چیست؟
سنسور دریچه گاز که بهنوعی مکمل سنسور مپ محسوب میشود، شرایط دریچه گاز را به ECU گزارش میدهد. البته سنسور دریچه گاز تنها در موتورهایی که دریچه گاز آنها مکانیکی است و با سیم گاز باز و بسته میشود، مورد استفاده قرار میگیرد.
این سنسور که روی دریچه گاز قرار دارد، علاوه بر گزارش حالتهای مختلف این درچه اعم از بسته، نیمه باز و بازبودن کامل آن به ECU، وضعیتهای دیگری مانند افزایش شتاب و قطع پاشش سوخت را نیز گزارش میکند. به همین دلیل تأثیر بسیاری در میزان مصرف سوخت خودرو دارد.
#سنسور
سنسور دریچه گاز از یک سمت درون دریچه گاز و از سمت دیگر به سیم گاز وصل است. ECU به کمک گزارشهای این سنسور و البته سایر سنسورها که شامل دمای آب و فشار هوای ورودی میشود، بهترین ترکیب سوخت و هوا را برای بیشترین بازده موتور محاسبه میکند و در اختیار موتور قرار میدهد.
نحوه عملکرد سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز مانند همه حسگرهای دیگر نوعی مقاومت متغیر است که اطلاعات دریافتی خود را بهصورت سیگنالهای الکتریکی به سمت ecu ارسال میکند. این سنسور توسط یک پولکی به دریچه گاز وصل میشود و باز و بسته شدن این پولکی اطلاعات سنسور را فراهم میکند.
این سنسور از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:
پین ۱: مثبت ۵ ولت
پین ۲: سیگنال
پین ۳: اتصال منفی
اطلاعات دریچه گاز از طریق پین ۱ و ۳ در پین ۲ به سیگنال تبدیل شده و سپس به ecu منتقل میشود. این اطلاعات از زمانی که راننده سوئیچ را باز میکند، دریافت میشود و با هر میزان باز و بسته شدن دریچه گاز توسط پولکی تغییر میکند. باز و بسته شدن این دریچه به میزان فشردن دریچه گاز توسط راننده بستگی دارد.
@Engine_tuning
هرچه این میزان فشار تغییر کند، زاویه سنسور که به پولکی متصل است، تغییر کرده و سیگنالهای ارسالی به ecu نیز عوض خواهد شد. ecu به کمک این اطلاعات و البته اطلاعات سنسور مپ و سنسور دمای هوای ورودی میزان پاشش سوخت به درون منیفولد را تنظیم میکند.
علائم خرابی سنسور دریچه گاز
اکنون که با ماهیت و نحوه عملکرد سنسور گاز، همچنین چگونگی تأثیرگذاریاش بر عملکرد بهینه موتور آشنا شدیم، بیش از پیش اهمیت حفظ سلامت آن را خواهیم دانست. در نتیجه آگاهی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز نیز اهمیت خود را نمایان میکند. این علائم عبارتند از:
بالا ماندن دور موتور:
بهمعنای گازخوردن خودرو زمانی که خودرو خلاص است.
هرز گازخوردن خودرو:
گازخوردن بیدلیل خودرو زمانی که درجا کار میکند یا بین تعویض دندهها
گازنخوردن خودرو یا کات آفخوردن:
خودرو گاز نمیخورد. در واقع ecu گازخوردن خودرو را محدود میکند و کاهش میدهد.
کپکردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰:
خوب گازنخوردن خودرو یا بهاصطلاح خفهشدن موتور در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
افزایش مصرف سوخت:
اگر سنسور دریچه گاز وظیفه خود را بهدرستی انجام ندهید، ecu در میاز سوخت موردنیاز موتور برای تزریق دچار خطا شده و مصرف سوخت افزایش مییابد.
افت شتاب خودرو:
در اثر اخلال در عملکرد سنسور دریچه گاز، بازده موتور در اثر سوخترسانی نادرست کاهش مییابد و شتاب خودرو افت میکند.
خاموششدن خودرو در زمان سردبودن آن:
این مورد نیز بهدلیل سوخترسانی ناقص ایجاد میشود. دریچه گاز اطلاعات درستی به ecu ارسال نمیکند و سوخترسانی مختل میشود.
تأخیر در گازخوردن خودرو:
با فشردن پدال گاز، دور موتور کندتر از همیشه بالا میرود.
پایینآمدن دور موتور با تأخیر:
این معضل را تأخیر در پایینآمدن گاز خودرو نیز میگویند؛ به این معنی که با رهاکردن پدال گاز دور موتور به سرعت همیشه کاهش نمییابد.
سنسور دریچه گاز که بهنوعی مکمل سنسور مپ محسوب میشود، شرایط دریچه گاز را به ECU گزارش میدهد. البته سنسور دریچه گاز تنها در موتورهایی که دریچه گاز آنها مکانیکی است و با سیم گاز باز و بسته میشود، مورد استفاده قرار میگیرد.
این سنسور که روی دریچه گاز قرار دارد، علاوه بر گزارش حالتهای مختلف این درچه اعم از بسته، نیمه باز و بازبودن کامل آن به ECU، وضعیتهای دیگری مانند افزایش شتاب و قطع پاشش سوخت را نیز گزارش میکند. به همین دلیل تأثیر بسیاری در میزان مصرف سوخت خودرو دارد.
#سنسور
سنسور دریچه گاز از یک سمت درون دریچه گاز و از سمت دیگر به سیم گاز وصل است. ECU به کمک گزارشهای این سنسور و البته سایر سنسورها که شامل دمای آب و فشار هوای ورودی میشود، بهترین ترکیب سوخت و هوا را برای بیشترین بازده موتور محاسبه میکند و در اختیار موتور قرار میدهد.
نحوه عملکرد سنسور دریچه گاز
سنسور دریچه گاز مانند همه حسگرهای دیگر نوعی مقاومت متغیر است که اطلاعات دریافتی خود را بهصورت سیگنالهای الکتریکی به سمت ecu ارسال میکند. این سنسور توسط یک پولکی به دریچه گاز وصل میشود و باز و بسته شدن این پولکی اطلاعات سنسور را فراهم میکند.
این سنسور از ۳ قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از:
پین ۱: مثبت ۵ ولت
پین ۲: سیگنال
پین ۳: اتصال منفی
اطلاعات دریچه گاز از طریق پین ۱ و ۳ در پین ۲ به سیگنال تبدیل شده و سپس به ecu منتقل میشود. این اطلاعات از زمانی که راننده سوئیچ را باز میکند، دریافت میشود و با هر میزان باز و بسته شدن دریچه گاز توسط پولکی تغییر میکند. باز و بسته شدن این دریچه به میزان فشردن دریچه گاز توسط راننده بستگی دارد.
@Engine_tuning
هرچه این میزان فشار تغییر کند، زاویه سنسور که به پولکی متصل است، تغییر کرده و سیگنالهای ارسالی به ecu نیز عوض خواهد شد. ecu به کمک این اطلاعات و البته اطلاعات سنسور مپ و سنسور دمای هوای ورودی میزان پاشش سوخت به درون منیفولد را تنظیم میکند.
علائم خرابی سنسور دریچه گاز
اکنون که با ماهیت و نحوه عملکرد سنسور گاز، همچنین چگونگی تأثیرگذاریاش بر عملکرد بهینه موتور آشنا شدیم، بیش از پیش اهمیت حفظ سلامت آن را خواهیم دانست. در نتیجه آگاهی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز نیز اهمیت خود را نمایان میکند. این علائم عبارتند از:
بالا ماندن دور موتور:
بهمعنای گازخوردن خودرو زمانی که خودرو خلاص است.
هرز گازخوردن خودرو:
گازخوردن بیدلیل خودرو زمانی که درجا کار میکند یا بین تعویض دندهها
گازنخوردن خودرو یا کات آفخوردن:
خودرو گاز نمیخورد. در واقع ecu گازخوردن خودرو را محدود میکند و کاهش میدهد.
کپکردن خودرو در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰:
خوب گازنخوردن خودرو یا بهاصطلاح خفهشدن موتور در دور موتور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
افزایش مصرف سوخت:
اگر سنسور دریچه گاز وظیفه خود را بهدرستی انجام ندهید، ecu در میاز سوخت موردنیاز موتور برای تزریق دچار خطا شده و مصرف سوخت افزایش مییابد.
افت شتاب خودرو:
در اثر اخلال در عملکرد سنسور دریچه گاز، بازده موتور در اثر سوخترسانی نادرست کاهش مییابد و شتاب خودرو افت میکند.
خاموششدن خودرو در زمان سردبودن آن:
این مورد نیز بهدلیل سوخترسانی ناقص ایجاد میشود. دریچه گاز اطلاعات درستی به ecu ارسال نمیکند و سوخترسانی مختل میشود.
تأخیر در گازخوردن خودرو:
با فشردن پدال گاز، دور موتور کندتر از همیشه بالا میرود.
پایینآمدن دور موتور با تأخیر:
این معضل را تأخیر در پایینآمدن گاز خودرو نیز میگویند؛ به این معنی که با رهاکردن پدال گاز دور موتور به سرعت همیشه کاهش نمییابد.
همه توضیحات ...