عین القضات همدانی | نه مرید بود، نه مخالفانش را حذف می‌کرد

📢 [جیوگی] در تازه‌ترین تلاش خود قصد دارد در ویدیوهایی کوتاه به سراغ اساتید ...
📢 [جیوگی] در تازه‌ترین تلاش خود قصد دارد در ویدیوهایی کوتاه به سراغ اساتید #علوم_انسانی رفته و ساده و صمیمی با جهان آنها و متفکری که به صورت تخصصی با آن آشنا هستند، ارتباط برقرار کند.

🔸 میهمان اولین قسمت از این مجموعه، دکتر صبا فدوی است. فدوی عرفان‌پژوه است و عین‌القضات همدانی و اندیشه‌اش موضوع رساله دکتری او بوده است.
کتاب فدوی تحت عنوان «عین‌القضات همدانی: میراث‌دار زنارداری و سیه‌گلیمی» نامزد جایزه کتاب سال شده است.

❓چرا ما باید با یک متفکر قرن پنجمی آشنا شویم؟!
اصلا عین‌القضات همدانی که بوده و چه ویژگی برجسته‌ای داشته است؟! چطور می‌توان با جهان این متفکر آشنا شد؟ و ... از جمله سؤالاتی است که صبا فدوی در این ویدیو به آن پاسخ داده است.

💡با انتشار این ویدیو به ارتقای #دانش عمومی #جامعه کمک کنید و نظراتتان را برای بهبود این مسیر با ما به اشتراک بگذارید.

📚 بسته آموزشی طعم اندیشه #عین_القضات_همدانی هم از طریق وبسایت مدرسه علوم انسانی [جیوگی] برای آشنایی بیشتر شما با این متفکر در دسترس است:

https://jivegi.school/


0:25 تغییررشته از مهندسی به علوم انسانی
2:26 چرا در قرن بیست و یکم باید از عین القضات همدانی بدانیم؟
5:52 اگر عین القضات زنده بود احتمالا با کدام متفکر غربی بیش از سایرین ارتباط برقرار میکرد؟
7:15 اگر عین القضات زنده بود چه توصیه ای به سیاست مداران ایرانی می کرد؟
8:00 اگر عین القضات زنده بود با کدام شخصیت ایرانی معاصر همراه میشد؟
8:20 چگونه میتوان با عین القضات همداتی آشنا شد؟


عین‌القضات همدانی در سال 492 ه.ق در شهر همدان متولد شد. #عین‌القضات_همدانی در محضر درس استادانی مانند عمر خیام و ابو عبدالله محمد بن حمویه جوینی بهره علمی و معنوی گرفت. عین‌القضات همدانی در کلام و حکمت، تصوف و عرفان و ادب پارسی و عربی به درجات عالی رسید.
عین‌القضات همدانی چهار سال تمام به خواندن آثار غزالی پرداخت و با آراء و افکار و احوال او عمیقاً آشنایی پیدا کرد، به‌طوری که می‌توان گفت که یکی از بهترین شاگردان و تربیت‌شدگان مکتب ابوحامد غزالی در همه دوران‌ها بود. اگر چه عین‌القضات همدانی پس از یک انقلاب روحی در اوایل جوانی دست از مطالعه کتاب‌های فلاسفه و متکلمان، از جمله کتاب‌های ابوحامد، کشید اما تا آخر عمر تحت تأثیر افکار ابوحامد باقی ماند و در آثار خود در هر فرصتی به عقاید وی اشاره می‌کرد.
عین‌القضات همدانی در علوم ظاهری تبحر پیدا کرد و به تصوف روی آورد. عین‌القضات همدانی پس از شاگردی در محضر احمد غزالی در عالم کشف و شهود شروع به مطالعه کرد و به مطالعه آثار و تألیفات احمد غزالی پرداخت بدین ترتیب، دو برادر غزالی هر یک از جهتی بزرگترین تأثیر را به زندگی علمی و روحی عین‌القضات بخشیدند. یکی در علوم ظاهری (ازجمله کلام و فلسفه و حتی تصوّف و عرفانی که در کتاب‌ها بیان شده) و دیگری در علوم ذوقی راهنمای او بودند.
عین‌القضات همدانی در سن سی و سه سالگی در مدرسه‌ای در همدان که در آن به تربیت و ارشاد مریدان و وعظ پرداخت، که به علت آن به دار کشیده شد.  
تألیفات عین‌القضات همدانی به شرح زیر است:
• رساله لوایح
• تهمیدات یا تماهید به فارسی
• زبدة الحقایق فی کشف الدقایق به عربی است که برگردان فارسی آن توسط دکتر مهدی تدین صورت گرفته‌است
• رساله شکوی الغریب عن الاوطان الی علماء البلدان به زبان عربی
• زبدة المعانی
• غایه الامکان فی درایه المکان (رساله الامکنه و الازمنه)
• رساله عرفانی
• رساله جمالی
• مکتوبات
• رساله یزدان شناخت
• بجز آثار وی به زبان فارسی و عربی، اشعاری از وی به زبان فهلوی (فرس کهن) نیز بدست رسیده‌است
عین‌القضات همدانی در زمان حیات از قتل خود به دست دشمنان و چگونگی اجرای آن باخبر بوده و رباعی زیر را درین مورد سروده‌است، اما ذبیح‌الله صفا متذکر شده‌است که احتمالاً این رباعی را یکی از مریدان وی پس از مرگ او سروده، و بعدها به او نسبت داده‌اند.
ما مرگ و شهادت از خدا خواسته‌ایم وان هم به سه چیز کم‌بها خواسته‌ایم
گر دوست چنین کند که ما خواسته‌ایم ما آتش و نفت و بوریا خواسته‌ایم

همه توضیحات ...