چالش های شهرسازی موناکو - metropolitans

3,389 بازدید
بیشتر
euronews (به زبان فارسی)
euronews (به زبان فارسی)
موناکو با مساحت دو کیلومتر مربع و ۳۶ هزار نفر جمعیت،...یورونیوز، پربیننده ترین شبکه خبری در اروپابرای دریافت گزیده ا ...
موناکو با مساحت دو کیلومتر مربع و ۳۶ هزار نفر جمعیت،...

یورونیوز، پربیننده ترین شبکه خبری در اروپا
برای دریافت گزیده اخبار بین المللی روز، مشترک شویدhttp://eurone.ws/Xw5imz
یورونیوز به دوازده زبان دیگر در دسترس شماستhttp://eurone.ws/16UnLKq

http://persian.euronews.com/2013/09/0...
موناکو با مساحت دو کیلومتر مربع و ۳۶ هزار نفر جمعیت، پرتراکم ترین کشور جهان است. این کشور ثروتمند و پویا هر ساله ثروتمندان بیشتری را به خود جذب می کند. مسئولان این شاهزاده نشین به این نتیجه رسیده اند که برای پذیرایی از افراد جدید، بدون جابجایی شهروندان، باید خلاق بود، و اگر جا نیست، ایده های نوآورانه هست.

ماری-پیر راماگلیا مسئول بودجه، تجهیزات، محیط و شهرسازی دولت موناکو است. او می گوید: «مهمترین چالش برای موناکو، بزرگ شدن است. چون براساس یک مطالعه، هر ده سال یک بار ما نیاز به ۳۵۰ هزار متر مربع داریم. بنابراین سیاست شهرسازی ما، گسترش در دریا و بازسازی شهر با ساختمان های مرتفع تر است.»

پرنس رنیه، حاکم قبلی موناکو، در سال ۱۹۶۵ میلادی اولین طرح گسترش در دریا در تاریخ موناکو و جهان را ایجاد کرد، یعنی منطقه فونتویی. در نتیجه هفت میلیون متر مکعب خاکریزی به مدت هشت سال، به قلمروی موناکو ۲۲ هکتار افزوده شد، یعنی به اندازه پانزده زمین فوتبال.

رنه بوشه، مهندس مشاور می گوید: «محدودیت های بسیاری در موناکو وجود دارد. چون برای به انجام رساندن کارهای ساخت و ساز در زیر سطح زمین و در داخل دریا، باید از کادر معمول خارج شد. تاکنون هیچ کشوری در جهان عملیات ساختمان سازی مشابهی که ما باید در موناکو به انجام برسانیم، انجام نداده است.»

این مهندس مشاور در کل عملیات گسترش قلمرو در دریا شرکت کرده است. رنه بوشه درمورد موج شکنی که از بندر هرکول محافظت می کند، می گوید: «در مقابل موج شکن های قدیمی، عمق آب ۴۵ تا ۵۵ متر است. برای ما امکان پذیر نبود یک دیوار آبی معمولی بسازیم. ما مدت زیادی را برای طراحی دیواری که برای محیط زیست آبی بدون ضرر باشد، صرف کردیم. موج شکنی که جلوی انرژی موج را آنجایی که انرژی هست، بگیرد، یعنی در بخش بالایی آب.»

نتیجه، یک دیوار بتونی نیمه معلق بود که در جبل الطارق ساخته و از طریق دریا در سال ۲۰۰۲ میلادی به موناکو فرستاده شد. برای فهمیدن اینکه این دیوار چگونه به زمین متصل شده است، باید به طبقه منفی چهار پارکینگ رفت.

رنه بوشه می گوید: «یک در فلزی بسیار حجیم، موج شکن را به زمین وصل می کند و هنگام طوفان های شدید، فشارهای وارد بر موج شکن را به زمین منتقل می کند.»

و ماجرا همچنان ادامه دارد: موناکو یک پروژه جدید گسترش در دریا را به مزایده گذاشته است.

موناکو یک شهر افقی است و به همین دلیل برای آسایش عموم حدود چهل پله برقی و آسانسور عمومی در جای جای شهر ساخته شده است.

اهالی موناکو از نقطه نظر معماری عادت دارند بگویند که کشور فرانسه در همسایگی آنها، از آنجایی شروع می شود که دیگر ساختمان نیست.


Youtube euronewspe
Facebook Facebook: euronews.pe
Twitter Twitter: euronews

همه توضیحات ...