نقشه راه تحلیلگر کسب و کار 2021

364 بازدید
بیشتر
Mohammad Ahmadzadeh
Mohammad Ahmadzadeh
آلوین تافلر می گوید: ”بیسوادان قرن ۲۱، کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند؛ بلکه کسانی هستند که نمی توانند بیاموزند، ا ...
آلوین تافلر می گوید: ”بیسوادان قرن ۲۱، کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند؛ بلکه کسانی هستند که نمی توانند بیاموزند، آموخته های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند!”
این جمله آلوین تافلر، به شدت با جهان ووکا تطابق دارد. در جهان ووکا (VUCA world) یعنی جهانی نوسانی همراه با شرایط ناپایدار و غیر قابل پیش‌گویی(volatility)، سرشار از عدم قطعیت (uncertainty) و شرایط پیچیده ای که در آن نادانسته ها بر دانسته ها پیشی می گیرد (complexity)، و در نهایت جهانی مبهم و رازآلود (ambiguity) ، بهترین استراتژی ها و برنامه ها، چنانچه با تحلیل درست، تهیه نشوند، در نهایت نفعی برای سازمان نخواهند داشت
به قول آقای تافلر، باید رویکردهای سنتی مدیریت و کسب و کار را دور ریخت و اصول و متدهای جدید مدیریت و تحلیل کسب و کار که مناسب شرایط امروز می باشد را از ابتدا آموخت.
به همین دلیل، دکتر محمد احمدزاده، اقدام به برگزاري لایو اینستاگرامی نقشه راه تحلیل گر کسب و کار ، با هدف اشنايي شركت كنندگان با تخصص تحلیل گری کسب و کار نمودند.
امروزه نقش جدیدی در لایه مدیریت کسب و کارها ایجاد شده است. این نقش جدید،تحلیل گر کسب و کار نام دارد. این نقش می تواند توسط یک فرد و یا یک تیم اجرا شود و به شدت با استقبال انواع سازمان ها و کسب و کارها اعم از سازمان های پروژه ای، عملیاتی، تولیدی، خدماتی و حتی استارت آپی مواجه شده است.
تحلیل گر کسب و کار، نقشی است که مسئولیت تعریف، مدیریت، استخراج، تحلیل، تایید و مستندسازی نیازمندی ها و الزامات کسب و کار، سازمان یا یک فرآیند سازمانی و همچنین ارائه راه حل مناسب، در جهت پاسخگویی به نیازمندی ها و دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده را بر عهده دارد.این امر از طریق ارائه راه کارهای اجرائی و به جهت رساندن از وضع موجود به وضع مطلوب در آن کسب و کار است. وضع مطلوبی که در آن ارزش بیشتری برای ذی نفعان مختلف کسب و کار، مانند سرمایه گذاران، سهامداران، هیات مدیره، مدیرعامل، مدیران اجرائی، کارمندان، مشتریان و حتی کاربران حاصل شود. این ارزش بیشتر می تواند در قالب سود بیشتر، هزینه کمتر، رضایتمندی بیشتر، چابکی و یا سایر عوامل بدست آید.
در دنیای امروز، این تحلیلگران کسب و کار هستند که با ایجاد تغییر در کسب و کارها و یا استفاده از فرصت های پیدا و پنهان پیش روی کسب و کارها، می کوشند تا تغییر، هوشمندی، بهبود، بهینه سازی و یا توسعه ای جدید را در کسب و کارها رقم بزند.
تحلیل گران کسب و کار از استاندارد مرجعی به نام BABOK که مخفف Business Analysis Body of Knowledge است، بهره میگیرد تا فرایند تجزیه و تحلیل کسب و کار به درستی انجام شود. در واقع این استاندارد ، مرجعی است که متخصصان می توانند به منظور توافق و اطمینان از درستی فعالیت تجزیه و تحلیل کسب و کار از آن استفاده نمایند.
این استاندارد، مهارت ها و دانشی که یک تحلیل گر کسب و کار باید دارا باشد را در اختیار وی می گذارد. به عبارتی، استاندارد BABOK، چارچوبی است که تشریح می کند چگونه یک تحلیل گر کسب و کار، وظایف خود را انجام دهد تا برای سازمان، ارزش افزوده جدیدی را خلق نماید.
قدم های ۶ گانه ای نیز وجود دارد که تحلیل گران کسب و کار به منظور تجزیه و تحلیل کسب و کارها از آن استفاده می می نمایند.
-------------------------------------------
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام در دوره+ کارگاه تحلیل کسب و کار براساس استاندارد BABOK، به آدرس زیر مراجعه نمائٍید:
https://mohammad-ahmadzadeh.com/babok...

همه توضیحات ...