آموزش دو نوع نمایش عروسکی دستکشی و نخی | استفانو جونکی | تئاتر آموزشی | قسمت اول

ETGintl
ETGintl
275 بار بازدید - 2 سال پیش - آموزش دو نوع نمایش عروسکی
آموزش دو نوع نمایش عروسکی دستکشی و نخی | استفانو جونکی | تئاتر آموزشی | قسمت اول

استفانو جونکی از استادان برجسته ایتالیا در عرصه نمایش های عروسکی است که در این ویدیو کارگاه آموزشی «پولچینلا، تئاتر دستکشی»‌ را به شما می آموزد و با عنوان «تفاوت در ساختار دو نوع نمایش عروسکی دستکشی ونخی» با ارائه مثال هایی از پولچنلا، جی‌جی‌وی جی وخیمه‌شب بازی

استفانو جونکی: قصد دارم تا زبان خیمه‌شب‌بازی را تفسیر کنم. تئاتر عروسکی مخصوصاً تئاتر عروسکی دستکشی و دستی دارای جذابیت هایی است که در هر نقطه از جهان به راحتی می‌توان  با آن ارتباط برقرار کرد و از آن لذت برد.انواع تئاتر عروسکی دستکشی و نخی در نمایش‌های عروسکی بر خاسته از مفاهیم ساختاری است و این تحت تأثیر نحوه زندگی و تفکر دست‌اندرکاران این دو نوع نمایش است. بررسی بنیادین در نوع نمایش مذکور ما را به چگونگی تکوین آنها تحت تأثیر دو واژه «سوژه» برای نمایش‌های نخی و «ابژه» برای نمایش‌های دستکشی نزدیک می‌سازد

شباهت‌‌های پولچینلا و پهلوان کچل افزود: سال‌های زیادی است که در این زمینه تحقیق کرده‌ام. به عنوان مثال هر دوی این‌ عروسک‌ها با هوش و با ذکاوت هستند و هردو درموقعیت‌های مختلف هم احمق و گستاخ می‌شوند. این تضاد شخصی در تمام این عروسک‌ها وجود دارد.البته پهلوان کچل شباهت و قرابت بیشتری با پولچینلا دارد اما عروسک خیمه‌شب‌بازی بیشتر جنبه تفریحی، سرگرمی و خنداندن دارد

عروسک پولچینلا یکی از محبوب‌ترین و شاخص‌ترین عروسک‌های تئاتر عروسکی است. در حقیقت همان عروسک"پانچ" است که بعداً متناسب با فرهنگ‌های کشورهای مختلف در قالب عروسک‌های خاص دیگری هم مثل"پولیشینل"، "گینول"، "کاسپرل" و"پتروشکا" قرینه‌سازی و خلق شد. سابقه عروسک پولچینلا یا پانچ به اوایل قرن 19 می‌رسد. این عروسک پرسوناژ یک دلقک بی‌نزاکت و همزمان یک منازعه‌گر زبل را به نمایش می‌گذارد که هیچ ضربه‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذارد

نمایش‌های عروسکی پانچ یا پولچینلا گرچه همانند همه نمایش‌های عروسکی در درجه اول دارای جذابیت‌های مضمونی، حرکتی و اجرایی کمیک، شاد و سرگرم کننده‌ای برای کودکان و نوجوانان هستند، اما چنانچه همانند برخی اجراهای شناخته شده با مضامین اجتماعی و انتقادی نیز همراه باشند در آن صورت برای گروه سنی بزرگسال هم گیرا و جذاب هستند

اشكال و محورهاي داستان پولچينلا
داستان ‌هاي اين نمايش سنتي ايتاليايي، از رگه‌هاي افسانه‌اي و فانتزي برخوردار بوده و خلاقيت فردي و بداهه ‌سازي نيز در آن نقش تعيين ‌كننده‌اي دارد. اساس و بن ‌مايه نمايش همان كمدي بزن و بكوب است و ارتباط با تماشاگر نيز از عناصر مهم آن است

نمايش با تاكيد بر روايت شكل مي‌گيرد و گاهي تصوير نقش چندان برجسته‌‌اي ندارد، اما در طي همين فرايند گفتار و ديالوگ در پس‌زمينه قرار مي‌گيرد و بر ميزان عمل نمايش و حركت شخصيت ها و در ادمه ريتم نمايش افزوده مي‌شود

در بعضي از نمايش ‌ها، پولچينلا از دست بچه ‌اش عصباني مي‌شود و او را به شدت تنبيه مي كند، با زنش و يا با پليس دعوا مي كند و به تنبيه آنها مي پردازد و حتي در پاره اي موارد او در دعوا با كسبه و اهالي محل از شدت خشم و در نهايت حماقت و ناداني طرف مقابل دعواي خود را مي كشد

در سير تحولات نمايشي عروسك‌ گردان ‌ها، به نوبه‌‌ خويش شخصيت ‌ها و ماجراهايي را به اين نمايش  افزودند مخصوصا، يك «دلقك»، «شبح»، «خادم كليسا»، «ژاندارم» و کارکترهی دیگر

برخي خانواده‌ها «پولچينلا» را نسل‌اندرنسل اجرا مي‌كنند. متن نمايش همواره به دگرگوني‌ها و بداهه ‌پردازي ‌هايي متمركز است كه بر ساختاري مركزي استوارند و همين تركيب سياليت، صلابت، فرديت و گمنامي هنرمندان آن از «پولچينلا» هنري فولكوريك و سنتي در قلب اروپا ساخته است

#آموزش_تئاتر_عروسکی
#پولچینلا
#نمایش_عروسکی
#استفانو_جونکی
#تئاتر_عروسکی
#تئاتر_آموزشی
2 سال پیش در تاریخ 1401/08/27 منتشر شده است.
275 بـار بازدید شده
... بیشتر