ملاقات با نسل سوم لوتوس الیزه اس در ایران - سریع اما کم طرفدار و بد بازار

hasanrazaghi
hasanrazaghi
در اواسط دهه ۹۰ شمسی شرکت ایلیا موتور به عنوان نماینده محصولات لوتوس فعالیت رسمی خود را در بازار ایران آغاز کرد.بگذریم از آر ...
در اواسط دهه ۹۰ شمسی شرکت ایلیا موتور به عنوان نماینده محصولات لوتوس فعالیت رسمی خود را در بازار ایران آغاز کرد.
بگذریم از آرزوهای دست نیافتنی مدیران ارشد این شرکت برای تحقق فروش هرچه بیشتر خودرو در ایران و حتی صادرات آن به دیگر کشورهای همسایه!.
این شرکت توانست دو مدل از لوتوس الیزه را وارد کشور کند.
مدل اول الیزه اس و مدل دوم ۲۲۰ کاپ نام داشت.
از انجایی که رفتارمصرف کنندگان و خریداران در بازار خودرو ایران کمی غیرقابل پیش بینی است، استقابل خوبی از این برند شد. سطح تقاضا برای خرید دو مدل لوتوس بالا بود اما شرکت وارد کننده توان عرضه نسبت تقاضا را نداشت. به همین خاطر همانند بسیاری از دیگر خودروهای وارداتی قیمت لوتوس های به یکباره افزایش یافت. ان هم در زمانی که رقبای جدی آن نظیر پورشه ۷۱۸ و آلفارومئو ۴c در حال ورود به کشور و ارز اندام بودند.
رنگ بندی های زیبا و استایل متفاوت لوتوس، این خودروی اسپرت را کاملا در شهر متفاوت کرده بود. به نوعی خیابان های تهران و دیگر شهرها نیاز  به حضور چنین خودروی خوش استایلی بودند.

اما شانس با لوتوس یار نبود! ممنوعیت واردات و عدم ارائه سرویس خدمات پس از فروش به مشتریان و تأمین قطعات از جمله دلایلی بود که به یکباره لوتوس ها زمین گیر شدند و از این ویترین به آن ویترین جابجا شدند.
داستانی که برای آلفارومئوهای 4c هم رخ داد.
بازار این دو‌خودرو اسپرت را پس زد! و حالا با گذشت چندین سال از حضور این برند معروف بریتانیایی، بازهم می‌توان‌آن‌را به عنوان‌ بد‌بازارترین خودروی وارداتی عنوان کرد.

در این گزارش به سراغ یکی از لوتوس الیزه اس های خوشرنگ موجود در کشور رفته ایم. خودرویی که مالک آن حدود ۱.۵ سال است که ان را خریداری کرده! تا پیش از این ، لوتوس مورد نظر یکیار به عنوان ماشین عروس استفاده شد و ما بقیه عمر خود را در پشت ویترین نمایشگاه ها و پارکینگ خانه ها گذراند.

محصولات لوتوس ، کلا برای استفاده روز مره مناسب نیستند! برای جاده های بی کیفیت و پر دست انداز ایران هم به هیچ عنوان توصیه نمیشوند. زیرا ارتفاع پایین خودرو و خشکی نسبتا شدید سیستم تعلیق آن، کوبش زیادی را در داخل کابین به همراه دارد.

مشخصات فنی لوتوس الیزه اس
اما باید گفت حس و حال رانندگی با این خودرو آن هم به لطف وزن ۹۲۴ کیلوگرمی و پیشرانه ۴سیلندر ۱.۸لیتری سوپرشارژر در کنار جعبه دنده ۶سرعته دستی بسیار دلنشین و فراموش نشدنی است. یک رودستر دیفرانسیل عقب با ۲۱۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور.
شتاب صفر تاصد لوتوس الیزه اس تنها در ۴.۶ ثانیه انجام می شود و حداکثر سرعت این خودروی اسپرت ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.

اجازه بدهید در خصوص میانگین مصرف سوخت رسمی این خودرو که ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، توضیحی ندهیم، چون خودروی مورد نظر تغییرات مختلف و قابل توجهی داشته به همین علت این میانگین مصرف سوخت بالاتر از حد استاندارد رفته است.

طول لوتوس ELISE S برابر است با ۳۸۲۴ میلی متر پ عزض آن ۱۷۱۹ میلیمتر. نکته قابل توجه نیز ارتفاع ۱۱۱۷ میلیمتری آن است که از بسیاری از خودروهای اسپرت موجود در کشور کوتاه تر است.

لوتوس الیزه اس و حتی ۲۲۰ کاپ از امکانات و تجهیزات رفاهی چندان چشم گیری بهرمند نیستند. چون شما سروقت یک خودروی اسپرت شهری رفته اید ، نباید انتظاراتی مثل سیستم صوتی حرفه ای، سیستم تهویه جداگانه، ماساژور صندلی، کروز کنترل هوشمند، سنسور باران، رادار تابلو خوان، رادار تغییر خط و یا رادار تصادف و… داشته باشید. با چنین خودرویی فقط باید گاز بدهید و از پیچ و خم های تند جاده ها لذت ببرید و تازه متوجه شوید که هندلینگ واقعی یعنی چی.

__________________________________


Subscribe ✅ @hasanrazaghi

Instagram ✅ https://www.instagram.com/hasanrazagh...

همه توضیحات ...