رازهای سیلیکونولی، قوانین ثبت اختراع و حق مالکیت معنوی
در سری مستندهای «رازهای سیلیکونولی» به سراغ ایرانی-آمریکاییهای موفق در سیلیکونولی رفتیم تا داستان موفقیت آنها درجهان تکنولوژی و فناوری را از زبان خودشان بشنویم. در این پروژه تلاش کردیم نه تنها به تکنولوژی بپردازیم، بلکه به اهمیت ارزشهایی که موجب موفقیت شرکتهای فناوری میشوند نیز اشاره کنیم. ارزشهایی مانند: زنان و تکنولوژی، حقوق اقلیتها، اهمیت مهاجرها در اقتصاد کشورها، ساختار دموکراتیک شرکتها و...
------------------------
«بابک حجت»، بنیانگذار و مدیر شرکت هوش مصنوعی «سنتینت تکنولوجیز»(Sentient Technologies)، از ایرانیان موفق و پیشرو صنعت انفورماتیک در سیلیکونولی است که کار خود را با چند استارتآپ آغاز کرده است. بابک اعتقاد دارد که ایرانیها در کپی کردن بسیار باهوش هستند و خیلی سریع خودشان را با تکنولوژیهای جدید هماهنگ میکنند. «احمد کیارستمی»، از ایرانیان موفق سیلیکونولی معتقد است کپی کردن در معنای بومی سازی تکنولوژیهای موجود در دیگر کشورها، نه تنها کار اشتباهی نیست بلکه باعث پیشرفت صنعت تکنولوژی در ایران خواهد شد: «از چین گرفته تا آلمان، ایدههایی که مثلا در آمریکا شکل می گیرند را کپی می کنند و شکل بومی شدهاش را استفاده میکنند. ما ایرانیها هم باید نگاه کنیم و در این پروسه کپی کردن و بهینه سازی محصولات، رشد کنیم و یاد بگیریم. این کار در واقع بستری است برای این که در آینده کارهای بزرگتر و مهمتری انجام شود.» اما مرز میان نوآوری، کپیکاری و بازتولید محصولهای موجود در بازار چیست و چرا وجود قوانین «حق مولف» یا همان کپیرایت، «حق مالکیت معنوی» و «ثبت اختراع» لازم هستند؟
-----------------------
درباره قوانین ثبت اختراع و حق مالکیت معنوی بیشتر بخوانید:
------------------------
«بابک حجت»، بنیانگذار و مدیر شرکت هوش مصنوعی «سنتینت تکنولوجیز»(Sentient Technologies)، از ایرانیان موفق و پیشرو صنعت انفورماتیک در سیلیکونولی است که کار خود را با چند استارتآپ آغاز کرده است. بابک اعتقاد دارد که ایرانیها در کپی کردن بسیار باهوش هستند و خیلی سریع خودشان را با تکنولوژیهای جدید هماهنگ میکنند. «احمد کیارستمی»، از ایرانیان موفق سیلیکونولی معتقد است کپی کردن در معنای بومی سازی تکنولوژیهای موجود در دیگر کشورها، نه تنها کار اشتباهی نیست بلکه باعث پیشرفت صنعت تکنولوژی در ایران خواهد شد: «از چین گرفته تا آلمان، ایدههایی که مثلا در آمریکا شکل می گیرند را کپی می کنند و شکل بومی شدهاش را استفاده میکنند. ما ایرانیها هم باید نگاه کنیم و در این پروسه کپی کردن و بهینه سازی محصولات، رشد کنیم و یاد بگیریم. این کار در واقع بستری است برای این که در آینده کارهای بزرگتر و مهمتری انجام شود.» اما مرز میان نوآوری، کپیکاری و بازتولید محصولهای موجود در بازار چیست و چرا وجود قوانین «حق مولف» یا همان کپیرایت، «حق مالکیت معنوی» و «ثبت اختراع» لازم هستند؟
-----------------------
درباره قوانین ثبت اختراع و حق مالکیت معنوی بیشتر بخوانید:
همه توضیحات ...