صفر تا ۱۰۰ مدیر محصول چابک (Agile Product Manager)
مدیران عامل موفق و ناموفقی مانند ساندار پیچای،(مدیر عامل گوگل)، مریسا مایر (مدیر عامل یاهو) ،رید هافمن (بنیانگذار لینکدین) و کوین سیستروم (بنیانگذار اینستاگرام) از جمله افراد مشهوری هستند که موفقیت خود را در نقش مدیر محصولی شروع کرده اند.
مدیر محصول غالباً با عنوان مدیر عامل اجرایی چشم اندار محصول انتخاب میشود تا وظیفهٔ تحقیق، گزینش و فرایند توسعهٔ محصولات جدید را در سازمان بر عهده بگیرند.
مدیر محصول باید موارد متعددی از جمله تعیین بازار هدف، تعیین نقشه راه محصول یا محصولات تحت مدیریتش، تحلیل رقبا و زمان و مشخصات محصولات لازم الانتشار و میزان تطابق محصول با مدل کسب و کار سازمان را در نظر داشته باشد.
یک مدیر محصول می تواند، مدیریت یک یا چند محصول را بر عهده داشته باشد.
مدیر محصول وظیفهٔ مدیریت محصول از زمان تهیه چشم انداز محصول تا زمان ارائه آن محصول به بازار و همچنین کسب سود و تعیین راهبردهای توسعهٔ آن محصول را در کسب وکار، بر عهده دارد.
در واقع، همه نگاه های مدیران ارشد و هیات مدیره سازمان، به دستان مدیر محصول است که با خود چه آورده که منجر به تصمیم سازی ارزشمند برای سازمان می گردد.
مهارت های مدیر محصول
مدیران محصول مهارت های متفاوتی را باید دارا باشند. بخش عمده این مهارت ها مدیریتی و بخشی محدودی از آن نیز، فنی است. مهارتهای اصلی یک مدیر محصول عبارتند از:
•ارتباط و تعامل خوب با مشتریان
•درک و فهم مشکلاتی که محصول دارد و مشتریان را ناراضی کرده است و باید اصلاح یا بهبیود داده شوند.
•داشتن شخصیتی قابل اعتماد
•قضاوت عادلانه
•مدیریت بحران در فشار کاری
•قدرت تصمیم گیری در شرایط پیچیده
در این لایو مشترک که با همکاری جهاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دکتر محمد احمدزاده، به بررسی جایگاه مدیر محصول چابک یا (Agile Product Manager) در یک سازمان و یا در یک تیم چابک پرداخته و دلایل خلق این نقش را بررسی نموده اند.
-----------------------------------------------------------------
جهت اطلاع و بهره برداری از خدمات آموزشی و مشاوره ای دکتر محمد احمدزاده در حوزه های تحلیل و مدیریت کسب و کار، مدیریت چابک و چابک سازی سازمان با رویکردها-متدها و ابزارهای مختلف چابک (مانند دواپس یا DevOps- اسکرام-XP- ناب-DSDM-کانبان-FDD-Crystal Family و ...) و همچنین مدیریت پروژه براساس استاندارد PMBOK7-2021، به وب سایت های ایشان به آدرس زیر مراجعه فرمائید:
https://ahmadzadeh.academy/
https://mohammad-ahmadzadeh.com/
مدیر محصول غالباً با عنوان مدیر عامل اجرایی چشم اندار محصول انتخاب میشود تا وظیفهٔ تحقیق، گزینش و فرایند توسعهٔ محصولات جدید را در سازمان بر عهده بگیرند.
مدیر محصول باید موارد متعددی از جمله تعیین بازار هدف، تعیین نقشه راه محصول یا محصولات تحت مدیریتش، تحلیل رقبا و زمان و مشخصات محصولات لازم الانتشار و میزان تطابق محصول با مدل کسب و کار سازمان را در نظر داشته باشد.
یک مدیر محصول می تواند، مدیریت یک یا چند محصول را بر عهده داشته باشد.
مدیر محصول وظیفهٔ مدیریت محصول از زمان تهیه چشم انداز محصول تا زمان ارائه آن محصول به بازار و همچنین کسب سود و تعیین راهبردهای توسعهٔ آن محصول را در کسب وکار، بر عهده دارد.
در واقع، همه نگاه های مدیران ارشد و هیات مدیره سازمان، به دستان مدیر محصول است که با خود چه آورده که منجر به تصمیم سازی ارزشمند برای سازمان می گردد.
مهارت های مدیر محصول
مدیران محصول مهارت های متفاوتی را باید دارا باشند. بخش عمده این مهارت ها مدیریتی و بخشی محدودی از آن نیز، فنی است. مهارتهای اصلی یک مدیر محصول عبارتند از:
•ارتباط و تعامل خوب با مشتریان
•درک و فهم مشکلاتی که محصول دارد و مشتریان را ناراضی کرده است و باید اصلاح یا بهبیود داده شوند.
•داشتن شخصیتی قابل اعتماد
•قضاوت عادلانه
•مدیریت بحران در فشار کاری
•قدرت تصمیم گیری در شرایط پیچیده
در این لایو مشترک که با همکاری جهاد دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، دکتر محمد احمدزاده، به بررسی جایگاه مدیر محصول چابک یا (Agile Product Manager) در یک سازمان و یا در یک تیم چابک پرداخته و دلایل خلق این نقش را بررسی نموده اند.
-----------------------------------------------------------------
جهت اطلاع و بهره برداری از خدمات آموزشی و مشاوره ای دکتر محمد احمدزاده در حوزه های تحلیل و مدیریت کسب و کار، مدیریت چابک و چابک سازی سازمان با رویکردها-متدها و ابزارهای مختلف چابک (مانند دواپس یا DevOps- اسکرام-XP- ناب-DSDM-کانبان-FDD-Crystal Family و ...) و همچنین مدیریت پروژه براساس استاندارد PMBOK7-2021، به وب سایت های ایشان به آدرس زیر مراجعه فرمائید:
https://ahmadzadeh.academy/
https://mohammad-ahmadzadeh.com/
همه توضیحات ...