آموزش ساخت بازی با نرم افزار GameMaker Studio - قسمت 1

jet amooz
jet amooz
با توجه به آنکه مقوله بازی های کامپیوتری و هوش مصنوعی در حال حاضر در دنیا و کشور خودمان جز پر درآمدترین و جذاب ترین حوزه های فنا ...
با توجه به آنکه مقوله بازی های کامپیوتری و هوش مصنوعی در حال حاضر در دنیا و کشور خودمان جز پر درآمدترین و جذاب ترین حوزه های فناوری اطلاعات بشمار می رود، لذا یادگیری مهارت ساخت بازی های کامپیوتری می تواند دانشی ارزشمند و بسیار مفید برای هر شخص و به خصوص افراد علاقمند باشد.

خوشبختانه با وجود نرم افزارهای زیادی که برای این حوزه در دسترس افراد است نیاز به داشتن تخصص برنامه نویسی حرفه ای برای ساخت یک بازی نیست، زیرا با وجود نرم افزارهایی از قبیل گیم میکر (GameMaker Studio) می توان ایده های خود را فارغ از داشتن تخصص خاص و سیستم های سخت افزاری قدرتمند به راحتی پیاده سازی و ایجاد کرد به طوری که می توان گفت نرم افزار گیم میکر یکی از قدرتمندترین و راحت ترین نرم افزارهای ساخت بازی دوبعدی در جهان است که یادگیری این نرم افزار، قدمی محکم برای ورود افراد به عرصه بازی سازان بزرگ بشمار می رود.

هدف از این اموزش، ساخت قدم به قدم یک بازی دوبعدی با نرم افزار گیم میکر است، به صورتی که افراد ابتدا با مبحث بازی سازی آشنا شده و سپس در طی آموزش با تمرین ها نحوه ساخت و اضافه کردن جزییات یک بازی را فرا می گیرند، لذا این آموزش برای کسانی که با نرم افزار گیم میکر و مقوله بازی سازی آشنا نیستند آموزشی کامل و بسیار کاربردی در اختیار آنها قرار می دهد. بعد از این دوره می توانند بازی های مختلف در ژانرهای مختلف را به راحتی پیاده سازی و ایجاد نمایند.


فهرست سرفصل ها و رئوس مطالب مطرح شده در این مجموعه آموزشی، در ادامه آمده است:

   درس یکم: معرفی بازی های کامپیوتری و بازی سازی
       تاریخچه بازی های کامپیوتری
       معرفی شرکت های بازی سازی
       سبک و ژانرهای مختلف بازی ها
       گیم پلی (Game Play) و داستان و جزئیات یک بازی کامپیوتری
       صنعت بازی سازی و کسب درآمد و مجوزهای لازم برای انتشار یک بازی
   درس دوم: معرفی نرم افزارهای بازی سازی و کار با نرم افزار گیم میکر (GameMaker)
       انواع نرم افزاری های بازی سازی
       قابلیت های نرم افزار گیم میکر
       پیش نیازهای نرم افزار و نصب نرم افزار
   درس سوم: شروع و مدیریت ساخت یک بازی دو بعدی
       شروع کار با نرم افزار و معرفی بخش های مختلف نرم افزار
       شروع یک پروژه (ساخت یک بازی دوبعدی)
       ساخت و اضافه کردن منوی اصلی بازی
       ساخت و اضافه کردن Button
       مدیریت اجزای یک بازی
   درس چهارم: کار با گرافیک و جزییات بازی
       کار با گرافیک و ساخت کاراکترها
       ایجاد یک Room
       ایجاد یک Object
       کار با آبجکت
       شخصی سازی Button
       اتمام منوی اصلی بازی
   درس پنجم: ساخت مراحل بازی و تنظیمات حرکتی و جزئیات محیط
       ایجاد یک Level Background
       اضافه کردن جزئیات یک مرحله
       اضافه کردن کاراکتر بازی
       ساخت یک Player Object
       تنظیمات مربوط به سرعت نمایش
       ایجاد قابلیت حرکت کاراکتر
       ساخت یک Longer Level
       ایجاد یک Camera Follow
       ساخت جزییات محیط بازی
       ایجاد و تنظیمات مربوط به اسلحه
       ایجاد و تنظیمات یک Enemy
   درس ششم: کدنویسی و جزئیات نهایی بازی
       اضافه کردن صداهای بازی
       مشخص کردن مسیر حرکت کاراکتر Enemy
       آموزش کار با قسمت کدنویسی
       حرکت کاراکترها با صفحه کلید
       تنظیمات موقعیت مکانی کاراکتر
       ایجاد یک Explosion (انفجار)
       ایجاد Player Health
       تنظیمات مربوط به صفحه Game Over
       ایجاد پایان یک مرحله Mission Complete
       خروجی گرفتن و پایان ساخت بازی

همه توضیحات ...