برترین ها | ۱۰ فیلم برتر جنگی | قسمت اول

DEEDart | دیدآرت
DEEDart | دیدآرت
سينماي جنگ که در کشور ما به سینمای "دفاع مقدس" مشهوره، ژانري ست مهم که در کشور ما از دوران جنگ عراق عليه ايران و با دوربين‌هاي ١ ...
سينماي جنگ که در کشور ما به سینمای "دفاع مقدس" مشهوره، ژانري ست مهم که در کشور ما از دوران جنگ عراق عليه ايران و با دوربين‌هاي ١٦ ميليمتري شروع شد. فیلم های "مرز" به کارگردانی جمشید الوندی، "برزخی ها"ی ایرج قادری، "نينوا" ساخته رسول ملاقلي پور و "آواي غيب" به کارگردانی سعید حاجي ميري از اولین فیلم های این ژانر در ایران بودند. ژانری که رفته رفته شاخ و برگ بیشتری پیدا کرد و سینمای ایران رو صاحب فیلم های مهمتری کرد... و اما فیلم های برتر ژانر جنگ سینمای ایران از نگاه دیدآرت:
10- هور در آتش (عزیر الله حمیدنژاد):
نخستین ساخته ی سینمایی عزیزالله حمید نژاد، قصه ی سفر معنوی پدری ست که برای یافتن پسر رزمنده اش راهی خط مقدم جبهه ها میشه... یکی از تاثیرگذارترین فیلم های دفاع مقدس که چه از نظر فنی و چه به لحاظ محتوایی بالاتر از نمونه های مشابهش در سال های ابتدایی دهه 70 قرار میگیره... بازی مهدی فقیه در قالب کاراکتر بابا عقیل از یادنرفتنی ست و به شدت در خدمت ساختار واقع گرای اثر قرار داره... فیلمی که شهید مرتضی آوینی اینچنین به ستایشش پرداخت: "هور در آتش یک فیلم معمولی نیست. فضایی که در "هور در آتش" تحقق یافته تا آنجا به حقیقت نزدیک است که تماشاگر را به این توهم دچار کند که خود را در برابر یک فیلم مستند بینگارد."
9- عقابها (ساموئل خاچیکیان):
یکی از اولین فیلم های سینمای ایران در ژانر جنگی که در سال 64 اکران شد و به فروشی خیره کننده دست یافت و همچنان از پرتماشاگرترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران محسوب میشه... ساموئل خاچیکیان در مقام کارگردان "عقابها"، قصه ی واقعی نجات خلبان یدالله شریفی راد از دست دشمن رو دستمایه کار قرار داده و بدین ترتیب توانست فیلمی قهرمان محور و قصه گو بسازه که به مذاق خیلی از مخاطبان آن سالهای سینمای ایران خوش اومد... سعید راد یکی از بازیگران اصلی "عقابها" درباره ی علل موفقیت فیلم می گوید: "فیلم شعاری نبود و تماشاگر با قهرمان‌های کار راحت بودند چرا که آن‌ها از توده مردم بودند و با آن‌ها حس همذات پنداری داشتند. به طوری که وقتی شخصیتی که رضا رویگری نقش آن را بازی می‌کرد، شهید شد، خود من در سینما بغض کردم."
8- کیمیا (احمدرضا درویش):
فیلمی از احمدرضا درویش که پای زوج آشنای فیلم "هامون"، خسرو شکیبایی و بیتا فرهی رو به روزهای جنگ و اتفاقات پس از جنگ باز کرد و درامی تاثیرگذار خلق کرد... قصه ی آزاده ای که پس از آزادی اش از اسارت، به دنبال فرزندش میگرده... درویش در نیمه ی ابتدایی "کیمیا" به روزهای پر التهاب جنگ و بمباران شهرهای جنوبی می پردازه و در بخش دوم قصه، جستجوی پدری رو نشون میده که از دار دنیا فقط دخترش برایش مونده... بازی های متفاوت خسرو شكیبایی، رضا كیانیان و بیتا فرهی از نقاط قوت فیلمی است که در جشنواره فیلم فجر، در اکثر رشته های فنی نامزد شد و سه سیمرغ بلورین فجر رو به دست آورد.

7- سفر به چزابه (رسول ملاقلی پور):
رسول ملاقلی پور این کارگردان غریزی سینمای ایران، با شناخت دقیقش از جنگ و آدمهای جنگ، فیلمهایی می ساخت که بیش از هر چیز حس و حال خاص و اتمسفر فوق العاده ی اون ها به چشم می اومد. "سفر به چزابه" شاید یکی از پرشورترین و احساسی ترین فیلمهای ملاقلی پور باشه... قصه ی حضور یک کارگردان و یک آهنگسار جوان که راهی منطقه ای به نام چزابه می شوند و ناگهان خودشون رو در کانون حوادث جنگ می بینند... ملاقلی پور با "سفر به چزابه" توانایی هایش در کارگردانی سکانس های دشوار و فضاسازی صحنه های بکر و تاثیرگذار فیلم رو به خوبی نشون میده... فیلمسازی که فرهاد اصلانی درباره اش می گوید: "فیلم‌های رسول ملاقلی پور سیمای خشن و واقعی جنگ را ترسیم می‌کرد. آثار او بیانگر واقعیت‌های تلخی بود که گاهی راهی به سینمای دفاع مقدس نداشت. به نظرم مخاطب عادی با فیلم‌های او واقعیت جنگ را درک می‌کرد.
6-لیلی با من است (کمال تبریزی):
"لیلی با من است" ساخته ی کمال تبریزی اولین فیلمی بود که طنز و کمدی رو به سینمای دفاع مقدس آورد... کاری که زمانی غیر ممکن به نظر میومد، با ساخت "لیلی با من است" ممکن شد و راه رو برای ساخت فیلم های کمدی دیگری در فضای جدی جبهه های جنگ باز کرد... فیلمی که علاوه بر کارگردانی و بازی های قابل قبول، از فیلمنامه ی حساب شده ای هم برخورداره... فیلمنامه ای که از حضور ناخواسته ی کاراکتر اصلی در خط مقدم جنگ، کمدی ای درجه یک خلق میکنه... کمدی ای که با استفاده ی بجا از مولفه های مربوط به سینمای دفاع مقدس و البته با پایان بندی مناسب و غیر کلیشه ای، از افتادن در ورطه ی شعار هم نجاث پیدا میکنه...

همه توضیحات ...