هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد! | گفتوگوی محمدرضا اصلانی و نوید پورمحمدرضا - خط فرضی
در زمانهای که کارکردن برای سینماگران یا هنرمندان با اندیشه و تفکر مستقل سخت میشود طوری که به سادگی نمیتوانند حرفشان را زده و نظرشان را ابراز کنند تکلیف چیست؟ آیا باید ساکت بنشینند؟ در شرایطی که استیلای سانسور قدرتش بیش از گذشته است و محدودیتهای اقتصادی باعث میشود بسیاری از هنرمندان نتوانند کار هنری کنند، در شرایطی که فضای اجتماعی و سیاسی متفاوت است کارکرد هنرمند چیست؟ در برنامه این هفته خط فرضی کیوان کثیریان با محمدرضا اصلانی فیلمساز و نوید پورمحمدرضا پژوهشگر این موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
بخشهایی از این میزگرد را در ادامه میخوانید:
🔸هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد/ کجای تاریخ سینما اسم ما هست؟ حتی از بورکینافاسو اسم هست ولی از ایران نیست
▫️محمدرضا اصلانی:
🔹هنرمند اگر در یک جامعه متعادل باشد، وظیفهای جز تولید و خلاقیت ندارد
🔹رسانهها معمولاً حامی صنعت فرهنگ بودهاند نه حامی هنر و اصحاب هنر
🔹کار صنعتی به فرهنگ جامعه تبدیل نمیشود
🔹نمیتوانیم بگوییم سینمای عامهپسند باید حذف بشود، اصلاً معنی ندارد
🔹هنر سینما پایگاهی است که میتواند به نماد تبدیل شود
🔹الان سینمای ما با سینمای تجاری ۵۰ فرق چندانی ندارد؛ تحول ایجاد نکرده و همان است فقط چهرهها عوض شدهاند
🔹نمیتوانیم بگوییم دیکتاتوری فقط اعمال میشود، دیکتاتوری پذیرفته میشود و پذیرفتگان مقصرتر از اعمالکنندگان هستند
🔹آنها که سعی میکنند با فیلم سینمایی بودن خودشان را سینماگر کنند از جهان عقب هستند
🔹فیلم فیلمساز در جیبش است نه بیرون از آنجا و بنابراین یک فیلمساز را نه سرمایه و نه نظامها محدود نمیکنند
🔹ما نسخه مرگ هنرمند را صادر نمیکنیم
▫️نوید پورمحمدرضا:
🔹به ناگزیر یکی از راههایی که پیش روی هنرمندان است انزوا یا کنار کشیدن از عرصه حیات اجتماعی است
🔹برای عاملان عسرت، کسانی که تنگدستی را ایجاد و تحمیل میکنند، انزوا گزینه مطلوبی است
🔹یکی از تراژدیهایی که همیشه در تاریخ هنر معاصر خودمان به آن فکر میکنم آقای ناصر تقوایی است
🔹فرسوده شدن، از دست رفتن و کمتر شدن چیزی نیست که کسی مثل آقای اصلانی یا آقای تقوایی بتواند با آن مبارزه کند
🔹حرکت در قلمرو ممکناتِ بازنمایی نتیجهاش میشود جشنواره فجر که زمانی فضای عمومی بود اما تبدیل به فضای انحصاری شد و عموم را از دست داد
🔹لحظهای که «کیک محبوب من» وایرال شد یک لحظه از مقاومت یا مبارزه بود
🔹فکر میکنم در سالهای آینده یک سینمای پررنگی داشته باشیم از فیلمهای ایرانیان خارج از ایران و کسانی که دیگر در این مرزها نیستند
🔹از میانه و اواخر دهه ۸۰ شمسی هژمونی تصویر رسمی جمهوری اسلامی از بین رفت و همه اعتبار خودش را از دست داد
🔹ما هیچ ساختنی را نمیتوانیم محکوم کنیم
🔹زمانه عسرت و دوران کنترل از مهاجرت و رفتن و شکست خوردن استقبال میکند
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
#خط_فرضی
#کیوان_کثیریان
#محمدرضا_اصلانی
#نوید_پورمحمدرضا
#اعتماد
#اعتمادآنلاین
#روزنامه_اعتماد
#گفتگو
#مصاحبه
#کمدی
#تئاتر
#تیزر
#سینمای_مستقل
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
بخشهایی از این میزگرد را در ادامه میخوانید:
🔸هنرمند اگر جهانبینی داشته باشد خفه نخواهد شد/ کجای تاریخ سینما اسم ما هست؟ حتی از بورکینافاسو اسم هست ولی از ایران نیست
▫️محمدرضا اصلانی:
🔹هنرمند اگر در یک جامعه متعادل باشد، وظیفهای جز تولید و خلاقیت ندارد
🔹رسانهها معمولاً حامی صنعت فرهنگ بودهاند نه حامی هنر و اصحاب هنر
🔹کار صنعتی به فرهنگ جامعه تبدیل نمیشود
🔹نمیتوانیم بگوییم سینمای عامهپسند باید حذف بشود، اصلاً معنی ندارد
🔹هنر سینما پایگاهی است که میتواند به نماد تبدیل شود
🔹الان سینمای ما با سینمای تجاری ۵۰ فرق چندانی ندارد؛ تحول ایجاد نکرده و همان است فقط چهرهها عوض شدهاند
🔹نمیتوانیم بگوییم دیکتاتوری فقط اعمال میشود، دیکتاتوری پذیرفته میشود و پذیرفتگان مقصرتر از اعمالکنندگان هستند
🔹آنها که سعی میکنند با فیلم سینمایی بودن خودشان را سینماگر کنند از جهان عقب هستند
🔹فیلم فیلمساز در جیبش است نه بیرون از آنجا و بنابراین یک فیلمساز را نه سرمایه و نه نظامها محدود نمیکنند
🔹ما نسخه مرگ هنرمند را صادر نمیکنیم
▫️نوید پورمحمدرضا:
🔹به ناگزیر یکی از راههایی که پیش روی هنرمندان است انزوا یا کنار کشیدن از عرصه حیات اجتماعی است
🔹برای عاملان عسرت، کسانی که تنگدستی را ایجاد و تحمیل میکنند، انزوا گزینه مطلوبی است
🔹یکی از تراژدیهایی که همیشه در تاریخ هنر معاصر خودمان به آن فکر میکنم آقای ناصر تقوایی است
🔹فرسوده شدن، از دست رفتن و کمتر شدن چیزی نیست که کسی مثل آقای اصلانی یا آقای تقوایی بتواند با آن مبارزه کند
🔹حرکت در قلمرو ممکناتِ بازنمایی نتیجهاش میشود جشنواره فجر که زمانی فضای عمومی بود اما تبدیل به فضای انحصاری شد و عموم را از دست داد
🔹لحظهای که «کیک محبوب من» وایرال شد یک لحظه از مقاومت یا مبارزه بود
🔹فکر میکنم در سالهای آینده یک سینمای پررنگی داشته باشیم از فیلمهای ایرانیان خارج از ایران و کسانی که دیگر در این مرزها نیستند
🔹از میانه و اواخر دهه ۸۰ شمسی هژمونی تصویر رسمی جمهوری اسلامی از بین رفت و همه اعتبار خودش را از دست داد
🔹ما هیچ ساختنی را نمیتوانیم محکوم کنیم
🔹زمانه عسرت و دوران کنترل از مهاجرت و رفتن و شکست خوردن استقبال میکند
♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️♦️
#خط_فرضی
#کیوان_کثیریان
#محمدرضا_اصلانی
#نوید_پورمحمدرضا
#اعتماد
#اعتمادآنلاین
#روزنامه_اعتماد
#گفتگو
#مصاحبه
#کمدی
#تئاتر
#تیزر
#سینمای_مستقل
همه توضیحات ...