کاوه آهنگر ،کاوه آهنگر که بود ؟ کاوه آهنگر در شاهنامه
کاوه آهنگر ،کاوه آهنگر که بود ؟ کاوه آهنگر در شاهنامه ،تاریخ ایران ،رادمان
کاوه آهنگر شخصیتی اسطورهای و پهلوانی در شاهنامه فردوسی، شاهنامه ابومنصوری، گرشاسپنامه و یا شخصیتی واقعی احتمالاً در دوره اشکانی است. کاوه نماد انسانهای پیشرو در عصر آهن و صنعتگری پس از حکومت جمشید و پر بستن فره ایزدی از پادشاهی اوست که قیامی ملی مردمی را به کمک فریدون، و مردمگریخته از بند ضحاک علیه فرمانروایی ظالمانه او پی میریزد. نشان جنبش او درفش کاویانی، پیشبند چرمیاش است که بر سر نیزهای میآویزد. کاوه پیامآور دادخواهی برای استقلال، آزادی و جبههگیری اپوزیسیون در برابر حکومتهای ناعادلانه است که تأثیری شگرفت در فرهنگ ایرانی و نمادهای شاهنشاهی ایران داشتهاست. عدهای از ایرانیان در بزرگداشت پیروزی فریدون بر ضحاک همچنان جشن مهرگان را پاس میدارند و مردم کردستان جشن نوروز و سر برآوردن گیاهان را همزمان با پایان حکومت ضحاک میدانند و با افروختن آتش آن را جشن میگیرند. کاوه بارها در بازههای مختلف تاریخی در جنبشهای سیاسی و آثار هنری در ایران و جهان به عنوان الگو مورد استفاده قرار گرفتهاست.
در شاهنامه فردوسی، جمشید پادشاهی از دودمان پیشدادیان و نماد پیشرفت و ترقیخواهی است او پایهگذار جشن نوروز بود و در زمان او صنعتگری با نرمکردن آهن، ساختن زره و جوشن آغاز شد و همچنین صنعت نساجی و تولید عطر، مشک، گلاب، داروهایی برای درمان بیماریها در زمان او رواج پیدا کرد. جمشید دیوها را به ساختن بنا از گل و گچ و سپس سنگ گماشت. جمشید ایران را از نظر اجتماعی به چهار طبقه شامل نظامیان، موبدان، کشاورزان، و صنعتگران تقسیم میکند که احتمالاً چنین طبقهبندی با مخالفت فرودستان جامعه روبرو میشود چرا که رنج و کوشش تنها شامل حال فرودستان جامعه میشود و هر یک از طبقات اجتماعی به ناچار باید در آن طبقه زندگی میکردند و میمردند.
پس از دوستی ضحاک با اهریمن بر روی شانههای ضحاک دو مار میرویند که نشان از سستی و مردم ستیزی او دارد که تبدیل به پارهای از تن اهریمن شده. خوراک این مارها مغز سر جوانان است که نشان از گرفتن اندیشه از جوانان دارد. جوانانی که پیشتر تحولی بزرگ در زندگی انسان پدیدآورده بودند. ضحاک که شخصیتی بیابانگرد و چادرنشین دارد در پی حکومت به شیوه بیابانگردان بر جامعهای دارد که وارد دوره صنعتگری شده و راههای نوین را تجربه کردهاند و شیوه بیابانگردی او را تحمل نمیکردند. ضحاک اما برای ادامه دادن سنتهای چادرنشینی خود مغز جوانان را از کار میانداخت
برخی از ایرانشناسان به این دلیل که نام کاوه در متنهای اوستا و پهلوی نیامده است آن را به صورت شخصیت یافته صفت کی میدانند که بعدها لقب فرمانروایان سلسله کیانی میشود. پس از پیروزی فریدون بر اژیدهاک پیشبند چرمی کاوه درفش پادشاهان ایران شد که با نام درفش کاویانی شناخته میشود
-----****-----
ابومسلم خراسانی :
سیاهجامگان، ابومسلم خراسانی ، پایان ...
حمله اعراب به ایران قسمت یک نبرد قادسیه :
حمله اعراب به ایران نبرد قادسیه ، پای...
شاهنشاهی ساسانیان
Video
بابک خرمدین
بابک خرمدین ، ،خلافت عباسیان ،معتصم ع...
یعقوب لیث صفاری
دودمان صفاریه ، سلسله صفاریان ، یعقو...
____***_____
#کاوه_آهنگر
#شاهنامه_فردوسی
#اپوزسیون
کاوه آهنگر شخصیتی اسطورهای و پهلوانی در شاهنامه فردوسی، شاهنامه ابومنصوری، گرشاسپنامه و یا شخصیتی واقعی احتمالاً در دوره اشکانی است. کاوه نماد انسانهای پیشرو در عصر آهن و صنعتگری پس از حکومت جمشید و پر بستن فره ایزدی از پادشاهی اوست که قیامی ملی مردمی را به کمک فریدون، و مردمگریخته از بند ضحاک علیه فرمانروایی ظالمانه او پی میریزد. نشان جنبش او درفش کاویانی، پیشبند چرمیاش است که بر سر نیزهای میآویزد. کاوه پیامآور دادخواهی برای استقلال، آزادی و جبههگیری اپوزیسیون در برابر حکومتهای ناعادلانه است که تأثیری شگرفت در فرهنگ ایرانی و نمادهای شاهنشاهی ایران داشتهاست. عدهای از ایرانیان در بزرگداشت پیروزی فریدون بر ضحاک همچنان جشن مهرگان را پاس میدارند و مردم کردستان جشن نوروز و سر برآوردن گیاهان را همزمان با پایان حکومت ضحاک میدانند و با افروختن آتش آن را جشن میگیرند. کاوه بارها در بازههای مختلف تاریخی در جنبشهای سیاسی و آثار هنری در ایران و جهان به عنوان الگو مورد استفاده قرار گرفتهاست.
در شاهنامه فردوسی، جمشید پادشاهی از دودمان پیشدادیان و نماد پیشرفت و ترقیخواهی است او پایهگذار جشن نوروز بود و در زمان او صنعتگری با نرمکردن آهن، ساختن زره و جوشن آغاز شد و همچنین صنعت نساجی و تولید عطر، مشک، گلاب، داروهایی برای درمان بیماریها در زمان او رواج پیدا کرد. جمشید دیوها را به ساختن بنا از گل و گچ و سپس سنگ گماشت. جمشید ایران را از نظر اجتماعی به چهار طبقه شامل نظامیان، موبدان، کشاورزان، و صنعتگران تقسیم میکند که احتمالاً چنین طبقهبندی با مخالفت فرودستان جامعه روبرو میشود چرا که رنج و کوشش تنها شامل حال فرودستان جامعه میشود و هر یک از طبقات اجتماعی به ناچار باید در آن طبقه زندگی میکردند و میمردند.
پس از دوستی ضحاک با اهریمن بر روی شانههای ضحاک دو مار میرویند که نشان از سستی و مردم ستیزی او دارد که تبدیل به پارهای از تن اهریمن شده. خوراک این مارها مغز سر جوانان است که نشان از گرفتن اندیشه از جوانان دارد. جوانانی که پیشتر تحولی بزرگ در زندگی انسان پدیدآورده بودند. ضحاک که شخصیتی بیابانگرد و چادرنشین دارد در پی حکومت به شیوه بیابانگردان بر جامعهای دارد که وارد دوره صنعتگری شده و راههای نوین را تجربه کردهاند و شیوه بیابانگردی او را تحمل نمیکردند. ضحاک اما برای ادامه دادن سنتهای چادرنشینی خود مغز جوانان را از کار میانداخت
برخی از ایرانشناسان به این دلیل که نام کاوه در متنهای اوستا و پهلوی نیامده است آن را به صورت شخصیت یافته صفت کی میدانند که بعدها لقب فرمانروایان سلسله کیانی میشود. پس از پیروزی فریدون بر اژیدهاک پیشبند چرمی کاوه درفش پادشاهان ایران شد که با نام درفش کاویانی شناخته میشود
-----****-----
ابومسلم خراسانی :
سیاهجامگان، ابومسلم خراسانی ، پایان ...
حمله اعراب به ایران قسمت یک نبرد قادسیه :
حمله اعراب به ایران نبرد قادسیه ، پای...
شاهنشاهی ساسانیان
Video
بابک خرمدین
بابک خرمدین ، ،خلافت عباسیان ،معتصم ع...
یعقوب لیث صفاری
دودمان صفاریه ، سلسله صفاریان ، یعقو...
____***_____
#کاوه_آهنگر
#شاهنامه_فردوسی
#اپوزسیون
همه توضیحات ...