همه چیز درباره فیلم برف آخر ساخته امیرحسین عسگری
برف آخر، دومین فیلم بلند امیرحسین عسگریه که حسن مصطفوی تهیهکنندگیش رو به عهده داشته. این فیلم در جشنواره فجر چهلم برای اولین بار به نمایش دراومده.
در این ویدیو علاوه بر معرفی بازیگرا، داستان فیلم و سابقه کارگردان، مهمترین نکات فیلم رو از جمله فیلمبرداری سخت در مناطق کوهستانی و حواشی مختلفش رو هم بررسی کردیم و واکنش مثبت و منفی منتقدا به فیلم رو هم براتون جمعآوری کردیم.
خب بذارید از بازیگرای فیلم شروع کنیم:
امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی، سه بازیگر اصلی «برف آخر» هستن. امین حیایی نقش یک دامپزشک رو بازی میکنه و مستوفی در نقش دختری به نام رعنا ظاهر شده که رودر روی حیایی قرار میگیره و یک داستان عاشقانه جالب بینشون شکل میگیره.
داستان «برف آخر» هم درباره زندگی روزمرهی آقای دامپزشکه. اون در یه روستای کوهستانی زندگی میکنه، روزها به درمان دامها مشغوله و شبها به شکار گرگها میره. این اولین نکته جالب توجه فیلمه. دامپزشک در یک آتش سوزی برای نجات دادن دامها دچار سانجه شده و این باعث برهم خوردن زندگی مشترکش شده و از تنهایی رنج میبره اما همهچیز وقتی جالب میشه که دختری به اسم رعنا برای کنترل جمعیت گرگ ها و رهاسازی چند گرگ در اون منطقه به همون روستا میاد و با دامپزشک آشنا میشه.
باید منتظر تماشای کلی تصویر اعجابانگیز در فیلم باشین که به جزئیات متعدد داستانی و ریزهکاریهای شخصیتپردازانه مزین شدن. جزئیات و ریزهکاریهایی که هم در پیشروی درام بسیار مؤثرن و هم در شخصیتپردازی کاراکترهای اصلی به چشم میان. عسگری در «بدون مرز» نشون داده که پلانهایی چندین لایه طراحی میکنه که جزئیات متعددی در هر لحظه هر نمای اونها جریان داره.
در همین راستا باید منتظر شخصیتپردازیها هم باشیم. فیلمساز جوون همون قدر که به ریزهکاریهای فرمی در میزانسن توجه داره، به جزئیات روایی فیلمنامه هم اهمیت میده. ضمن اینکه میدونیم عسگری خیلی اهل استفاده از دیالوگ برای پیشبردن داستان یا شناسوندن کاراکترها به تماشاگر نیست و برای پرداخت شخصیتها از عناصر داستانی و المانهای بصری استفاده میکنه.
این مدل شخصیتپردازی غیرمستقیم میتونه برگ برنده فیلم در ارتباط گرفتن با منتقدا و خورههای فیلم باشه که به جنبههای ساختاری فیلمها توجه ویژهتری میکنن. باید منتظر مردی تنها و یک عصیان بزرگ باشیم، اون هم در سرمای بیپایان و طبیعتی بکر و لایتناهی که هرکدوم معنای ضمنی خودشو در جهان فیلمساز پیدا میکنن.
درباره کارگردان فیلم «برف آخر»
امیر حسین عسگری که دانشآموخته کارشناسی بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیکه کار خودش رو با بازیگری در تئاتر آغاز کرد اما خیلی زود جذب جهان سینما شد. دستیار و مدیر برنامهریز بود، بعد اولین فیلمهای کوتاهش رو ساخت که در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفتن و با تکیه بر این تجربیاتش به سراغ ساخت اولین فیلم بلندش یعنی «بدون مرز» رفت.
اون با فیلم اولش «بدون مرز» بهعنوان یه فیلمساز تکنیکی شناخته شد که دقت ویژهای به جزئیات داره.
هرچند «بدون مرز» با وجود گیرایی و جذابیتش یه فیلم محجور باقی موند اما در خاطر معدود تماشاگرایی که فیلم رو دیده بودن، ثبت شد.
واکنش منتقدان به «برف آخر»
آریا قریشی درباره فیلم نوشته دقت عسگری در میزانسنها و طراحی دقیق طیف رنگی صحنهها قابل ستایشه. امین حیایی هم با این فیلم نشون میده که داره به متخصص بازی در نقش آدمهای درونگرا و زخمخوردهای تبدیل میشه که بر سر دوراهی میان انزوا و عشق قرار گرفتن.
به نظر مدیسا مهراب پور «برف آخر» در اجرا بسیار فکر شدهاس و سعی داره داستانی درونی از اندوه و تنهایی قهرمانشو در لابهلای لایههایی استعاری تعریف کنه. فیلمی که تامل مخاطب رو به حضور در سالن سینما دعوت میکنه. فیلمی که در اجرای ایده مرکزی موفق بوده اما عناصر فرعی فیلم شدیدا بهش ضربه میزنن.
آزاده جعفری هم درباره فیلم نوشته که یکی از استراتژیهای بحثبرانگیز و موثر فیلمساز اینه که در ابتدا همراه با دکتر ما رو در همدلی با قطب منفی داستان قرار میده. هرچند منفی و مثبت اینجا معنایی کلیشهای ندارن. فیلم میان سیاه و سفید، ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول خط کشی نمی کنه که در ایده استفاده از حیوانات نمود پیدا کرده.
حواشی فیلم «برف آخر»:
-جایی که برای فیلمبرداری «برف آخر» انتخاب شده، کوهستانهای کیاسر استان مازندرانه. برای ضبط بعضی از سکانسها کل گروه باید با پای پیاده از مسیری صعبالعبور و برفی عبور میکردن و تجهیزات رو روی قاطر به لوکیشن مدنظر فیلمساز میبردن.
-در ابتدا قرار بوده احسان علیخانی تهیهکننده فیلم باشه اما به دلیل گرفتاریهای «عصر جدید» نتونسته. اون یکی از سرمایهگذارهای اصلی «برف آخره».
-کارگردان فیلم درباره نمایش حیوانات مختلف مانند گرگ و زنبور و گاو، در نشست خبری توضیح داد که بخشی از کار با یک گرگ تربیت شده و استادش انجام گرفته و بخشی از کار هم با جلوههای ویژه درومده.
-نویسندگان و کارگردان فیلم اذعان کردن که در استفاده از حیوانات، نام فیلم و شخصیتپردازیها از نمادپردازیهای متفاوت استفاده کردهان.
-لادن مستوفی بازیگر نقش رعنا در نشست خبری فیلم عنوان کرده که همراهی با این پروژه بهدلیل هدف انسانیش براش بسیار دلچسب بوده و خودشو کاملا در اختیار پروژه قرار داده. امین حیایی هم دراینباره حرف مشابهی زد و گفت خودش رو وقف پروژه با همه سختیاش کرده و خدا در این مسیر سخت خیلی بهشون کمک کرده.
-سرمای هوا یکی از مشکلات بزرگ عوامل فیلم بوده.
«برف آخر» از اون فیلمهای هنری و خاصه. با ریتم کند و حال و هوایی شبیه فیلمای اروپایی. نظر شما راجع به این سبک فیلمها چیه؟ فیلمایی که بیشتر از اونی که سرگرم کننده باشن، دنبال زدن حرفهای مهم و به فکر فرو بردن تماشاگرن. اگه فیلمو دیدید نظرتون رو با ما درمیون بذارید.
#سلام_سینما
#برف_آخر
#جشنواره_فیلم_فجر
در این ویدیو علاوه بر معرفی بازیگرا، داستان فیلم و سابقه کارگردان، مهمترین نکات فیلم رو از جمله فیلمبرداری سخت در مناطق کوهستانی و حواشی مختلفش رو هم بررسی کردیم و واکنش مثبت و منفی منتقدا به فیلم رو هم براتون جمعآوری کردیم.
خب بذارید از بازیگرای فیلم شروع کنیم:
امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی، سه بازیگر اصلی «برف آخر» هستن. امین حیایی نقش یک دامپزشک رو بازی میکنه و مستوفی در نقش دختری به نام رعنا ظاهر شده که رودر روی حیایی قرار میگیره و یک داستان عاشقانه جالب بینشون شکل میگیره.
داستان «برف آخر» هم درباره زندگی روزمرهی آقای دامپزشکه. اون در یه روستای کوهستانی زندگی میکنه، روزها به درمان دامها مشغوله و شبها به شکار گرگها میره. این اولین نکته جالب توجه فیلمه. دامپزشک در یک آتش سوزی برای نجات دادن دامها دچار سانجه شده و این باعث برهم خوردن زندگی مشترکش شده و از تنهایی رنج میبره اما همهچیز وقتی جالب میشه که دختری به اسم رعنا برای کنترل جمعیت گرگ ها و رهاسازی چند گرگ در اون منطقه به همون روستا میاد و با دامپزشک آشنا میشه.
باید منتظر تماشای کلی تصویر اعجابانگیز در فیلم باشین که به جزئیات متعدد داستانی و ریزهکاریهای شخصیتپردازانه مزین شدن. جزئیات و ریزهکاریهایی که هم در پیشروی درام بسیار مؤثرن و هم در شخصیتپردازی کاراکترهای اصلی به چشم میان. عسگری در «بدون مرز» نشون داده که پلانهایی چندین لایه طراحی میکنه که جزئیات متعددی در هر لحظه هر نمای اونها جریان داره.
در همین راستا باید منتظر شخصیتپردازیها هم باشیم. فیلمساز جوون همون قدر که به ریزهکاریهای فرمی در میزانسن توجه داره، به جزئیات روایی فیلمنامه هم اهمیت میده. ضمن اینکه میدونیم عسگری خیلی اهل استفاده از دیالوگ برای پیشبردن داستان یا شناسوندن کاراکترها به تماشاگر نیست و برای پرداخت شخصیتها از عناصر داستانی و المانهای بصری استفاده میکنه.
این مدل شخصیتپردازی غیرمستقیم میتونه برگ برنده فیلم در ارتباط گرفتن با منتقدا و خورههای فیلم باشه که به جنبههای ساختاری فیلمها توجه ویژهتری میکنن. باید منتظر مردی تنها و یک عصیان بزرگ باشیم، اون هم در سرمای بیپایان و طبیعتی بکر و لایتناهی که هرکدوم معنای ضمنی خودشو در جهان فیلمساز پیدا میکنن.
درباره کارگردان فیلم «برف آخر»
امیر حسین عسگری که دانشآموخته کارشناسی بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیکه کار خودش رو با بازیگری در تئاتر آغاز کرد اما خیلی زود جذب جهان سینما شد. دستیار و مدیر برنامهریز بود، بعد اولین فیلمهای کوتاهش رو ساخت که در جشنوارههای داخلی و خارجی مورد توجه قرار گرفتن و با تکیه بر این تجربیاتش به سراغ ساخت اولین فیلم بلندش یعنی «بدون مرز» رفت.
اون با فیلم اولش «بدون مرز» بهعنوان یه فیلمساز تکنیکی شناخته شد که دقت ویژهای به جزئیات داره.
هرچند «بدون مرز» با وجود گیرایی و جذابیتش یه فیلم محجور باقی موند اما در خاطر معدود تماشاگرایی که فیلم رو دیده بودن، ثبت شد.
واکنش منتقدان به «برف آخر»
آریا قریشی درباره فیلم نوشته دقت عسگری در میزانسنها و طراحی دقیق طیف رنگی صحنهها قابل ستایشه. امین حیایی هم با این فیلم نشون میده که داره به متخصص بازی در نقش آدمهای درونگرا و زخمخوردهای تبدیل میشه که بر سر دوراهی میان انزوا و عشق قرار گرفتن.
به نظر مدیسا مهراب پور «برف آخر» در اجرا بسیار فکر شدهاس و سعی داره داستانی درونی از اندوه و تنهایی قهرمانشو در لابهلای لایههایی استعاری تعریف کنه. فیلمی که تامل مخاطب رو به حضور در سالن سینما دعوت میکنه. فیلمی که در اجرای ایده مرکزی موفق بوده اما عناصر فرعی فیلم شدیدا بهش ضربه میزنن.
آزاده جعفری هم درباره فیلم نوشته که یکی از استراتژیهای بحثبرانگیز و موثر فیلمساز اینه که در ابتدا همراه با دکتر ما رو در همدلی با قطب منفی داستان قرار میده. هرچند منفی و مثبت اینجا معنایی کلیشهای ندارن. فیلم میان سیاه و سفید، ظالم و مظلوم و قاتل و مقتول خط کشی نمی کنه که در ایده استفاده از حیوانات نمود پیدا کرده.
حواشی فیلم «برف آخر»:
-جایی که برای فیلمبرداری «برف آخر» انتخاب شده، کوهستانهای کیاسر استان مازندرانه. برای ضبط بعضی از سکانسها کل گروه باید با پای پیاده از مسیری صعبالعبور و برفی عبور میکردن و تجهیزات رو روی قاطر به لوکیشن مدنظر فیلمساز میبردن.
-در ابتدا قرار بوده احسان علیخانی تهیهکننده فیلم باشه اما به دلیل گرفتاریهای «عصر جدید» نتونسته. اون یکی از سرمایهگذارهای اصلی «برف آخره».
-کارگردان فیلم درباره نمایش حیوانات مختلف مانند گرگ و زنبور و گاو، در نشست خبری توضیح داد که بخشی از کار با یک گرگ تربیت شده و استادش انجام گرفته و بخشی از کار هم با جلوههای ویژه درومده.
-نویسندگان و کارگردان فیلم اذعان کردن که در استفاده از حیوانات، نام فیلم و شخصیتپردازیها از نمادپردازیهای متفاوت استفاده کردهان.
-لادن مستوفی بازیگر نقش رعنا در نشست خبری فیلم عنوان کرده که همراهی با این پروژه بهدلیل هدف انسانیش براش بسیار دلچسب بوده و خودشو کاملا در اختیار پروژه قرار داده. امین حیایی هم دراینباره حرف مشابهی زد و گفت خودش رو وقف پروژه با همه سختیاش کرده و خدا در این مسیر سخت خیلی بهشون کمک کرده.
-سرمای هوا یکی از مشکلات بزرگ عوامل فیلم بوده.
«برف آخر» از اون فیلمهای هنری و خاصه. با ریتم کند و حال و هوایی شبیه فیلمای اروپایی. نظر شما راجع به این سبک فیلمها چیه؟ فیلمایی که بیشتر از اونی که سرگرم کننده باشن، دنبال زدن حرفهای مهم و به فکر فرو بردن تماشاگرن. اگه فیلمو دیدید نظرتون رو با ما درمیون بذارید.
#سلام_سینما
#برف_آخر
#جشنواره_فیلم_فجر
همه توضیحات ...