سخنرانی مصطفی دانشگر- اصلاح طلبی درآیینه عاشورا- بخش چهارم
مصطفی دانشگر،پژوهشگر علوم دینی و تاریخ اسلام،شامگاه ۱۵ سپتامبر در مرکز اسلامی و فرهنگی شمال کالیفرنیا حاضر شد تا سخنرانی خود با موضوع «اصلاح طلبی در آیینه عاشورا» را آغاز کند.
آقای دانشگر در این سخنرانی با اشاره به این که بحث اصلاحطلبی در آیینه عاشورا را سومین سالی است که به شکل جدی دنبال میکند گفت: دلیل این که چنین موضوعی را به شکل جدی دنبال میکنم اهمیتی است که این موضوع دارد. هر سال سعی کردهآم اصلاح طلبی را از زاویه و جنبهای پی بگیرم و امسال نیز از زاویه و جنبهای دیگر این موضوع را مورد بحث قرار میدهم.
وی با اشاره به این که چنین عنوانی را از وصیتنامه خود حضرت سیدالشهدا اخذ کرده است که در پاسخ به برادرش محمد حنیفیه نوشت گفت: غایت و مقصودی که خود سید الشهداءبیان میکنند بر اصلاحطلبی تاکید دارد.
دانشگر با تاکید بر دو واژه جنبش و اصلاح به جای انقلاب و یا خروج و قیام و تغییر گفت که کلید واژه من در این سخنرانی این دو عبارت جنبش و اصلاح است.
به گفته آقای دانشگر هر چه بیشتر در موضوع اصلاحطلبی کند و کاو میکنم و به پیش میروم به این قطعیت میرسم که عاشورا یک ماهیت داشت و آن هم اصلاحطلبی بود.
وی همچنین به نقل قولی از هادی علوی مورخ و اندیشمند عرب درباره امام حسین استناد کرد و گفت که آقای علوی آدم دینی و مذهبی نبود و بیشتر یک محقق بود اما درباره تاریخ صدر اسلام تحقیق کرده است و درباره امام حسین گفته است:
آنجه حسین را جاودانه کرد دغدغهمندی او برای اصلاح یک جامعه بود. اگر بنا باشد کسی ایمان بیاورد به حضرت محمد(ٍص) و دنبال معجزهای باشد مهمترین معجزه پیامبر حسین(ع) است و اگر پیامبری توانست حسینی را معرفی کند او شایسته ایمان آوردن است.
آقای دانشگر در ادامه به مباحث مطروحه در شش شبی که سخنرانی دارد ،اشاره کرد.
«ماهیت شناسی عاشورا؛ اصلاح طلبی یا راه دیگر که در شب نخست به بجث درباره آن پرداخت.
«مکانیزمهای اصلاح در اسلام چه هستند و چه راهکارهایی برای اصلاح اندیشیده شده است» در شب دوم(۱۶سپتامبر)
«ابعاد ودامنه اصلاح و شرح مانیفست عملی سید الشهداء» در شب سوم(۱۷ سپتامبر)
«لوازم اصلاح» در شب چهارم (۱۸ سپتامبر)
«پشتوانه های تئوریک اصلاح در آیینه تفکر امام حسین(ع)» در شب پنجم(۱۹ سپتامبر)
«سنجههای اصلاحطلبی و محکزدن مدعیات اصلاحگری» در شب ششم(۲۰ سپتامبر)
آقای دانشگر در این سخنرانی با اشاره به این که بحث اصلاحطلبی در آیینه عاشورا را سومین سالی است که به شکل جدی دنبال میکند گفت: دلیل این که چنین موضوعی را به شکل جدی دنبال میکنم اهمیتی است که این موضوع دارد. هر سال سعی کردهآم اصلاح طلبی را از زاویه و جنبهای پی بگیرم و امسال نیز از زاویه و جنبهای دیگر این موضوع را مورد بحث قرار میدهم.
وی با اشاره به این که چنین عنوانی را از وصیتنامه خود حضرت سیدالشهدا اخذ کرده است که در پاسخ به برادرش محمد حنیفیه نوشت گفت: غایت و مقصودی که خود سید الشهداءبیان میکنند بر اصلاحطلبی تاکید دارد.
دانشگر با تاکید بر دو واژه جنبش و اصلاح به جای انقلاب و یا خروج و قیام و تغییر گفت که کلید واژه من در این سخنرانی این دو عبارت جنبش و اصلاح است.
به گفته آقای دانشگر هر چه بیشتر در موضوع اصلاحطلبی کند و کاو میکنم و به پیش میروم به این قطعیت میرسم که عاشورا یک ماهیت داشت و آن هم اصلاحطلبی بود.
وی همچنین به نقل قولی از هادی علوی مورخ و اندیشمند عرب درباره امام حسین استناد کرد و گفت که آقای علوی آدم دینی و مذهبی نبود و بیشتر یک محقق بود اما درباره تاریخ صدر اسلام تحقیق کرده است و درباره امام حسین گفته است:
آنجه حسین را جاودانه کرد دغدغهمندی او برای اصلاح یک جامعه بود. اگر بنا باشد کسی ایمان بیاورد به حضرت محمد(ٍص) و دنبال معجزهای باشد مهمترین معجزه پیامبر حسین(ع) است و اگر پیامبری توانست حسینی را معرفی کند او شایسته ایمان آوردن است.
آقای دانشگر در ادامه به مباحث مطروحه در شش شبی که سخنرانی دارد ،اشاره کرد.
«ماهیت شناسی عاشورا؛ اصلاح طلبی یا راه دیگر که در شب نخست به بجث درباره آن پرداخت.
«مکانیزمهای اصلاح در اسلام چه هستند و چه راهکارهایی برای اصلاح اندیشیده شده است» در شب دوم(۱۶سپتامبر)
«ابعاد ودامنه اصلاح و شرح مانیفست عملی سید الشهداء» در شب سوم(۱۷ سپتامبر)
«لوازم اصلاح» در شب چهارم (۱۸ سپتامبر)
«پشتوانه های تئوریک اصلاح در آیینه تفکر امام حسین(ع)» در شب پنجم(۱۹ سپتامبر)
«سنجههای اصلاحطلبی و محکزدن مدعیات اصلاحگری» در شب ششم(۲۰ سپتامبر)
همه توضیحات ...