شرح مراحل بیمه باربری

AradBranding.com
AradBranding.com
در این مقاله قصد داریم در مورد بیمه و ریسک در تجارت صحبت کنیم تا آرادی ها و تاجران عزیز از این مطالب مفید استفاده کنند .کلاس ...
در این مقاله قصد داریم در مورد بیمه و ریسک در تجارت صحبت کنیم تا آرادی ها و تاجران عزیز از این مطالب مفید استفاده کنند .
کلاس آنلاین دکتر علوی ۱۲ آبان
در جلسه قبل هم توضیح دادیم که وقتی کشتی به اسکله می چسبد، مقامات بندری کشتی را چک می کنند، انبارهای آن را بررسی می کنند، انبارهای کشتی باید برای بارگیری پاس شوند و وقتی انبارهای کشتی پاس می شوند کاپیتان کشتی یک سرتیفیکتی می گیرد و این سرتیفیکت در واقع به خلبان اجازه می دهد که بارگیری را شروع کند و به این معنی است که ما انبارهای شما را برای بارگیری قبول کردیم و شما می توانید بارگیری را شروع کنید.
ما کاپیتان ها برای آوردن کشتی به بندر و آماده کردن آن بسیار زحمت می کشیم، مخصوصاً اگر بارهای ما بارهای غذایی باشند مثل گندم، جو، ذرت و …، در واقع به خاطر سلامتی بار، افراد کشتی بسیار زحمت می کشند، زحمت های فراوان و شبانه‌ روزی، تا انبار این کشتی پاس شود و بتواند بارگیری را با موفقیت انجام دهد.
پاس نشدن انبارهای کشتی
بعضی موقع ها وقتی کشتی به اسکله می چسبد و بنادر می ‌آیند انبارها را چک‌ می کنند، مثلاً می‌ گویند کاپیتان ما انبارهای شما را قبول نداریم، اینجا یک داستان دیگر شروع می شود، مشکلی که ما داریم این است که انبارها را کاپیتان با توجه به تجربه خودش و با توجه به اینکه این بار می ‌خواهد زده شود، برای آن بار آماده کرده است ولی بعضی موقع ها مشکلاتی پیش می آید و این انبارها پاس نمی شوند.
اگر مشل انبار جزیی باشد
اگر انبار پاس نشود به کاپیتان می ‌گویند که مثلاً انبار 3 یا انبار ۵ شما مشکل دارد و مشکلش هم این است و باید حل شود، حالا اگر یک یا دو تا انبار باشند و یا آن مشکلی که وجود دارد جزئی باشد، کاپیتان سعی می‌ کند که بارگیری را اگر اجازه دادند از انباری که مشکل ندارد شروع کند و در عرض چند ساعت مشکل را از انبارهای دیگر برطرف کند، مثلاً می ‌گویند کاپیتان این انبار به جارو احتیاج دارد و ما آن را جارو می کنیم یا می ‌گویند لکه روغنی جا مانده که آن را تمیز می کنیم.


حق بیمه :
عوامل موثر در تعیین حق بیمه باربری:
• وسیله حمل
• نوع محموله
• مقصد حمل
• نوع اینکوترمز
• نوع خطرات درخواستی


وظیفه تاجر یا صاحب کالا در ارائه اطلاعات به بیمه گر :
تاجر موظف است کلیه اطلاعات راجع به حمل کالا شامل موارد ذیل را به شرکت بیمه اعلام نماید:
1. مشخصات کامل کالا
2. تعداد دفعات حمل کالا


3. مشخصات وسیله حمل کالا ( یا وسائل حمل در صورت حمل و نقل ترکیبی).
4. حداکثر ارزش کالا در هر حمل
5. تاریخ حرکت کالا
6. بهای هر قسمت از محموله بیمه شده قبل یا بلافاصله بعد از حمل .
7. حداکثر ارزش کالا قبل از ورود وسیله حمل به مقصد را به بیمه گر اعلام نماید .




C11 هزینه زیان نجات + + +
C12 هزینه نجات + + +
C13 مسئولیت متقابل در تصادم + + +
C14 هزینه حمل + + +
C15 زیان کلی + + +
C16 هزینه جلوگیری از خسارت و به حداقل رساندن آن + + +




ردیف خطرات تحت پوشش کلوز B ( مازاد بر کلوز C) C B A
B1 زلزله ، آتشفشان ، صاعقه – + +
B2 شسته شدن کالا از روی عرشه – + +
B3 ورود آب دریا ، رودخانه به کشتی ، محموله ، کانتینر – + +
B4 ورود آب دریا ، دریاچه ، رودخانه به وسیله حمل زمینی لیفت وان یا محل نگه داری کالا – + +
B5 زیان کلی هر بسته در کشتی – + +
B6 زیان کلی هر بسته بر اثر افتادن هنگام بارگیری یا تخلیه از بار کشتی – + +
C5 واژگون شدن کشتی + + +
C6 واژگون شدن یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی + + +


ردیف خطرات تحت پوشش کلوز a ( مازاد بر کلوز B) C B A
A1 خسارت های ناشی از فعل یا تقصیر اشخاص ثالث – – +
A2 خسارت هی ناشی از باران ، آفتاب ، دم – – +
A3 خسارت های ناشی از عمل کارکنان کشتی – – +
A4 سرقت ، عدم تحویل ، ساییدگی و زنگ زدگی – – +
C7 تصادف یا برخورد کشتی با هر جسم خارجی + + +
C8 تخلیه کالا در بندر پناه + + +
C9 زیان همگانی + + +
C10 به دریا ریختن کالا در بندر پناه + + +


مقایسه خطرات تحت پوشش : A , B , C
ردیف خطرات تحت پوشش کلوز c C B A
C1 آتش سوزی + + +
C2 انفجار + + +
C3 زمین گیر شدن کشتی + + +
C4 غرق شدن کشتی + + +


A5 لب پریدگی ، کج شدن ، خراشیدگی ، ضربه دیدگی – – +
A6 ترک برداشتن ، نشت، شکست ، خسارت ناشی از چنکک – – +
A7 دله دزدی ، ریزش ، کسری ، کرم زدگی ، حشره زدگی و … – – +
A8 روغن زدگی ، به گل آلوده شدن ، به رنگ یا اسید آلوده شدن – – +
A9 کالای مجاور (بو گرفتن ، برخورد ، آلودگی ) – – +
A10 طوفان ، راه زنی دریایی – – +


استثناعات کلوزهای سه گانه بیمه باربری :
• تلف شدن ، آسیب دیدن ، یا هزینه در اثر ایجاد خسارت عمدی توسط بیمه گذار
• نشت و ریزش عادی ، کسری عادی وزن یا حجم یا فرسودگی عادی مورد بیمه
• تلف شدن ، آسیب یا هزینه در اثر نامناسب بودن یا کافی نبودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه


• تلف شدن ، آسیب یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه
• تلف شدن ، آسیب یا هزینه ای که که علت آن تاخیر باشد ، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد.
• تلف شدن ، آسیب یا هزینه ای که در اثر ورشکستگی مالکان ، مدیران ، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی به وجود آمده باشد .
• تلف شدن ، آسیب یا هزینه ای ناشی از کاربرد ، هر نوع صلاح یا وسیله ای که با انرژی اتمی یا شکست هسته ای یا واکنش مشابه دیگر با نیرو یا ماده رادیو اکتیو باشد .




ادامه در :


https://aradbranding.com/what-is-frei...

همه توضیحات ...