نقد فیلم مادام وب | Madame Web 2024

onefilmonelife | یک فیلم، یک زندگی
onefilmonelife | یک فیلم، یک زندگی
از ابرقهرمان‌های استودیویی کاریکاتوری بیش نمانده نام  انگلیسی: Madame Web نام فارسی: مادام وب محصول ...
از ابرقهرمان‌های استودیویی کاریکاتوری بیش نمانده

نام  انگلیسی: Madame Web

نام فارسی: مادام وب

محصول: ۲۰۲۴ – ایالات متحده

ژانر: ابرقهرمانی، هیجان‌انگیز، اکشن

امتیاز: ۰ از ۴

مصطفی ملکی

در داستان لباس پادشاه در نهایت یک کودک بود که به عریانی او اشاره‌ی مستقیم کرد و مردم را از نشئگی بیرون آورد و در نهایت پادشاه مورد تمسخر عام و خاص قرار گرفت. در امپراتوری دو دهه‌ی اخیر ابرقهرمانی‌ها شاهد دنیای مضحکی بودیم که از همان ابتدا هم ارزش چندانی در سینما نداشت و جز در معدود مواردی که یک فیلمساز روایت خود را بر این دنیاها غالب می‌کرد، چیزی جز شلنگ‌تخته‌انداختن‌های رابرت داونی جونیور و دوستان در انتقامجویان و لیگ عدالت روی پرده‌ی سینما خودنمایی نمی‌کرد. اما ابرکمپانی‌ها به‌خوبی و از طریق تمام ملزومات تبلیغاتی مخاطب نوجوان و تازه‌جوان خود را نشئه کرده بودند و هر سال در گیشه‌ها می‌درخشیدند و چندین برابر هزینه‌ی آثار بعدی را کاسب می‌شدند. طی چند سال اخیر این دمل چرکین در سینما بالاخره ترکیده است و هر از گاهی و با فاصله‌ی زمانی کوتاه فیلمسازان و بازیگرانی که زمانی به‌خاطر فقط پول و نه چیز دیگری وارد این پروژه‌ها شده بودند خود را پشیمان از این انتخاب‌ها فریاد می‌زدند. حال با اثر جدید دیگری در دنیای مارول با نام «مادام وب» مواجه هستیم.

مادام وب مانند بسیاری دیگر از آثار سینمای ابرقهرمانی به‌هیچ‌عنوان ارزش سینمایی ندارد. اما در این فیلم شاهد هستیم که گاهی جرقه‌هایی از یک اثر ماجراجویی زده می‌شود و به‌سرعت تاریکی بی‌روایتی آن را در بر می‌گیرد. «سی.جی کلارکسن» جدیدترین قربانی این دنیای زنگ‌زده است. او سعی دارد روایت را از سال ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۳ در نظر مخاطب جلوه کند و از این طریق پلی را میان زمان حال در روایت و زمان گذشته برقرار کند. اما «کَسی» به‌عنوان کاراکتر اول این روایت دچار نوعی خلأ در میان این بازه‌ی زمانی است و کارگردان او را حتی برای لحظه‌ای و از طریق برش‌های مستقیم و تک‌نماها به دنیای کنونی نمی‌رساند. خانم کلارکسن دائم سعی دارد شیوه‌‌ی ظهور کاراکتر ابرقهرمان خود را تصویر کند، اما در این مسیر روایت‌اش عقیم است و نمی‌تواند کاراکتر «کَسی»‌ را شخصیت‌پردازی نکند. تندخویی، بی‌علاقه بودن او به ایجاد روابط اجتماعی و تک‌بعدی‌بودن‌اش در بسیاری از مقولات فقط از زبان خود کاراکتر و دیگران فریاد دزده می‌شود و مخاطب در این بین هیچ روایتی را شاهد نیست. خانم کلارکسن در اثر خود حتی پلان‌بندی لوکیشن را نیز در دکوپاژی بسیار مضحک طراحی کرده است. به صحنه‌ی تصادف کامیون با ماشین امداد توجه کنید. زمانی که دوربین از طریق یک های‌انگل این پلان را مقابل چشم مخاطب قرار می‌دهد، به‌راحتی می‌توان تصنعی و بی‌هدف بودن این سکانس را در ذهن تصور کرد. مخاطب کنونی سینما زمانی که در برابر چنین فاجعه‌ای قرار می‌گیرد، لاجرم خود را از اثر دور می‌کند و شاید حتی دیگر مایل به تماشای ادامه‌ی فیلم هم نباشد.

روایت خانم کلارکسن به‌راحتی می‌توانست تبدیل به یک اثر ماجراجویی شود و از طریق کاراکتر اصلی مخاطب سینمای سرگرمی را دچار هیجانی از جنس «ایندیانا جونز» کند. اما چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و روایت باز هم مانند بسیاری از هم‌کیشان خود به‌سوی شلنگ‌تخته‌انداختن بازیگرانی پیش می‌رود که هیچ تجربه‌‌ای در دنیای ماجراجویی و اکشن ندارند. فیلم «مادام وب»‌ گروتسک و طنز تلخ دنیای مارول و دی‌سی پس از دو دهه تسخیر گیشه و تشکیل امپراتوری مضحک‌اشان است.



#cinema #filmreview #سینما #فیلم #نقد_فیلم #فیلمهای_2024 #madameweb


لینک حمایت از کانال:

حامی باش: https://hamibash.com/supportus/tippers

ما را در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم دنبال کنید

اینستاگرام: Instagram: onefilmonelife

تلگرام: https://t.me/OnefilmOnelife

توئیتر: Twitter: OnefilmOnelife

همه توضیحات ...