چرا کودکی مرحله بسیار مهمی از زندگی است؟ نظریات اریک فروم در مورد رشد فرد در کودکی را می شنویم 🎧🎙️

Risheh Media
Risheh Media
699 بار بازدید - 4 سال پیش - پادکست روانشناسی🎙️🎧👤روان شناسی شخصیت_در دوران
پادکست روانشناسی🎙️🎧👤
روان شناسی شخصیت_در دوران کودکی
در این برنامه به سوالات زیر پاسخ میدهیم
نظر اریک فروم در مورد رشد فرد در کودکی چیست؟
مکانیزم‌های روانی رشد برای بازیابی امنیت کودک کدامند؟
سه نوع رابطه والدین-فرزندی کدامند؟
رفتارهای خود آزارانه و دیگر آزاری ناشی از چیست؟
مکانیزم ترک و ویران سازی چیست؟
مطلوب ترین حالت رابطه متقابل چیست؟
نظر اریک فروم در مورد رشد شخصیت چیست؟
اریک فروم (زادهٔ ۲۳ مارس ۱۹۰۰ – درگذشته ۱۸ مارس ۱۹۸۰) روان‌کاو، جامعه‌شناس آمریکایی-آلمانی‌تبار، روان‌شناس اجتماعی بلند آوازهٔ مکتب فرانکفورت و همچنین یک سوسیال دموکرات و از برجسته‌ترین فیلسوفان مکتب اومانیستی است. او در آثارش کوشید تا ارتباط متقابل روان‌شناسی و جامعه را شرح دهد و معتقد بود که با به‌کار بستن اصول روانکاوی، به عنوان علاج مشکلات و بیماری‌های فرهنگیِ بشر، راهی به سوی تحقّق یک «جامعهٔ معقول» و متعادل از لحاظ روانی خواهد یافت
اریک فروم بر این اعتقاد بود که رشد فرد در کودکی موازی با الگوی رشد و تحول بشریت است. به یک معنی، می توان گفت
تاریخ هرگونه حیوانی در کودکی هر فردی از آنگونه، تکرار می شود
کودک، ضمن رشد کردن، به تدریج استقلال و آزادی بیشتری به دست می آورد. در عین حال هرچه کودک به پیوندهای اولیه با مادر خود کمتر متکی می شود، از احساس امنیت او کاسته می شود
یک نوزاد از استقلال و آزادی چیزی نمی داند، اما از روابط وابستگی خود به مادر احساس امنیت می کند


پادکستهای جذاب و شنیدنی ریشه را از لینکهای زیر دنبال کنید:

پادکست ویژه امیرکبیر_آشنایی با خدمات و اقدامات ارزنده امیرکبیر:
امیرکبیر_آشنایی با خدمات و اقدامات ار...

چرا تحصیل کرده ها کارآمد نیستند؟_دکتر محمود سریع القلم:
چرا تحصیل کرده ها کارآمد نیستند؟مهمتر...

چرا موفق نمی شوید؟ دلایل عدم موفقیت اکثر انسانها چیست؟:
چرا موفق نمی شوید؟ دلایل عدم موفقیت ب...

پادکست خرده عادتها:
قدرت شگفت انگیز خرده عادتها_پادکستی ب...

پادکست کلمه ها می جنگند:
کلمه‌ها می‌جنگند_محمد فاضلی
به نظر فروم، با فرایند رشد همواره مقداری جدایی و درماندگی همراه است و کودک می کوشد تا احساس امنیت خود را از طریق برقراری دوباره پیوندها به نحوی به دست آورد
برای این منظور، کودک می کوشد تا آزادیهای فزاینده خود را با استفاده از چند مکانیزم مشابه با مکانیزمهای اقتدارطلبی، ویران سازی و همنوایی بلا اراده، بگریزد

اینکه کودک کدامیک از مکانیزمها را به کار گیرد بوسيله نوع رابطه والدین و فرزندان تعیین می شود

اریک فروم سه نوع رابطه متقابل و فرض می کند
یک: رابطه همزیستی دو: رابطه ترک و ویران سازی
سه: رابطه عشق.
در رابطه همزیستی، شخص هیچگاه به یک حالت استقلال نمی رسد
بلکه با جزئی از کس دیگر شدن از تنهایی و عدم امنیت می گریزد و با بلعیدن دیگری یا بلعیده شدن به وسيله دیگری به این یکی شدن می رسد
رفتارهای خود آزارانه از بلعیده شدن ناشی می شود. کودک به طور کامل به والدین خود وابسته می شود و از نفس خود به کلی چشم پوشی می کند
دیگر آزاری از وضعیت عكس يعني بلعیدن برمی خیزد
در این وضعیت والدین کل اختیارات را با تسلیم شدن به خواسته های کودک درباره هر موضوعی به او می دهند
کودک امنیت خاطر را با بهره کشی از والدین و رقصاندن آنها به هر ساز خود به دست می آورد
اما به هرحال هر دو وضعيت (یعنی بلعیده شدن یا بلعیدن) روابطی صمیمی و نزدیک را سبب می شود
کودک برای احساس امنیت خود واقعا به والدین نیاز دارد
مکانیزم ترک و ویران سازی، با فاصله گرفتن و جدایی از دیگران مشخص می شود. طبق نظر اریک فروم ، ترک و ویران سازی هر دو صورتهای منفعل و فعال یک نوع وابسته بودن به والدین است. اینکه رفتار کودک کدام صورت را پیدا کند بستگی به رفتار والدین دارد. به عنوان مثال
والدینی که نسبت به کودک ویرانگرانه عمل میکنند، یعنی بکوشند، او را مادون خود قرار دهند یا او را نادیده بگیرند، باعث می شوند که کودک از آنان فاصله بگیرد
مکانیزم سوم، یعنی عشق
عشق مطلوبترین صورت رابطه والدین _ فرزندی است
در این نوع رابطه والدین بیشترین فرصتها را برای کودک فراهم می کنند تا با احترام گذاشتن و ایجاد تعادل مناسب بین امنیت و مسئوليت، نفس خود را رشد و توسعه بدهد. در نتیجه کودک احساس نیاز کمی به گريز از آزادی فزاینده پیدا می کند و قادر است خود و دیگران را دوست بدارد
فروم با فروید در این زمینه هم عقیده بود که پنج سال اول زندگی در رشد شخصیت اهمیت فوق العاده ای دارد، اما او معتقد نبود که شخصیت کودک تا سن پنج سالگی به شکلی استوار و ثابت در می آید بلکه، به اعتقاد فروم، رویدادهای بعدی زندگی میتوانند
در تحت تأثیر قراردادن شخصیت، به همان اندازه رویدادهای پنج سال اول زندگی مهم باشند
او نیز مانند فرويد به اهمیت خانواده به عنوان نماینده جامعه در زندگی کودک معترف بود. به نظر او از طریق خانواده است که کودک منش و شخصیت خود و راهکارهای سازگار شدن با جامعه را یاد می گیرد. فروم احساس می کرد که هر چند که در میان خانواده ها تفاوتهای زیادی وجود دارد اما بیشتر مردمان یک فرهنگ دارای مش ها و شخصیت های اجتماعی مشابهی هستند
منظور از منش اجتماعی مجموعه ای از آداب و باورهای مشترک که شیوه های مناسب رفتار در آن فرهنگ را تعیین می کند، است
کودک این منش اجتماعی و همچنین منش فردی خود را بر اثر تعامل با والدین به اضافه موهبتهای ژنتیکی خود، پیدا می کند

بسیار سپاسگزاریم از اینکه ریشه مدیا را حمایت می کنید
ریشه هایت را با آموزش بساز 🧬📚🎓
پایان
#رفتار_کودک
#روانشناسی_شخصیت
#رابطه_والدین_فرزندی

▶️👁️‍🗨️ در تلگرام ریشه مدیا را دنبال کنید 🙏🎓🌹
https://t.me/Risheh_Media

#Erich_Fromm
Welcome_to_Risheh_Media_By_Ebrahim_Eidi_Nasiri
به_کانال_آموزشی_ریشه_کاری_از_ابراهیم_عیدی_نصیری_خوش_آمدید
4 سال پیش در تاریخ 1399/08/30 منتشر شده است.
699 بـار بازدید شده
... بیشتر