فصل فلسفه و هنر- نشست سوم: پست مدرنیسم در سینما

Agora Philosophical Forum
Agora Philosophical Forum
این نشست در تاریخ 11 مه 2019 در انجمن فلسفی آگورا برگزار شد. اکنون با ادیت دوباره ی ویدئوی ضبط شده و حذف سوال های شرکت کنندگان ب ...
این نشست در تاریخ 11 مه 2019 در انجمن فلسفی آگورا برگزار شد. اکنون با ادیت دوباره ی ویدئوی ضبط شده و حذف سوال های شرکت کنندگان به علت کیفیت پایین صدا مجددا بارگذاری شد


حسین معززی‌نیا نویسنده، منتقد و مدرس سینماست. او از سال ۱۳۷۱ فعالیتش در  مطبوعات سینمایی ایران را آغاز کرده و به‌عنوان نویسنده یا دبیر سرویس با  نشریات متعددی همکاری کرده، از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ هم سردبیری یک ماهنامه‌ی  سینمایی به نام ۲۴ را بر عهده داشته است. علاوه بر این، از سال ۱۳۷۵ کار  تدریس مبانی نقد فیلم و تاریخ سینما را در مراکز مختلف آموزشی بر عهده  داشته که در دو سال گذشته این فعالیت را در شهر تورنتو نیز ادامه می‌دهد.  از معززی‌نیا ۵ کتاب سینمایی نیز منتشر شده. او کارگردانی و تدوین تعدادی  برنامه‌ی تلویزیونی و فیلم مستند را بر عهده داشته و در هیئت داوری یا هیئت  انتخاب تعدادی از جشنواره‌های سینمایی هم عضویت داشته است
برای دیدن فعالیت های دیگر حسین معززی نیا می توانید به صفحه ی فیس بوک ایشان یا کانال تلگرام بروید  


پست‌مدرنیسم در سینما: ‌از ظهور تا امروز
برای صحبت درباره‌ی نقاط تلاقی سینما و فلسفه، می‌توان مقاطع تاریخی متفاوتی را در نظر گرفت: از رسوخ ایده‌های فیلسوفان آلمانی در مکتب اکسپرسیونیسم که در دهه‌ی ۱۹۲۰ جان گرفت تا تأثیر اگزیستانسیالیسم بر موج نوی فرانسه در دهه‌ی ۱۹۶۰. اما بد نیست روی ارتباط سینما و پست‌مدرنیسم مکث کنیم که بحثی است فراگیرتر و گرچه نقطه‌ی عطف‌اش ابتدای دهه‌ی ۱۹۹۰ است، اما ریشه‌های کهن‌تر دارد و ما را وادار می‌کند بحث‌مان را از ظهور جنبش سوررئالیسم در هنر آغاز کنیم
عناوین بحث به این ترتیب خواهد بود
ـ پست‌مدرنیسم را چگونه تعریف می‌کنیم؟ آیا یک جها‌ن‌‌بینی مطلقاً جدید است که پس از ضعیف‌شدن مدرنیسم سربرمی‌آورد؟
ـ از چه مقطعی بازتاب این ایده را در فرهنگ عمومی مشاهده می‌کنیم؟
ـ پست‌مدرنیسم چه تأثیری بر فرهنگ عمومی دنیا و خصوصاً رسانه‌ها باقی می‌گذارد؟
ـ تأثیر پست‌مدرنیسم بر سینما: حمله به هر نوع نگرش كلان، هجو پي در پي، ارجاع به خود، بذله‌گويي افسارگسيخته، زوال هر نوع یقین و ايمان ترديدناپذير، رد تمايز سنتي ميان هنر والا و هنر مبتذل، گرايش به روايت غيرخطي، علاقه به تلفیق ژانرها و غیره


پرسش‌های قابل طرح پس از عرضه‌ی بحث
ـ آیا ظهور پست‌مدرنیسم باعث اعتلای اندیشه در سینما شد یا مضامین سینمایی را نازل‌تر کرد؟
ـ آیا این جریان امروز با همان قوت در تولیدات سینمایی حضور دارد؟


همچنین فیلم های زیر نمونه هایی از فیلم های پست مدرن هستند که به آشنایی بیشتر با موضوع کمک می کنند
Blue  Velvet (1986), Barton Fink (1991), Bram Stoker's Dracula (1992),  Reservoir Dogs (1992), Batman Returns (1992), Basic Instinct (1992),  Pulp Fiction (1994), Scream (1996), Lost Highway (1997)

همه توضیحات ...