دانلود رساله مدرسه ابتدایی

53 بازدید
بیشتر
rahim moradi
rahim moradi
برای دانلود رساله مدرسه ابتدایی روی لینک کلیک کنید ...
برای دانلود رساله مدرسه ابتدایی روی لینک کلیک کنید http://hdaneshjoo.ir/elementary-school/
مقدمه
فضاهای معماری، پدیده های کالبدی هستند که بسیاری از خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و تمدن یک جامعه را بازتاب می دهند. اکثریت عظیمی از فضاهای سنتی بر اساس انطباق نیازهای انسانی و شرایط محیطی و طبیعی ساخته شده اند.معماری سنتی ضمن انطباق دقیق با شرایط اقلیمی و استفاده از امکانات و انرژی های موجود در محیط و همچنین ایجاد رابطه ای معتدل بین انسان،طبیعت و معماری، الگوهای جالبی را به عنوان فضای زیست ارائه می دهد. تفکر معماری سنتی و بومی با ارزش دادن به انسان و تلقی نمودن به او به عنوان موجودی زنده،متحرک و متفکر و نیازمند به طبیعت و شرایط مناسب زیست،و همچنین شناخت دقیق طیبعت محیط و تغییر تنوع آن در طول سال و ساعات مختلف شبانه روز به خلق و ساخت فضاهای کالبدی مناسب در حد امکانات زمان دست یافته است. از این رو شناخت این معماری از اهمی ویژه ای برخوردار است.
لوئی كان  Louis I Kahn واژه مدرسه را چنین تعریف می¬كند:
"تمام مكان¬هایی كه انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری، از آنها استفاده می¬كند مدرسه نام دارد و این مكان¬ها، تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی¬باشند بلكه برای فهم و ادراك دلایل وجود هر چیز و مناسبت¬های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار می¬گیرند."
به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، معماری با قدمتی به اندازه تاریخ انسان، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ، نقش اساسی در شكل¬گیری و تكامل بشر بر عهده دارد. در این میان، معماری فضاهای آموزشی كه دوره زمانی نسبتا طولانی¬تری از عمر انسان¬ها را در خود جای می¬دهند، سهم بسزایی در این روند دارند. چراكه ویژگی¬های خاص محیطی متاثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر نور، رنگ و ...، به¬ویژه تاثیر فضای آموزشی بر كیفیت آموزش و رفتار دانش¬آموزان و معلمان، سبب رابطه¬ای بسیار تنگاتنگ میان معماری و آموزش شده است. والتر گروپیوس در این مورد می¬گوید: "اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه¬ای ثمربخش برای نسل آینده باشد، محیط و ساختمان¬هایش می¬بایست خلاقه باشند، نه تقلید شده. محیطی محرك برای آزادكردن اندیشه و بیان خلاقه، به همان اندازه روش تدریس دارای اهمیت است."

گروه معماری Future Systems كه در سال 1979 توسط Jan Kaplickyو Amanda Levete شكل گرفته است و در طرح¬های خود عمدتا رویكردی تكنولوژیكی همراه با نگاهی به طبیعت را دنبال می-كنند، پروژه¬ای تحت عنوان World Classrooms را در راستای ایجاد شرایط محیطی جدیدی برای آموزش و یادگیری، فارغ از پیچیدگی¬های سنتی مراكز آموزشی و مدارس، طراحی نموده¬اند. آنها معتقدند كه: "كیفیت محیطی كه فرد در آن آموزش می¬بیند یعنی عواملی چون فضا، رنگ، نور و صدا، و میزان لذت وی از آن فضا، بر كیفیت یادگیری موثر است."
همچین آنها در خصوص رویكردشان در طراحی World Classrooms می¬گویند:
"به نظر ما كلاس¬های آینده در ضمن اینكه می¬بایست برای دانش¬آموزان محیطی آرام و راحت باشند، باید به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف، می¬بایست طرح (فضای آموزشی) قادر باشد خود را با انواع شیوه¬های آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی، نقش سنتی استاد ـ شاگردی را نیز به چالش می¬كشد و موجب ایجاد انگیزه برای اندیشه¬های خلاقانه و فراهم آوردن تجربه¬های جدیدی برای همه دست اندركاران امر آموزش می¬شود."
هركدام از این واحدهای آموزشی كپسول¬مانند (school-capsules)، با مساحت 100 مترمربع و به همراه امكانات لازم برای یك فضای آموزشی با گنجایش حداكثر 30 نفر دانش¬آموز طراحی شده¬اند. پوسته بیرونی طرح از جنس GRP (Glass Reinforced Plastic) می¬باشد كه با استفاده از طرح¬های دانش¬آموزان هر واحد، روی پوسته طراحی و نقاشی می¬شود. تاكنون دو نمونه از این واحد آموزشی، یكی برای دوره ابتدایی و دیگری برای دوره دبیرستان درRichmond اجرا شده¬اند

همه توضیحات ...