دانلود رساله مدرسه ابتدایی
برای دانلود رساله مدرسه ابتدایی روی لینک کلیک کنید http://hdaneshjoo.ir/elementary-school/
مقدمه
فضاهای معماری، پدیده های کالبدی هستند که بسیاری از خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و تمدن یک جامعه را بازتاب می دهند. اکثریت عظیمی از فضاهای سنتی بر اساس انطباق نیازهای انسانی و شرایط محیطی و طبیعی ساخته شده اند.معماری سنتی ضمن انطباق دقیق با شرایط اقلیمی و استفاده از امکانات و انرژی های موجود در محیط و همچنین ایجاد رابطه ای معتدل بین انسان،طبیعت و معماری، الگوهای جالبی را به عنوان فضای زیست ارائه می دهد. تفکر معماری سنتی و بومی با ارزش دادن به انسان و تلقی نمودن به او به عنوان موجودی زنده،متحرک و متفکر و نیازمند به طبیعت و شرایط مناسب زیست،و همچنین شناخت دقیق طیبعت محیط و تغییر تنوع آن در طول سال و ساعات مختلف شبانه روز به خلق و ساخت فضاهای کالبدی مناسب در حد امکانات زمان دست یافته است. از این رو شناخت این معماری از اهمی ویژه ای برخوردار است.
لوئی كان Louis I Kahn واژه مدرسه را چنین تعریف می¬كند:
"تمام مكان¬هایی كه انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری، از آنها استفاده می¬كند مدرسه نام دارد و این مكان¬ها، تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی¬باشند بلكه برای فهم و ادراك دلایل وجود هر چیز و مناسبت¬های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار می¬گیرند."
به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، معماری با قدمتی به اندازه تاریخ انسان، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ، نقش اساسی در شكل¬گیری و تكامل بشر بر عهده دارد. در این میان، معماری فضاهای آموزشی كه دوره زمانی نسبتا طولانی¬تری از عمر انسان¬ها را در خود جای می¬دهند، سهم بسزایی در این روند دارند. چراكه ویژگی¬های خاص محیطی متاثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر نور، رنگ و ...، به¬ویژه تاثیر فضای آموزشی بر كیفیت آموزش و رفتار دانش¬آموزان و معلمان، سبب رابطه¬ای بسیار تنگاتنگ میان معماری و آموزش شده است. والتر گروپیوس در این مورد می¬گوید: "اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه¬ای ثمربخش برای نسل آینده باشد، محیط و ساختمان¬هایش می¬بایست خلاقه باشند، نه تقلید شده. محیطی محرك برای آزادكردن اندیشه و بیان خلاقه، به همان اندازه روش تدریس دارای اهمیت است."
گروه معماری Future Systems كه در سال 1979 توسط Jan Kaplickyو Amanda Levete شكل گرفته است و در طرح¬های خود عمدتا رویكردی تكنولوژیكی همراه با نگاهی به طبیعت را دنبال می-كنند، پروژه¬ای تحت عنوان World Classrooms را در راستای ایجاد شرایط محیطی جدیدی برای آموزش و یادگیری، فارغ از پیچیدگی¬های سنتی مراكز آموزشی و مدارس، طراحی نموده¬اند. آنها معتقدند كه: "كیفیت محیطی كه فرد در آن آموزش می¬بیند یعنی عواملی چون فضا، رنگ، نور و صدا، و میزان لذت وی از آن فضا، بر كیفیت یادگیری موثر است."
همچین آنها در خصوص رویكردشان در طراحی World Classrooms می¬گویند:
"به نظر ما كلاس¬های آینده در ضمن اینكه می¬بایست برای دانش¬آموزان محیطی آرام و راحت باشند، باید به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف، می¬بایست طرح (فضای آموزشی) قادر باشد خود را با انواع شیوه¬های آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی، نقش سنتی استاد ـ شاگردی را نیز به چالش می¬كشد و موجب ایجاد انگیزه برای اندیشه¬های خلاقانه و فراهم آوردن تجربه¬های جدیدی برای همه دست اندركاران امر آموزش می¬شود."
هركدام از این واحدهای آموزشی كپسول¬مانند (school-capsules)، با مساحت 100 مترمربع و به همراه امكانات لازم برای یك فضای آموزشی با گنجایش حداكثر 30 نفر دانش¬آموز طراحی شده¬اند. پوسته بیرونی طرح از جنس GRP (Glass Reinforced Plastic) می¬باشد كه با استفاده از طرح¬های دانش¬آموزان هر واحد، روی پوسته طراحی و نقاشی می¬شود. تاكنون دو نمونه از این واحد آموزشی، یكی برای دوره ابتدایی و دیگری برای دوره دبیرستان درRichmond اجرا شده¬اند
مقدمه
فضاهای معماری، پدیده های کالبدی هستند که بسیاری از خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و تمدن یک جامعه را بازتاب می دهند. اکثریت عظیمی از فضاهای سنتی بر اساس انطباق نیازهای انسانی و شرایط محیطی و طبیعی ساخته شده اند.معماری سنتی ضمن انطباق دقیق با شرایط اقلیمی و استفاده از امکانات و انرژی های موجود در محیط و همچنین ایجاد رابطه ای معتدل بین انسان،طبیعت و معماری، الگوهای جالبی را به عنوان فضای زیست ارائه می دهد. تفکر معماری سنتی و بومی با ارزش دادن به انسان و تلقی نمودن به او به عنوان موجودی زنده،متحرک و متفکر و نیازمند به طبیعت و شرایط مناسب زیست،و همچنین شناخت دقیق طیبعت محیط و تغییر تنوع آن در طول سال و ساعات مختلف شبانه روز به خلق و ساخت فضاهای کالبدی مناسب در حد امکانات زمان دست یافته است. از این رو شناخت این معماری از اهمی ویژه ای برخوردار است.
لوئی كان Louis I Kahn واژه مدرسه را چنین تعریف می¬كند:
"تمام مكان¬هایی كه انسان برای تامین خواسته خود در فراگیری، از آنها استفاده می¬كند مدرسه نام دارد و این مكان¬ها، تنها برای یادگیری و آموختن عقاید و نظریات نمی¬باشند بلكه برای فهم و ادراك دلایل وجود هر چیز و مناسبت¬های دو جانبه و روابط بین انسان و طبیعت نیز مورد استفاده قرار می¬گیرند."
به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان، معماری با قدمتی به اندازه تاریخ انسان، به عنوان بخش مهمی از فرهنگ، نقش اساسی در شكل¬گیری و تكامل بشر بر عهده دارد. در این میان، معماری فضاهای آموزشی كه دوره زمانی نسبتا طولانی¬تری از عمر انسان¬ها را در خود جای می¬دهند، سهم بسزایی در این روند دارند. چراكه ویژگی¬های خاص محیطی متاثر از هر دو مقوله معماری و آموزش نظیر نور، رنگ و ...، به¬ویژه تاثیر فضای آموزشی بر كیفیت آموزش و رفتار دانش¬آموزان و معلمان، سبب رابطه¬ای بسیار تنگاتنگ میان معماری و آموزش شده است. والتر گروپیوس در این مورد می¬گوید: "اگر محیط آموزشی بخواهد زمینه¬ای ثمربخش برای نسل آینده باشد، محیط و ساختمان¬هایش می¬بایست خلاقه باشند، نه تقلید شده. محیطی محرك برای آزادكردن اندیشه و بیان خلاقه، به همان اندازه روش تدریس دارای اهمیت است."
گروه معماری Future Systems كه در سال 1979 توسط Jan Kaplickyو Amanda Levete شكل گرفته است و در طرح¬های خود عمدتا رویكردی تكنولوژیكی همراه با نگاهی به طبیعت را دنبال می-كنند، پروژه¬ای تحت عنوان World Classrooms را در راستای ایجاد شرایط محیطی جدیدی برای آموزش و یادگیری، فارغ از پیچیدگی¬های سنتی مراكز آموزشی و مدارس، طراحی نموده¬اند. آنها معتقدند كه: "كیفیت محیطی كه فرد در آن آموزش می¬بیند یعنی عواملی چون فضا، رنگ، نور و صدا، و میزان لذت وی از آن فضا، بر كیفیت یادگیری موثر است."
همچین آنها در خصوص رویكردشان در طراحی World Classrooms می¬گویند:
"به نظر ما كلاس¬های آینده در ضمن اینكه می¬بایست برای دانش¬آموزان محیطی آرام و راحت باشند، باید به آنها اجازه یادگیری به شیوه خود را نیز بدهد. برای رسیدن به این هدف، می¬بایست طرح (فضای آموزشی) قادر باشد خود را با انواع شیوه¬های آموزشی وفق دهد. مسلما چنین محیط آموزشی، نقش سنتی استاد ـ شاگردی را نیز به چالش می¬كشد و موجب ایجاد انگیزه برای اندیشه¬های خلاقانه و فراهم آوردن تجربه¬های جدیدی برای همه دست اندركاران امر آموزش می¬شود."
هركدام از این واحدهای آموزشی كپسول¬مانند (school-capsules)، با مساحت 100 مترمربع و به همراه امكانات لازم برای یك فضای آموزشی با گنجایش حداكثر 30 نفر دانش¬آموز طراحی شده¬اند. پوسته بیرونی طرح از جنس GRP (Glass Reinforced Plastic) می¬باشد كه با استفاده از طرح¬های دانش¬آموزان هر واحد، روی پوسته طراحی و نقاشی می¬شود. تاكنون دو نمونه از این واحد آموزشی، یكی برای دوره ابتدایی و دیگری برای دوره دبیرستان درRichmond اجرا شده¬اند
همه توضیحات ...