صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمانها

1,060 بازدید
بیشتر
mostafa mohseni
مشخصات برنامهصعود به قله علمکوه از مسیر گرده آلمانهاتاریخ اجرا : ۱۲ شهریور۹۹سرپرست برنامه : رضا نجیمیتعداد افراد ...
مشخصات برنامه

خانم ها: –
آقایان: مصطفی محسنی و میثم حسینی

شرح گزارش:
طبق برنامه زمانی باشگاه موعد صعود قله علم کوه فرا رسیده بود و پس از بررسی های دقیق از جمله شرایط آب و هوایی و وضعیت مسیر و منطقه، برای اجرای این برنامه فنی تیمی سه نفره به سرپرستی رضا نجیمی انتخاب شد،
چهارشنبه مورخه ۹۹/۶/۱۲ ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه اراک را به مقصد کلاردشت_ونداربن در استان مازندران ترک کردیم و ساعت ۰۸:۰۰ صبح پنج شنبه ۹۹/۶۱۳ در قرارگاه ونداربن بودیم، پس از صرف صبحانه ای مختصر ساعت ۰۹:۰۰ صبح و در هوایی مساعد و نسبتا خنک استارت برنامه از قرارگاه ونداربن به مقصد سرچال و سپس علم چال زده شد،
مسیر سرچال به علم چال بسیار زیبا و پر آب و با شیبی نسبتا تند شروع شد و تیم ما با ریتم پیمایشی ملایم و آرام توام با لذت بردن از زیبایی های مسیر ساعت ۱۳:۰۰ به پناهگاه سرچال رسیدیم و بعد از تحویل کوله بارها و پس از صرف ناهار و استراحتی مختصر ساعت ۱۵:۰۰ سرچال را به مقصد علم چال ترک نمودیم ،هوا مقداری گرفته و مه آلود شده بود و برف سبکی در حال بارش بود و از طرفی سنگینی کوله ها و سنگ لاخی و لیز بودن مسیر ریتم پیمایش ما را کندتر میکرد و نهایتا ساعت ۱۸:۰۰ عصر به محل کمپ علم چال رسیدیم و کمپ را برپا نمودیم، از انجایی که هیچ یک از اعضاء تیم ما از این مسیر (گرده آلمانها) صعود قبلی نداشتیم و به صورت آنساید وارد منطقه شده بودیم ،قبلا سرپرست برنامه اقا رضا نجیمی با تهیه کروکی مسیر توسط استاد محمد جلالی و کسب اطلاعاتی در مورد گرده و بازگشت از مسیر سیاه سنگها پرداخته بود.
پس از صرف شام سرپرست برنامه کلیه برنامه ریزی های مربوط به صعود فردا را به اعضاء تیم اعلام نمود و سپس به استراحت و خواب پرداختیم .جمعه مورخه ۹۹/۶/۱۴ ساعت ۰۶:۰۰ صبح طبق برنامه کمپ را ترک کردیم و مسیر شانه کوه را در پیش گرفته و طبق کروکی مسیر پس از کمی ارتفاع گرفتن‌ و تروارس کردن به گردنه شانه کوه، به ابتدای گرده آلمانها رسیدیم ، پس از پیمایشی دست به سنگ کوتاه گرده به تک رکابی رسیدیم و در قالب کورده ای سه نفره متشکل از (سر طناب ، وسط طناب و ته طناب ) مسیر گرده را به سرطنابی اقای رضا نجیمی پیش گرفته و البته با توجه به آمادگی خوب تیم به جز موارد معدودی از مسیر از جمله (تک رکابی ، دو رکابی ) نیاز به طناب ریزی نداشتیم و سر انجام ساعت ۱۲:۰۰ ظهر بر بلندای قله علم کوه ، دومین قله بلند ایران زمین بودیم و پس از ثبت لحظات قله را به سمت پناهگاه سیاه سنگ ترک نمودیم و ساعت ۱۵:۰۰ به پناهگاه سیاه سنگ رسیدیم،هوا به شدت گرفته و مه الود شده بود و برف شروع به بارش کرده بود و از انجایی که مسیر فرود ما سیاه سنگها بود و ریزشی و خطرناک، امکان حرکت و ادامه مسیر در آنچنان هوایی میسر نبود و با مشورت گروه و تصمیم سرپرستی و همچنین با تماس با تیم پشتیبانی و کسب اطلاع از وضعیت آب و هوایی ساعات آینده، ناگزیر به انتخاب بیواک در پناهگاه سیاه سنگها واقع در ارتفاع ۴۶۰۰ شدیم که با توجه به شرایط بارش برف و سرمای شدید (منفی ۱۰ درجه سانتیگراد) با پتوی نجات و کیسه بیواک ، شبی بی نهایت سخت را در پناهگاه به صبح رساندیم.شنبه مورخه ۹۹/۶/۱۵ ساعت ۰۸:۰۰ صبح پس از گذراندن شبی سرد و سخت پناهگاه سیاه سنگ را به مقصد علم چال و از مسیر قله سیاه سنگ ها ترک نمودیم، بعلت بارش شب گذشته مسیر بشدت لیز و خطرناک بود و البته هوا هم مقداری گرفته که با سرقدمی سرپرست برنامه مسیر درست را که گذشتن از قله سیاه سنگ بود انتخاب و به قسمت سیم بوکسل ها رسیدیم و با نهایت دقت و گذر از مناطق دست به سنگ و ریزشی مسیر ساعت ۱۱:۰۰ صبح به کف علم چال و محل کمپ برسیم که در ان شرایط زمان عالی محسوب میشد، پس از صرف ناهار و استراحتی مختصر ساعت۱۴:۰۰ کمپ را ترک کرده و نهایتا ساعت۱۸:۰۰ به قرارگاه ونداربن رسیدیم و این برنامه به زیبایی هر چه تمام تر به پایان رسید.