اصول و فنون مذاکره/Principles and techniques of negotiation

247 بازدید
بیشتر
bamaHSE
bamaHSE
مدرسدکتر ابوالفضل صلواتی زاده: مشاور و مدرس دوره های تخصصی کارآفرینی و مدیریت در کشورهای امارات و ایران، عضو کارگروه پاس ...
مدرس

دکتر ابوالفضل صلواتی زاده: مشاور و مدرس دوره های تخصصی کارآفرینی و مدیریت در کشورهای امارات و ایران، عضو کارگروه پاسخگویی اجتماعی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیر کارآفرینی مرکز آینده نگری و نوآوری پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت
خلاصه وبینار

انواع برقراری ارتباط:

1.ارتباط کلامی
2.ارتباط غیر کلامی
تکنیک های ارتباطی مؤثر در مذاکرات: ارتباطات غیر کلامی (زبان بدن)، وضع پوشش و ظاهر و ژست بدن، علائم چهره و حالات مختلف صورت، حالت ایستادن و نشستن، ارتباطات چشمی، حرکت دست و پا، نحوه دست دادن، خنده و طنز و فاصله

مهارت های ارتباطی:

شنونده فعال باشید، به افکار و احساساتتان توجه داشته باشید، کلمات و زبان بدنتان یک پیام واحد را انتقال دهد، به زبان بدن خود آگاه باشید، در هنگام گفتگو به چشمان دیگران نگاه کنید، لبخند بزنید، احساسات دیگران را درک کنید، به زبان بدن دیگران توجه کنید، واضح صحبت کنید و به صدای خود روح بدهید و قضاوت نکنید.

راهبردهای اساسی در مذاکره:

1.راهبرد برد-برد: بهترین راهبرد مذاکره است که طرفین مذاکره از نتایج آن منتفع خواهند شد.
2.راهبرد برد- باخت: که باعث می‌شود بازنده ناراضی شده و در صدد تلافی برآید و شاید برد موقت طرف مقابل را به باخت دائم تبدیل کند.
3.راهبرد باخت-باخت: هیچ یک از طرفین مذاکره نفعی نمی برند.
سبک های مذاکره:

1.سبک محکم
2.سبک گرم
3.سبک حسابگر
4.سبک معامله گر
سبک محکم: اجراکننده این سبک غالباً دارای روحیه سلطه جویی، تهاجمی و قدرت محوری است

سبک گرم: اجراکننده این سبک معمولاً حمایتگر، قابل درک، همکاری کننده و مردم محور است

سبک حسابگر: اجراکننده این سبک غالباً تجزیه و تحلیل گر و موضوع محور است

سبک معامله گر: اجراکننده این سبک غالبا مذاکره کننده، انعطاف پذیر سازشکار و نتیجه محور است

هوش هیجانی: مجموعه توانایی هایی است که به ما کمک می‌کنند هیجانات را در خود و دیگران تشخیص داده و تنظیم کنیم.

مؤلفه های هوش هیجانی:

1.خودآگاهی یا آگاهی از خویشتن
2.خودتنظیمی
3.انگیزش و خودانگیزشی
4.همدلی
5.مهارت اجتماعی
مراحل مذاکره:

1.ایجاد رابطه
2.تبادل اطلاعات
3.ترغیب و توافق
آداب جلسات مذاکره:

1.وقت شناسی
2.طرز ورود به جلسه
3.داشتن کارت ویزیت به تعداد افراد تیم مورد مذاکره
4.برابری تعداد افراد مذاکره کننده دو تیم
5.ترتیب نشستن
6.پرهیز از رفت و آمد مکرر
7.نداشتن دستگاه تلفن ثابت روی میزه مذاکره
8.روشن نبودن تلفن همراه
9.و...
شش قانون اساسی برای این که در اولین برخورد بهترین تأثیر را داشته باشید:

1.خوب لباس بپوشید: لازم نیست همیشه لباس های مارک باشند اما تمیز و مرتب بودن آنها ضروری است
2.واضح صحبت کنیم :مؤدب و با وقار باشید، به زبان عامیانه صحبت نکنید و گرامر و تلفظ کلمات را صحیح انجام دهید
3.اسم طرف مقابل را به کرات به کار برید این کار احساس صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند
4.کمی هم شوخی کنید: یک لطیفه یا خاطره بامزه خیلی سریع محیط را دوستانه تر می کند
5.شنونده خوبی باشید: وسط حرف طرف مقابل نپرید، سر خود را به علامت تایید تکان دهید و سؤال بپرسید تا نشان دهید حواستان به صحبت های طرف مقابل است.
6.بگذارید طرف مقابلتان مرکز توجه باشد از او بخواهید تا در مورد خودش صحبت کند این کار باعث می‌شود طرفتان بفهمد که به او توجه دارد و به علاوه اطلاعات مفیدی نیز کسب خواهید کرد.
نبایدها در مذاکره:

1.بدون استراتژی هدف و برنامه نباشید
2.برای دریافت اطلاعات طرف را زیر فشار نگذارید
3.به رفتار و بیان نامناسب عکس العمل نشان ندهیم
4.بدون ایجاد زمینه روانی طرح موضوع و با مساله تنش زا شروع نکنیم
5.در مورد موضوعی که تخصص ندارد حرف نزنید
6.از خود بی قراری نشان ندهید و..
مراحل ختم جلسه مذاکره:

1.آماده کردن گروه برای ختم جلسه
2.جمع بندی یافته ها و تصمیمان و تنظیم صورت جلسه
3.ابراز خرسندی از کاری که انجام شده

لینک سایت: https://bamahse.com
جهت دسترسی به دوره های آموزشی رایگان باماHSE روی لینک زیر کلیک کنید
http://www.bamahse.com/workshops

#مذاکرات
#مذاکره
#negotiations
#اصول
#doctrines
#environment
#safety
#ایمنی
#نمایشگاه
#health
#hse
#نمایشگاه_مجازی
#the_environment
#بهداشت
#شغلي
#محیط_زیست

همه توضیحات ...