تاریخچه بوئینگ 747 باری هما در موزه هوایی - Boeing 747 cargo IranAir
معرفی بوئینگ 747 کارگو بازنشسته هما EP-ICC
وبلاگ طیاره: http://tayyareh.blogfa.com/
لینک گردش در موزه:
موزه ملی هوانوردی - نمایشگاه هوایی ته...
بوئینگ 747 تا سالها بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان و یکی از بزرگترین هواپیماهای باری بود. ایران هم نسخههای مختلف این هواپیما رو داشت که الان بیشترشون به پایان عمرشون رسیدند و بازنشست شدند.
تا سالها فقط ایرانایر هما، و نیروی هوایی از 747 استفاده میکردند. هم مسافربری، هم باری و هم سوخترسان. ایرانایر همه اونهایی که اول داشت رو دیگه استفاده نمیکنه. فقط یک 747 باری داره که دست دوم خریده. نیروی هوایی هم 747های خودش رو استفاده میکنه معمولا برای باربری به خصوص کمک به مردم توی زلزلهها.
یکی از این 747ها رو توی فیلم قبلی دیدیم. که توی نمایشگاه هوایی قابل بازدیده. منبع ما وبلاگ طیاره است. لینک این وبلاگ توی توضیحات هست.
نیروی هوایی ایران این هواپیما رو به بوئینگ سفارش داد. سیصد و چهل و سومین جامبوجتی که از خط تولید خارج شد. یک جامبوجت 747 باری سری 200. اولین پروازش که برای تست و آزمایش هست رو در تاریخ 18 مهر 1357 انجام داد. دوازده سیزده روز بعد به نیروی هوایی ایران تحویل داده شد.
چند تا عکس از همون زمانش هست که با توضیحاتش توی تصویر میبینید.
شماره سریال هواپیما 21514 بود که این هیچ وقت تغییر نمیکنه. شماره ثبتش هم در نیروی هوایی، 8116-5 بود.
بعد از دو سال در 1359 نیروی هوایی این هواپیما رو به ایرانایر اجاره داد. این هواپیما تا آخر عمرش در اجاره هما بود و هیچ وقت به نیروی هوایی بر نگشت.
وقتی به هما منتقل شد، رجیسترش EP-ICC شد.
عکسهای زمانی که برای هما پرواز میکرده رو در تصویر میتونید ببینید.
از چهار موتور ساخت شرکت پرت اند ویتنی استفاده میکرد. طول هواپیما تقریبا 70 متر، عرض هواپیما تقریبا 6.5 متر و ارتفاع بلندترین نقطهاش هم تقریبا 19 متر از سطح زمین و فاصله دو سر بال تقریبا 60 متر.
حداکثر وزنی که میتونست بلند شه، وزن خودش و سوخت و بار، تقریبا 380 تن، سقف پروازش تقریبا 13 کیلومتر و بردش هم 12000 کیلومتر.
در سال 1385 این هواپیما در نوبت اورهال بوده؛ بعد از شدت گرفتن تحریمها از خدمت خارج میشه. در آخر هم توی نمایشگاه پرواز زمینگیر شد. توی یک سایت خارجی که اسمش رو یادم نیست، زده بود در 11 مرداد 1385، مطمئن نیستم دقیق گفته باشه اما اگه درست باشه، امروز 9 مرداده، 16 سال پیش. الان هم قابل بازدیده البته داخلش نه، فقط از بیرون. در اوضاعی نه چندان خوب ازش نگهداری میشه.
توی فیلم قبلی به ویژگیهای ظاهریش اشاره کردم، مثلا دماغه هواپیما باز میشه، به سمت بالا. اصلا به خاطر همین کابین خلبان بوئینگ 747 طبقه بالاست، تا دماغه یک در بزرگ باشه. یا مثلا طبقه اصلی هواپیما پنجره نداره، پنجرههایی که هواپیماهای مسافربری دارند رو نداره.
بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing 747) یک هواپیمای جت چهار موتوره پهنپیکر مسافربری است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا ساخته میشود. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ پساز هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.
ساخت بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری بهشمار میرفت و کمک کرد که همه قشرها مردم بتوانند از سفرهای هوایی استفاده کنند.[۷] این هواپیما برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه توانایی جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد. برخلاف ایرباس ای۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد، بهدنبال آن ارتش آمریکا برای بهبود ناوگان خود قرارداد خرید شمار زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ بست. پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰–۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود. پس از یک سال در ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ نخستین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن ورلد ایرویز آغاز کرد
00:00 - تاریخچه این هواپیما
03:51 - عکسها
#هواپیما #بوئینگ #boeing747
من در دیگر شبکههای اجتماعی:
▪️اینستاگرام:
Instagram: DeltaPi
▪️توییتر:
Twitter: DeltaPi_YouTube
▪️تلگرام:
https://t.me/DeItaPi
و لایک و مشترک شدن فراموش نشه
:)))
▪️یوتیوب:
deltapia
وبلاگ طیاره: http://tayyareh.blogfa.com/
لینک گردش در موزه:
موزه ملی هوانوردی - نمایشگاه هوایی ته...
بوئینگ 747 تا سالها بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان و یکی از بزرگترین هواپیماهای باری بود. ایران هم نسخههای مختلف این هواپیما رو داشت که الان بیشترشون به پایان عمرشون رسیدند و بازنشست شدند.
تا سالها فقط ایرانایر هما، و نیروی هوایی از 747 استفاده میکردند. هم مسافربری، هم باری و هم سوخترسان. ایرانایر همه اونهایی که اول داشت رو دیگه استفاده نمیکنه. فقط یک 747 باری داره که دست دوم خریده. نیروی هوایی هم 747های خودش رو استفاده میکنه معمولا برای باربری به خصوص کمک به مردم توی زلزلهها.
یکی از این 747ها رو توی فیلم قبلی دیدیم. که توی نمایشگاه هوایی قابل بازدیده. منبع ما وبلاگ طیاره است. لینک این وبلاگ توی توضیحات هست.
نیروی هوایی ایران این هواپیما رو به بوئینگ سفارش داد. سیصد و چهل و سومین جامبوجتی که از خط تولید خارج شد. یک جامبوجت 747 باری سری 200. اولین پروازش که برای تست و آزمایش هست رو در تاریخ 18 مهر 1357 انجام داد. دوازده سیزده روز بعد به نیروی هوایی ایران تحویل داده شد.
چند تا عکس از همون زمانش هست که با توضیحاتش توی تصویر میبینید.
شماره سریال هواپیما 21514 بود که این هیچ وقت تغییر نمیکنه. شماره ثبتش هم در نیروی هوایی، 8116-5 بود.
بعد از دو سال در 1359 نیروی هوایی این هواپیما رو به ایرانایر اجاره داد. این هواپیما تا آخر عمرش در اجاره هما بود و هیچ وقت به نیروی هوایی بر نگشت.
وقتی به هما منتقل شد، رجیسترش EP-ICC شد.
عکسهای زمانی که برای هما پرواز میکرده رو در تصویر میتونید ببینید.
از چهار موتور ساخت شرکت پرت اند ویتنی استفاده میکرد. طول هواپیما تقریبا 70 متر، عرض هواپیما تقریبا 6.5 متر و ارتفاع بلندترین نقطهاش هم تقریبا 19 متر از سطح زمین و فاصله دو سر بال تقریبا 60 متر.
حداکثر وزنی که میتونست بلند شه، وزن خودش و سوخت و بار، تقریبا 380 تن، سقف پروازش تقریبا 13 کیلومتر و بردش هم 12000 کیلومتر.
در سال 1385 این هواپیما در نوبت اورهال بوده؛ بعد از شدت گرفتن تحریمها از خدمت خارج میشه. در آخر هم توی نمایشگاه پرواز زمینگیر شد. توی یک سایت خارجی که اسمش رو یادم نیست، زده بود در 11 مرداد 1385، مطمئن نیستم دقیق گفته باشه اما اگه درست باشه، امروز 9 مرداده، 16 سال پیش. الان هم قابل بازدیده البته داخلش نه، فقط از بیرون. در اوضاعی نه چندان خوب ازش نگهداری میشه.
توی فیلم قبلی به ویژگیهای ظاهریش اشاره کردم، مثلا دماغه هواپیما باز میشه، به سمت بالا. اصلا به خاطر همین کابین خلبان بوئینگ 747 طبقه بالاست، تا دماغه یک در بزرگ باشه. یا مثلا طبقه اصلی هواپیما پنجره نداره، پنجرههایی که هواپیماهای مسافربری دارند رو نداره.
بوئینگ ۷۴۷ (به انگلیسی: Boeing 747) یک هواپیمای جت چهار موتوره پهنپیکر مسافربری است که توسط شرکت بوئینگ آمریکا ساخته میشود. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ پساز هواپیمای ایرباس ای۳۸۰ دومین هواپیمای بزرگ مسافربری در جهان است.
ساخت بوئینگ ۷۴۷ در زمان خود انقلابی بزرگ در صنعت هواپیماهای مسافربری بهشمار میرفت و کمک کرد که همه قشرها مردم بتوانند از سفرهای هوایی استفاده کنند.[۷] این هواپیما برای چهل سال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان بود. بوئینگ ۷۴۷ با چهار موتور و ساختاری دوطبقه توانایی جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد. برخلاف ایرباس ای۳۸۰، طبقه دوم در بوئینگ ۷۴۷ کامل نیست و منحصر به قسمت جلوی هواپیما است.
اندیشه ساخت ۷۴۷ توسط شرکت هواپیمایی بوئینگ در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی مطرح شد، بهدنبال آن ارتش آمریکا برای بهبود ناوگان خود قرارداد خرید شمار زیادی از این هواپیما را با شرکت بوئینگ بست. پس از آن بوئینگ طراحی مدل مسافربری آن را اعلام کرد که نتیجه آن پرواز مدل ۱۰۰–۷۴۷ این هواپیما در سال ۱۹۶۹ بود. پس از یک سال در ۱۹۷۰ این مدل از ۷۴۷ نخستین سرویس دهی خود را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن ورلد ایرویز آغاز کرد
00:00 - تاریخچه این هواپیما
03:51 - عکسها
#هواپیما #بوئینگ #boeing747
من در دیگر شبکههای اجتماعی:
▪️اینستاگرام:
Instagram: DeltaPi
▪️توییتر:
Twitter: DeltaPi_YouTube
▪️تلگرام:
https://t.me/DeItaPi
و لایک و مشترک شدن فراموش نشه
:)))
▪️یوتیوب:
deltapia
همه توضیحات ...