معایب و مزایای گرفتن نمایندگی

451 بازدید
بیشتر
AradBranding.com
AradBranding.com
گرفتن نمایندگی برندها یکسری معایب و یکسری مزایا دارد که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم.معایبابتدا معایب پذیرفتن ن ...
گرفتن نمایندگی برندها یکسری معایب و یکسری مزایا دارد که در اینجا قصد داریم به آن بپردازیم.

معایب
ابتدا معایب پذیرفتن نمایندگی از برندها و شرکت ها را بررسی میکنیم.

۱- محدودیت جغرافیایی

اولین عیبی که پذیرش نمایندگی یک شرکت برای ما بوجود می آورد محدودیت جغرافیایی است.
همه شرکت ها تعریفشان از نمایندگی، شهر یا نهایتا اگر برندی ضعیف و تازه کار باشد، استان و چنانچه برند به شدت کوچک و ناتوان باشد، منطقه (مثلا منطقه غرب کشور شامل ۳ یا ۴ استان) می باشد.
هروقت متوجه شدید که سیستم نمایندگی دادن یک شرکت، بزرگ می باشد؛ یعنی محدوده اعطای نمایندگی را بزرگ تعریف میکند، بدانید به همان نسبت شرکت، شرکت کوچکی است.
شرکت های بیمه حریم را ۲۰۰ متر تعریف میکنند؛ یعنی به ازای هرکوچه یک نمایندگی تعریف میشود.
مثلا چند وقت پیش با یکی از دوستان صحبت میکردیم که میگفت  آقای فلانی نمایندگی انحصاری استان های همدان، کرمانشاه و کردستان را در دست دارد، همین جمله نشان دهنده کوچک بودن شرکت مزبور می باشد.
هرچقدر سطح نمایندگی دادن بزرگتر باشد، شرکت کوچکتر است.
در همه حالات اعطای نمایندگی ما با محدودیت جغرافیایی مواجه خواهیم شد و چون محدودیت جغرافیایی در شیوه کاری ما تعریف نمی شود و معنی ندارد، این یک عیب به حساب می آید.

۲- عدم درک روش کاری ما

مشکل دومی که ما در گرفتن نمایندگی دیگران با آن مواجه میشویم این است که روش کاری ما را درک نمیکنند. شرکتی که قصد گرفتن نمایندگی آن را داریم، در ابتدا میپرسد که ما چند ویزیتور یا بازاریاب داریم؛ یعنی توقع دارد که ما مغازه به مغازه، ساختمان به ساختمان و کوچه به کوچه را برای پیدا کردن مشتری ویزیت کنیم.
این شرکت ها تنها معنی ویزیتور حضوری را میفهمند و روش کاری ما را درک نمیکنند که این منجر به ایجاد بحث های بیهوده میشود.
مثلا اگر شما در حوزه مواد غذایی کار میکنید، از شما میپرسند که چند وانت دارید؟ در حالی که شما هیچ وانتی ندارید و این یکسان نبودن نوع کار باعث ایجاد دردسر می شود.
۳- نیاز به سرمایه اولیه
سومین ایراد در راه گرفتن نمایندگی که ممکن است برای همه برندها صدق نکند و تنها شامل برندهای بزرگتر شود این است که برای پذیرش نمایندگی این شرکت ها باید سرمایه اولیه ای را داشته باشیم.
وقتی قصد گرفتن نمایندگی شرکتی را داریم، ممکن است این شرکت شرط اولیه ای برای اعطای نمایندگی بگذارد، مثلا بگوید که در ابتدا باید مقدار مشخصی جنس از آن ها خریداری کنیم تا نمایندگی خود را به ما واگذار کنند؛ یعنی یک خرید اولیه ای را تعریف میکند.

اگر تامین کننده یا برندی از شما برای گرفتن نمایندگی سرمایه ای طلب نکرد، نمایندگی آن را بپذیرید، برای شروع کار مشکلی ندارد اما بعد از اینکه کارتان را شروع کردید دیگر همچین کاری نکنید.
قانون نمایندگی این است که هرچه شرکت بزرگتر باشد، گرفتن نمایندگی آن سخت تر است، پول بیشتری باید خرج کرد، درصد سود کمتری خواهید داشت و محدوده جغرافیایی شما کوچک و کوچکتر خواهد بود که این ها در گرفتن نمایندگی از شرکت های بزرگ کاملا طبیعی و مرسوم می باشد.

مزایا

گرفتن نمایندگی مزایایی مانند داشتن تامین کننده خوب در شروع  و اعتماد به نفس اولیه را به همراه دارد.
اگر در شروع کارتان از شما پرسیده شود که آیا نماینده شرکت ایکس هستید یا نه؟ و شما واقعا نماینده آن شرکت نباشید با یک دلهره ای پاسخ می دهید که بله ولی آنقدر ترس در وجودتان هست که مخاطبتان به راحتی متوجه می شود که شما به وی دروغ گفته اید و نماینده آن شرکت نمی باشید اما همین که اسماَ نماینده آن شرکت باشید، خیلی محکم و قاطع پاسخ میدهید بله ما نماینده آن شرکت هستیم؛ یعنی اعتماد به نفس بالایی با گرفتن نمایندگی برای شما به وجود می آید و باعث میشود که شما راحت تر کار کنید.

آیا حاضرید تنها روی یک برند خاص کار کنید؟

ما هیچوقت کار کردن روی یک برند را قبول نمیکنیم چون تولید کردن را هم به همین دلیل قبول نکردیم.

یک برند یعنی یک کیفیت مشخص، یک قیمت مشخص و درنتیجه عدم انعطاف شما برای مشتری های مختلف.
در مقاله ای دیگر گفته شد که تاجر به دلیل انعطافی که نسبت به مشتری دارد از تولید کننده بهتر است.
به عنوان مثال وقتی من در نقش یک تاجر باشم و مشتری از من جنس ۲ هزار تومانی بخواهد، از تامین کننده X جنس را گرفته و دراختیار مشتری قرار میدهم و اگر مشتری جنس ۵ هزار تومانی طلب کند، از تامین کننده Y و اگر هم جنس ۲۰۰ هزار تومانی بخواهد از تامین کننده Z میتوانم جنس را تهیه کرده و در اختیار وی قرار دهم ولی در حالتی که تنها با یک برند کار کنم، همانطور که گفته شد هر برند کیفیتی مشخص با قیمتی مشخص دارد پس در نتیجه این برند یا ۲ هزار تومانی است یا ۵ هزار تومانی.

مورد دیگر اینکه هیچ وقت نگران اینکه تامین کننده ای شما را دور بزند و جنس مورد نیازتان را در اختیارتان قرار ندهد، نباشید.هیچکس ما را دور نخواهد زد، قانون میگوید که هیچکس ما را دور نخواهد زد مگر در شروع که ما تازه کار هستیم.
چون مشتری در چنگ ما و پول در جیب ماست، هیچ تامین کننده ای نمی تواند ما را دور بزند.
در آخر اینکه در شروع کار اگر شرکتی نمایندگی خود را به ما داد، بپذیریم عیبی ندارد ولی اصلا نباید برای بلند مدت، برای آینده و به عنوان محدودیت به آن فکر کنیم.

https://aradbranding.com/the-ups-and-...

همه توضیحات ...